Microsoft Habu Review

Aphax 15 december 2007, 457 views

Microsoft Habu

Pluspunten

• Alternatief zijpaneeltje
  • Reserve voetjes
  • Instelbaarheid
  • Vormgeving

Minpunten

• Niet lekker in de hand (als je van een MX-muis komt)
  • Fragiel kabeltje?

Ik heb deze muis ongeveer 2 maanden geleden in een impuls aangeschaft, de voetjes onder mijn oude Logitech MX510 (welke ik zo'n 4/5 jaar heb gebruikt) waren er zo'n beetje allemaal afgesleten en ik had zin in iets nieuws. Hou er rekening mee dat ik deze review grotendeels schrijf met m'n oude muis in het achterhoofd. Hecht vooral geen waarde aan de score voor de ergonomie van de muis, tenzij je net als ik erg aan de MX510 gewend bent.

De Habu heeft een opvallend groot aantal snufjes en features aan boord. Om te beginnen zitten de twee knoppen aan de zijkant van de muis op een loskoppelbaar paneeltje, wat vervangen kan worden door een alternatief paneeltje waar de knoppen wat kleiner zijn en op een andere plek zitten. Persoonlijk vond ik het paneeltje met de grotere knoppen net iets fijner omdat ze net wat meer overeen komen met de knoppen op de MX510. Ook inbegrepen is een setje extra voetjes, mochten de oude versleten raken (deze zitten verstopt in de handleiding). Het scrollwieltje en de decoratieve 'band' geven standaard blauw licht, maar dit kan uitgeschakeld worden. Bovenop de muis zitten twee knopjes waarmee de resolutie on-the-fly ingesteld kan worden.

Het eerste wat mij opviel is dat de muis niet erg lekker in de hand lag, zelfs na meer dan een maand gebruik kan ik nog niet zeggen dat ik er echt aan gewend ben. Ook de knoppen (de linker en rechter knop dus, niet de knoppen bij het scrollwieltje of die aan de zijkant) hebben meer kracht nodig dan die op de MX510. De muis is wel lekker licht en glijd soepeltjes.

De Habu komt met een configuratietooltje waar zo'n beetje alles wat er in te stellen is voor een muis, ook daadwerkelijk ingesteld kan worden. Los van Windows' eigen muisinstellingen kan de gevoeligheid precies ingesteld worden, (ook voor de X/Y assen apart), de resolutie kan ingesteld worden met de keuze tussen 400, 800, 1600 en 200 dpi, de USB polling rate kan ingesteld worden op 125, 500 of 1000 Hz, de functies van alle knoppen en de scrollwheel (behalve het profiel-switch knopje onderop de muis) kunnen ingesteld worden, scroll-snelheid, dubbel-klik snelheid, en de verlichting. Alle instellingen kunnen opgeslagen worden in profielen.

Wat ook erg mooi is is dat de instellingen in de muis zelf opgeslagen worden, en met een knopje op de onderkant kan tussen de verschillende profielen geswitched worden. Dit houdt in principe in dat het Habu configuratie tooltje (dat normaal gesproken wel op de achtergrond blijft draaien en een taskbar icoontje toont) niet perse constant actief hoeft te zijn, hoewel ik er niet geheel zeker van ben of de USB polling rate en muisknop-functies vanuit de muis veranderd kan worden (dit heb ik helaas niet kunnen testen).

Helaas begon de muis na een week gebruik kuren te vertonen; soms viel hij pardoes uit, waarbij ik het Windows USB unplug/plugin geluidje hoorde en hij het na een paar seconden vervolgens weer gewoon deed. Op een gegeven moment gebeurde dit steeds vaker, en begon het er op de lijken dat de kabel misschien niet helemaal goed meer was; als ik de kabel een beetje bij de muis beetpakte en er mee begon te frummelen viel de muis meteen uit. De muis zat dan ook verpakt op een manier waarbij de kabel vrij scherp omlaag gebogen werd. Dit viel mij op omdat de wending in de kabel die hier door ontstond er voor zorgde dat de muis als het ware op de kabel leunde en de onderkant van de muis mijn bureau niet geheel raakte, hierdoor moest ik de kabel een paar keer met de hand stevig terug buigen. Ik heb 'm een paar dagen geleden uiteindelijk maar teruggebracht naar Mycom en 'm omgeruild voor een nieuwe, welke het tot nu toe nog goed doet.

De muis werkt ook prima onder Linux. Hoewel (zoals te verwachten valt) er geen Linux software bij zit, is er wel een Razor tooltje dat schijnt te werken voor de Habu muis. Zelf heb ik deze niet nodig gehad (en verder ook niet getest) aangezien ik de verlichting uit kon krijgen met behulp van het profile-switch knopje en de resolutie met de twee knopjes bij het scrollwieltje kon veranderen.

Heb jij ook een Microsoft Habu?

Nette review, wellicht kun je nog iets met deze puntjes.

- Zet kopjes boven je alinea's, 'skimt' wat makkelijk als mensen gericht informatie zoeken
- Plaats een plaatje, desnoods van het fabrieksmodel ( http://images.google.nl/i...um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi )
- Wat vond je van de prijs, daar heb ik even snel niets over kunnen vinden, weegt het op tegen de positieve eigenschappen?