Specificaties Rad. HD3870 (775MHz), 512MB GDDR4 - Bekijk alle specificaties

Sapphire HD 3870 512MB GDDR4 PCI-E Review

Bartmeteenb 13 januari 2008, laatste update op 15 april 2008, 13.843 views

Sapphire HD 3870 512MB GDDR4 PCI-E

Pluspunten

• Prestaties
  • Geluidsproductie
  • Overclockbaarheid

Minpunten

• Kaart wordt vrij warm met standaarkoeling, valt mogelijk te verhelpen met bios update

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Algemene beoordeling
Ik heb de kaart 2 weken geleden gekocht voor 183 euro bij Electronicagigant. Aangezien er nog niemand is die een review over deze kaart heeft geschreven, vond ik dat ik dat ik wel kan doen. Een positieve productreview is deze kaart toch wel waard. Ik ben over het algemeen erg tevreden over de kaart, de prijs prestatie verhouding is prima :).

Featureset
In de doos van Sapphire zat dit maal allemaal schuimrubber om de kaart heen, iets wat ik nog niet eerder gezien had maar wat ik zeker als een verbetering beschouw. Antistatische verpakking om de kaart zelf, en verder een DVI --> HDMI converter en een DVI -->VGA converter (de kaart heeft zelf 2x DVI aansluiting). Ik heb ze allebei niet gebruikt aangezien ik de kaart gebruik in combinatie met m'n Samsung 226CW die over een DVI aansluiting beschikt. Er zaten nog wat kabeltjes bij (standaard videokaart kabeltjes), een sapphire sticker en de driver CD. Op de CD staat ATI Catalyst 7.10, maar ik heb direct 7.11 van de ATI website gedownload.

Prestaties
De prestaties zijn wat mij betreft prima!. De eerste keer dat ik 3dmark06 draaide haalde ik >9200 punten. Op zich niet zo extreem veel, maar alle spellen die speel draaien vloeiend op 1680*1050 (UT3, COD4, NFS Pro Street, BioShock, Timeshift, Crysis). Alle spellen trekken de hoogste settings, behalve Crysis, daar heb ik een aantal settings op medium staan i.p.v. high. Mijn systeem is voorzien van een AMD X2 4800+ @2900MHz, 2GB Kingston pc5300. Niet echt high end spul, maar i.c.m. m'n HD3870 prima om alle spellen vloeiend te kunnen spelen. De niet zo extreem hoge score in 3dmark valt te wijten aan de rest van m'n pc.

UPDATE
Hieronder een overzichtje van de prestaties in enkele games:
(alle settings op z'n hoogst bij 1680*1050) (Catalyst 7.12)

UT3: +-48 fps

COD4: +- 37
Crysis (medium, 2x AA): +-20
Timeshift: +- 39

Overklokbaarheid
De standaard ATI overclock tool in Catalyst is bij versie 7.11 prima te gebruiken. De kaart draait standaar op lage clock, maar zodra er extra snelheid nodig is worden de clocks aangepast. Met ATI overdrive heb ik de kaart een tijdje overgeclockt gehad (840 GPU/1325 MEM t.o.v. 770 GPU/1126 MEM). Op deze snelheden haalde ik >9400 punten in 3dmark06.

Ik merkte alleen dat de kaart te warm werd en er veel te vaak gebruik moest worden gemaakt van VPU recover. Daarom heb ik 'm nu weer op stock snelheden gezet, maar merk eigenlijk weinig verschil in prestaties. De reden waarom de kaart niet zo geweldig overclockt ligt aan de koeler, deze draait ontzettend langzaam (en is daarom ook ontzettend stil). Ik heb eventjes getest met ATITool om de fanspeed aan te passen, maar dat bleek niet erg goed te werken. Ik wilde namelijk de fanspeed dynamisch aan laten passen, dat werkte echter niet. Handmatig op een bepaalde snelheid instellen werkte wel, maar daar ga ik niet aan beginnen, veel te omslachtig. Ik merkte bij een hogere fanspeed direct een redelijke daling van de temperatuur terwijl het geluid van de kaart nog steeds niet boven het geluid van de rest van m'n pc uitkwam. Waarschijnlijk werkt het beter met een nieuwere versie van ATI Tool o.i.d.

