Bekijk alle uitvoeringen

Asus Transformer Pad 300T WiFi 32GB Blauw Review

dapyroo 13 mei 2012, laatste update op 13 mei 2012, 2.053 views

Asus Transformer Pad 300T WiFi 32GB Blauw

Pluspunten

• Snel
  • Compleet
  • Vrijheid van android

Minpunten

• Geen usb zonder adapter of dock

Edit 2012-05-13. De review compleet gemaakt:
Ik schrijf deze review omdat ik zelf ook vaak dankbaar gebruik maak van andermans reviews op tweakers.net.

De reden tot aanschaf
Ondanks dat ik al een laptop en game-pc had, merkte ik dat ik thuis heel vaak aan het mail checken en surfen was op mijn HTC Desire. Lekker onderuit op de bank of nog even in bed. Dat gaat beide niet zo fijn met een laptop. Een tablet leek me hiervoor wel ideaal. Bovendien wil ik graag op de bank uitzending gemist kunnen kijken als de tv bezet is of misschien een boek kunnen lezen.
Om te kijken of een tablet iets voor mij was heb ik een jaar geleden een Dropad A8 gekocht. Een goedkope tablet uit china. Deze heeft een erg slecht scherm en geen snelle processor. Ondanks dat merkte ik dat het wel fijner surft en filmpjes kijkt dan op mijn telefoon. Het grootste nadeel was dat de accu heel snel leegliep. een dag standby kon niet en na een uurtje of 4 gebruik moest ik weer op zoek naar de lader. Kortom, ik wilde iets beters.

De concurrentie
Ik wilde 300 euro uitgeven voor een 10" of 250 voor een 7" en ik wilde minstens Tegra 2 prestaties en een resolutie van 1280*720. Helaas was dit niet te krijgen in nederland. In de VS was net de Galaxy Tab 2 7" uit voor 250 dollar (193 euro). Deze ging volgens de pricewatch echter 280 euro in nederland kosten. Dit vond ik een te slechte prijs kwaliteit verhouding om hierop te wachten.
Voor rond de 350 euro waren de galaxy tab 10.1 en de asus transfomer tf101 te koop. Deze prijs zat vlak bij de net gelanceerde transfomer 300. Voor 50 euro extra kon ik dus een tablet met een snellere processor van een jaar jonger kopen. Daarom viel de keus snel bij de asus transformer 300. Het idee dat deze een jaar langer mee kan gaan. De mogelijkheid om ooit een dock aan te kunnen schaffen was voor mij ook een voordeel. Het dock zag er mooi, soepel en handig uit in de winkel.

Geen Apple Ipad
Een optie in dezelfde prijscategorie was een Ipad 2 geweest. Deze had voor een vergelijkbaar bedrag echter een tragere CPU (GPU marginaal beter) en een slechtere schermresolutie. Bovendien heb ik graag mijn systemen zo open mogelijk. Ik wil zelf kunnen bepalen wat ik kan installeren en ik wil graag kunnen tweaken (vandaar tweakers.net :) ). Liever geen onaanpasbare Jip en Janneke interface of proprietaire standaarden. Bovendien wil ik de mogelijkheid kunnen hebben om in de toekomst andere OS'en of roms te kunnen proberen. Hiervoor leent Android zich veel beter. Als laatste punt geef ik graag geld uit aan techniek en software die met andere bedrijven gedeeld wordt en ondersteun ik liever geen bedrijven die mijn geld lijken te gebruiken om een monopoly te creŽren en andere bedrijven dwars te zitten.

Featureset
De tablet is heel compleet. Micro-SD, WIFI, GPS, Bluetooth en 2 camera's. De GPS zal ik niet (veel) gebruiken en de camera hooguit af en toe voor een snel foto'tje. Alles wat ik geprobeerd heb werkt goed, snel en inrtuitief. De camera's geven beide acceptabele resultaten, maar verwacht hier geen wonderen van. De tablet is prima zonder dock te gebruiken, het is geen half product voor mijn gevoel. De micro-SD is handig om snel bestanden uit te wisselen en de uitbreidbaarheid van het opslaggeheugen vind ik een fijn idee voor de toekomst. De algemene datahonger blijft maar stijgen.
Het enige nadeel vind ik tot nu toe het gebrek aan een usb poort. Hoe kunnen ze die nu vergeten. Elke pc, tv en bluray speler heeft usb, waarom een tablet niet? Ik denk dat ik op termijn zo`n propriŽtaire usb verloop of dock koop om deze reden. Dan kan ik ook een keer een controller of usb stick gebruiken.

Prestaties
Browsen gaat heerlijk snel, alle sites lijken tot nu toe te werken en ik heb nog geen lange wachttijden gehad. Verder draait alles wat ik er op heb geprobeerd snel en soepel.

