Iiyama ProLite X2377HDS-B1 Zwart Review

Clakzimonius 12 mei 2012, laatste update op 12 mei 2012, 4.870 views

Iiyama ProLite X2377HDS-B1 Zwart

Pluspunten

• Bezels leiden niet af
  • Helderheid
  • Contrast
  • Presets
  • Geen ghosting
  • Verticale aansluitingen
  • Leent zich redelijk goed voor multi-monitor setup
  • Kantelbaar (tevens voorover)

Minpunten

• Niet geheel rigide
  • 5 ms schrikt mogelijk af
  • Speakers
  • Niet in hoogte verstelbaar

Na lange tijd een Samsung Syncmaster P2270HD te hebben gebruikt (uit noodzaak) brak het moment aan weer een volwaardige monitor aan te schaffen. Mijn intenties waren en zijn er mee te gamen, browsen, nu en dan een documentje te maken en enkele geliefde films te kijken.

Ik had me reeds ingelezen over de IPS-techniek en de toenemende betaalbaarheid ervan, dus heb ik me bij meerdere shops laten informeren. Ik vind het belangrijk met eigen ogen een beeld te kunnen vormen. Tevens had ik kennis genomen van de potentiŽle nadelen m.b.t. ghosting. Ik stond daarom wat sceptisch in de schoenen.

Eenmaal in de winkel onderscheidde de X2377HDS zich merkbaar door zijn helderheid, contrast en simpele doch effectieve vormgeving. Na overleg met de medewerker aldaar besloot ik de monitor mee te nemen en een week te testen, met de toezegging hem te kunnen retourneren indien het niet beviel.

Eenmaal thuis kon het aansluiten beginnen. Allereerst viel op dat de aansluitingen verticaal geplaatst zijn, wat ideaal is voor diegenen die hem aan de muur zouden willen hangen. De standaard is solide, maar weinig bijzonders. Wat opvalt is dat het geheel licht gevoelig is voor schokken. Het beeldscherm heeft de neiging gauw te wiebelen bij te intense bewegingen aan het bureau. Mij stoort het niet, maar een ander wellicht wel. Let er ook op dat het scherm weliswaar kantelbaar, maar niet in hoogte verstelbaar is. Plezierig is dat het scherm ook voorover licht kantelbaar is. Handig voor diegenen met een verhoging op 't bureau of anderzijds.

Na het opstarten van de PC en het vluchtig aanpassen van de instellingen voldeed het keurig aan een prettige werking. Overigens biedt de interface vier tot vijf presets die menigeen tevreden zullen doen stellen. Het eerste dat opvalt is de helderheid en kijkhoek van het scherm. Een wereld van verschil met mijn vorige twee monitoren. Rustig aan de ogen en toch rijk, vol en scherp. Tevens geen defecte pixels gedetecteerd tot op de dag van vandaag.

Echter de proef op de som moest nog genomen worden. Namelijk het gamen. Momenteel bekoren Anno 1404, Arkham City, Battlefield 3, Skyrim, Mass Effect 2 en 3 mij van tijd tot tijd. Een gevarieerd scala met alle kans op ghosting te stuiten. Hiervan was en is echter geen sprake. Het is volop genieten, ook al sputtert mijn 6870 Hawk in sommige games wat tegen. De sublieme kwaliteit doet immers een ieder de details nog verder te willen opschroeven.

Verwacht overigens niet te veel van de geÔntegreerde luidsprekers. Van mij hadden ze die simpelweg achterwege mogen laten en in de plaats ervan die paar euro's mogen besteden aan een methode het geheel iets solider te maken.

Ik ben inmiddels vijf weken verder, geniet nog altijd en heb de verkoper terloops nog bedankt voor zijn meedenken en advies. Ik kan mij uitstekend voorstellen dat het aanbod op dit moment groot is. Niet enkel van IIyama, maar ook andere fabrikanten (IPS of niet). Ik kan uiteindelijk dit scherm van harte aanbevelen. De prijs valt alleszins ook erg mee. Koop dit scherm bovenal voor het beeld, zeker niet voor het geluid.

Heb jij ook een Iiyama ProLite X2377HDS-B1 Zwart?

Wat is er niet volwaardig aan een P2270HD?