Aangezien de kaart op 55nm procédé is gebakken, verwacht ik nog wel meer van het overclocken. Misschien als ik mijn Zalman VF900CU erop heb gezet, dat het dan beter gaat.

UPDATE
Hieronder een overzichtje van de prestaties in een aantal games met hogere clocks.

Beeldkwaliteit
Uitstekend, alles ziet er super goed uit. Zie ook 'Prestaties'.

Modbaarheid
Heb ik nog niets aan gedaan, maar ga er binnenkort een Zalman VF900CU op zetten. Ik moet nog even uitzoeken of dat past.

UPDATE
Ik heb zojuist een Zalman VF900CU LED op mijn kaart gezet. Het overzetten van de cooler ging ontzettend makkelijk (mogelijk omdat het niet geheel mijn eerste keer was ;)). De geheugen koelblokjes heb ik op de kaart laten zitten, past makkelijk onder mijn cooler.
De Idle temperatuur is nu 30graden, en load ongeveer 50. Dit terwijl de fanspeed op minimaal staat (5v, 1200rpm). Oftewel, de kaart wordt eigenlijk helemaal niet zo warm. Ik heb zelf nog geen bios update uitgevoerd, maar het schijnt dat dit enorm handig is voor fanspeeds en overclock mogeijkheden (met standaard cooling).

Driver- ondersteuning en compatibiliteit
Catalyst 7.11 werkt prima bij mij, 7.10 schijnt zelfs betere prestaties te geven maar dat heb ik nog niet getest. Alles draait prima, bijna geen problemen met drivers. HDMI audio drivers moest ik wel nog installeren met behulp van de windows CD, deze drivers werden niet meegeleverd.

Warmte- en geluidsproductie
Idle wordt de kaart zo'n 50graden. Bij het gamen gaat de temperatuur naar de 85-90 toe. De geluidsproductie is heel laag. De fan draait erg langzaam en is daarom super stil. Ook tijdens het gamen. Jammer genoeg zorgt dit er wel voor de temperatuur vrij hoog oploopt.

UPDATE
Na aanpassing van mijn cooler (zie modbaarheid) zijn de temperaturen een stuk gunstiger. Idle wordt de kaart +-30 graden. Load komt hij net boven de 50 uit, met de fanspeeds op de laagste stand. Op de hoogste stand zal de temperatuur nog lager liggen.

Zoals eerder gezegd heb ik de kaart voor 183 euro gekocht. Wat mij betreft een prima prijs voor deze prestaties! Ik heb zelf bijna geen problemen gehad met leverbaarheid. Even een mailtje gestuurd wanneer de kaart op voorraad was en toen gelijk besteld. 2 dagen nadat de kaart op voorraad zou komen heb ik 'm binnen gekregen.

• AMD X2 4800+ @ 2900MHz
  • 2GB Kingston PC5300
  • Asus M2N SLI Deluxe
  • Samsung SyncMaster 226CW
  • Windows XP

Heb jij ook een Sapphire HD 3870 512MB GDDR4 PCI-E?

Hoe warm wordt hij tijdens de overklok, en onder gamen? Daar kan je ook al redelijk uit afleiden of hij aan z'n max zit ;)

Leuk reviewtje :)
Temps komen iets hoger te liggen, maar scheelt niet zoveel. Hangt ook erg van omgevingstemperatuur af. GPU komt volgens mij niet boven de 90 uit, in principe zou die dat makkelijk moeten kunnen trekken.
Check eens of de fan wel op100% staat ;)

Zo niet, nieuwe koeler en opnieuw gaan klokkem!
Euh, pardon? 100% dat wil je niet hor... Whaha, ik heb het geprobeerd en dat is klasse stofzuiger. Gelukkig is dat ook helemaal niet nodig, maar zoals al vermeld in de review blijft de fan lage toeren maken. Ik denk dat ie niet boven de 50% uit komt (gebaseerd op geluidsniveau handmatige test). Ik weet niet waar het aan ligt, ik kijk er nog wel eens naar met nieuwe ATI Tool o.i.d.
Nette 3dmark, zeker icm met je processor.
Ow...ik wil niet opscheppen of arrogant overkomen, maar ik haal met m'n 'good old' socket 939 opteron 170 op 2800mhz en 2gb DDR geheugen op stock snelheid ook een 3dmark06 score van ong. 9400 met m'n HD 3870 op stock snelheden. :)

Is mijn opty dan nog zo goed?? :P of heb ik toevallig een vreselijk goeie HD3870??