Bouwkwaliteit, robuustheid en ergonomie
De tablet is van een gemiddeld tablet-gewicht. Hij voelt heel stevig aan en ik zie geen kieren of onvolkomenheden. Op een forum heb ik gelezen dat er geen gorilla-glass gebruikt zou zijn. Ik weet niet of het waar is, maar ik ga oppassen dat ik hem niet bij harde materialen zoals sleutels in de buurt leg. De achterkant is van geribbeld kunststof. Dit voelt lekker ruw aan de handen voor het gebruik dus hij houdt lekker vast. (Als techneut snap ik niet dat mensen liever aluminium behuizingen hebben dan kunststof. Hoogwaardige kunststoffen zijn fijn in het gebruik, licht en kunnen over het algemeen beter schokken van vallen opnemen zonder deuken of beschadigingen.) De afgeronde hoeken liggen fijn in de hand. De knoppen zijn altijd gemakkelijk te vinden, doordat deze bij het ASUS logo zitten.
De stickers met het serienummer en de laadgegevens zijn klein maar helaas wel lelijk en een beetje scheef geplakt. Misschien haal ik deze er een keer vanaf.
De tablet wordt niet onaangenaam warm, als je goed voelt kan je na een tijdje intensief gebruik wel een iets warmere plek voelen wat heel normaal is.

Scherm
Over het scherm ben ik tevreden. Het heeft imo goede kijkhoeken en kleuren. De helderheid is net voldoende om in de volle zon zwart / wit tekst te kunnen lezen, maar kleuren is dan te veel gevraagd. De resolutie is goed genoeg om in portait te kunnen surfen. Een nog hogere resolutie zou wel mooi zijn voor scherpere letters, maar deze is niet storend. Het invoeren van tekst lukt goed met twee duimen in portrait. Voor grotere stukken tekst gebruik ik toch liever een toetsenbord.

Sotware
Op de software heb ik niks aan te merken. Alles werkt intuitief en snel. Ik kan alles snel vinden en vind het notificatiecentrum heel compleet en snel met alle connectiviteits en helderheidsopties. De android "play" market is voor mijn gevoel compleet genoeg. De apps zijn eenvoudig af te sluiten (zonder installatie van een app killer) om resources te besparen. Op de telefoon heb ik de ervaring dat er voor al mijn wensen wel apps te vinden zijn en deze werken tot nu toe ook allemaal op deze tablet. Bovendien kan je bij android vaak alternatieven installeren voor browsers, launchers en emailprogramma's.
Android wensen voor de toekomst zijn de mogelijkheid tot meerdere gebruikersaccounts en een firewall (zonder benodigde root acces).

Accuduur
Vergeleken met de Dropad een verademing. Standby lijkt bijna geen energie te vragen dus hij is altijd direct klaar voor gebruik. De eerste week heb ik hem een paar uur per dag gebruikt en slechts 2 keer op hoeven laden. De lader is lekker klein om mee te nemen en is gecombineerd met het USB-snoer. Helaas laadt de tablet alleen via de propriŽtaire aansluiting met de bijgeleverde lader dus op reis je lader niet vergeten. Er staat op de tablet een input van 15V 1.2A (18W) en de tablet laadt niet op via een USB poort op de pc (5V).

Prijs en conlusie
Ik heb 399 euro betaald in een winkel waar ik hem ook heb kunnen vasthouden. Ik vind het best duur voor een "speeltje" en heb het idee dat de prijzen van tablets nog steeds hoger zijn dan zou kunnen. Een goedkope netbook kost slechts de helft terwijl deze een duurdere processor en duurdere opslag zal hebben. Toch ben ik niet ontevreden. Dit is een echte alleskunner met een van de nieuwste processors op dit moment en met complete goede software. Hier kan ik nog jaren plezier van hebben als er geen problemen ontstaan.

Eerste versie review:
Even een eerste versie. Ik zal het later uitbreiden.

Ik heb deze tablet nu bijna een week. Zonder dock. Deze bevalt me erg goed. Ik heb veel minder het idee van een grote telefoon dan verwacht en vind de browser echt snel en goed. De batterijduur valt me ook reuze mee. Hij hoeft gewoon niet uit omdat hij in standby toch bijna niks verbruikt. Verder vind ik hem licht en stevig en het scherm mooi. De achterkant is lekker ruw voor het vasthouden. Liever kunststof dan metaal voor mij.

Het enige nadeel vind ik tot nu toe het gebrek aan een usb poort. Hoe kunnen ze die nu vergeten. Elke pc tv en bluray speler heeft usb, waarom een tablet niet? Ik denk dat ik op termijn zo`n usb verloop of dock koop om deze reden. Dan kan ik ook een keer een controller of usb stick gebruiken.

Heb jij ook een Asus Transformer Pad 300T WiFi 32GB Blauw?

Reviews door de redactie

Gewoon een usb external adapter( 22 euro) bij de asus webshop kopen en de tablet is helemaal compleet.
Mooie review, leest lekker weg!

Misschien kun je nog plaatjes toevoegen of gemaakte foto's/filmpjes.

[Reactie gewijzigd door Flexicon op 13 mei 2012 22:04]

Dank je,

Voor plaatjes zou ik je willen doorverwijzen naar de andere reviews op tweakers.net. Ik weet daar niets meer op toe te voegen. Inmiddels zijn er nog meer gebruikersreviews van dit product.