PS: Ik heb m'n fan op 50% gezet doormiddel van Rivatuner, nog steeds heel stil en hij komt niet boven de 70 graden uit. Ik zal eens kijken of arctic silver 5 op chip wat uitmaakt.
Dat is inderdaad heel netjes...

Ja, ik weet ook niet precies waar het nu aan ligt, m'n SM2.0 en SM3.0 score zijn beide een stuk lager dan dat ik op andere reviews heb gelezen (ook stock snelheden). Volgens mij zijn dat puur grafische testen, en zouden die toch wel ongeveer gelijk moeten liggen (scheelt nu zo'n 700 punten).

Rivatuner heb ik nog niet uitgeprobeerd eigenlijk, ga ik eens even naar kijken.
Lekker, krijg al spijt van m'n 1950Pro 512 die me in de zomer nog 150 heeft gekost :P
Dat kan ik me heel goed voorstellen hehe...

Ik kwam ook van een 1950pro 256mb, wat mij betreft is dit een hele verbetering!
Nuja, ik had echt wel een kaartje nodig want m'n 6600GT AGP was gestorven, en heb dan in de zomer maar direct alles nieuw gehaald.

Een geluk dat ik niet een GTS640 heb gekocht wat m'n eerste gedacht was, met die prijzen nu had dat echt verschrikkelijk pijn gedaan... en dat grote scherm is er nog steeds niet van gekomen, zit nog altijd op 1280x1024.

Ik denk dat ik maar op die 1950 blijf zitten, tot het weer broodnodig is. Met RAM heb ik me ook pijn gedaan, met nog 120 te moeten geven voor 2 GB terwijl je daar nu gemakkelijk 4 voor haalt. :D Voor een 15-jarige is dat wel een massa geld die nu wel weggegooid lijkt. :p

Ik wens je dus ontzettend veel plezier met je 3870 en kan je alleen maar benijden. xD
Wat nou pijn gedaan, heb je er geen plezier van gehad dan?

Ikzelf heb wel een GTS640 gekocht, verkocht voor 50 euro minder. Maar mooi wel paar maanden alles hoog kunnen draaien.. Daarna 2900XT gekocht (weet niet wat me bezielde) en deze is echt met dikke winst verkocht dayt was gewoon grappig want die kaart is in prijs net zo hard gezakt als de GTS640 :) Nu zit ik met een 8800GT voor 230 euro maar bij deze blijf ik nog wel een tijdje... naja er komt er nog 1 bij denk ik :) Wel met een AC S1 cooler met 2x120MM fans erop (krijg ik hoop ik vandaag binnen).

Wat is nou precies me punt.... Nou ja dat je gewoon niet zo moet zeuren :P Natuurlijk moet je doen wat jij wilt, maar geld is niet het belangrijkste hoor (zeg ik die 500 euro in de min staat).
Ik heb ook een HD3870 van Jetway , besteld bij Dollarshops.

Ik heb hem overclocked op 830 / 1190 en hij wordt wel warm 85 - 90 graden maar tot nu toe heb ik geen problemen ondervonden.

3D Mark 2006 score rond de 12000 met een Q6600 @ 3Ghz. Ik ben van plan om volgende week een 2de aan te schafen om Crossfire te draaien. Ik moet alleen wachten op een nieuwe voeding. Wat ik nu heb een 450 watt Thermaltake gaat dat niet trekken.
Ja, het zou goed kunnen geheugen zorgt voor problemen. Tijdens gamen is het zo irritant als je de hele tijd VPU recover krijgt, dus ik heb alles gewoon weer op stock gezet.

Ik heb nu een 450W Asus voeding, die trekt m'n systeem prima nu. Crossfire zal waarschijnlijk net iets teveel worden ja ;).

12000 punten is super netjes, gewoon op 1280*1024?
ik denk het wel,
ik haalde met 1 kaart ook wel de 12000 maar die heb ik maar 1 keer getest, omdat ik gelijk mijn 2e kaart erbij wilde hebben draaien ;)

ik haal met 2 kaarten een score van 17174 met Q6600@3,42 en vga@stock ;)
en uiteraard op 1280*1024
zeer nette score hoor,
THX maar eens kijken wat ik haal als ik de vga kaarten beetje overclock
Dat de fan langzaam draait is een foutje in de bios. Hij zou eigenlijk sneller moeten draaien als de kaart warmer word. Met een nieuwe bios is dit probleem verholpen. Hoe wie en wat staat op got.
Beste Bart,

wat was de reden om voor een HD3870 te gaan en bv. niet voor een 8800GT? Groeten, Bart
De 8800 gt is nog zuiniger ook. Dus dat 10,- haal je er ook zo uit ;). Enne de 8800 gt is lekker smal en past goed in je pc. Ikzelf van de 8800gt mooie kaart alleen je moet wel een andere fan erop zette. Want als je de stock fan 100% zet is de levensduur heel kort. Want er is gebruik gemaakt van goedkope stock koeler maja stock is de 8800 gt al veel sneller als de 3870 oc'ed

gr,
guido
hhmm nou ik ben geen ati of nvidia fan, maar ik hou liever die 40 euro in mn zak en ga een ati kopen.

en een gt zuiniger??
spaart nog stroom ook;)

dus dat zou al snel 10-20 euro per jaar schelen maal 3 jaar is toch weer 60 + 40 is 100 euro bespaart op een videokaart:)
toch snel verdient voor prestaties die nagenoeg gelijk liggen.

duussuuhh.. jij ook niet gaan lopen spammen PC_killer, en waarom heb je het hierover de GTX of Ultra? Die ligt ook niet in de prijs klasse van de 3870.
Ik zeg alleen maar dat de kaart net iets sneller/gelijk isaan een 2900XT en die op ze beurt zeker niet sneller is als een 8800GT terwijl als ik de 3dmarkscore moet geloven dat wel zo is. Ik vergelijk niet in prijs maar in performance... daarna kijk ik pas naar de prijs.

En ja CF schaalt beter, maar voor hoever... staan 5 of 6 games en SLI werkt nagenoeg (naja voor zover ik weet) bij alle games dawel maar met 40% verbeterering. Tegenover CF dat 60% verbeterd enkel bij games die CF ondersteunen (wat ongetwijfelt verbeterd gaat worden).

En stroom is wel het laatste waar ik me zorgen over maak, ookal was die opmerking misschien niet aan mij gericht.

Enne zo moelijk is het toch niet om je post te editten?

[Reactie gewijzigd door PC_killer op 28 december 2007 09:21]

en dan nog een voordeeltje:)

Cf vs Sli
From the test result we can notice in more than 90% items, Crossfire scale more better than SLI. In 60% test items CrossFire scale up more than 50% performance compare to single card. But in only 40% items SLI can scale up to 50%.
Nou als jij eerst naar performance kijkt, dan zou ik voor de triple sli 8800 ultra's gaan en er ff een brute waterkoeling op hangen.
En niet bij zo'n budget kaartje als de 3870 bij de reactie gaan lopen spammen.
Ik als arm studentje kijk naar wat het beste is voor mijn portomonnee en wat voor prestaties/accesoires/looks/stroomverbruik/ondersteuning/uitbreidings mogelijkheden ik hierbij krijg.

Ik VIND.... mijn mening.... dat Ati in dit opzicht hier de betere kaart neerzet.
Een paar maanden geleden zou ik voor een 8800 GT gegaan zijn maar na deze kaart en de prijs ervan niet meer.

En editten is niet moeiljik, maar ben te lui. je zult het ermee moeten doen. sorry :Y)