Specificaties 40" Full HD 3D LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Philips 40PFL5507H Zwart Review

johan63 10 mei 2012, laatste update op 10 mei 2012, 9.074 views

Philips 40PFL5507H Zwart

Pluspunten

• Design, beeld, features

Minpunten

• beperkte browser, geen ondersteuning MKV en subs.

Ik stam nog uit het stenen tijdperk:
tv met toeter, 100 hz en natuurlijk een analoge verbinding.
Vanwege een redesign (een jandesbouvrietje) van de huiskamer door mijn vrouw heb ik haar (en mij) kunnen overhalen naar een lcd tv.
Criteria:
min. 400cd-m2, 3D, internet (met minimaal uitzending gemist erop) strak design en min 37 tot 40 inch.
Tsja.... en dan ga je zoeken... review na review en test na test..
Elke keer kwam ik uit bij dezelfde keus: Philips of Samsung.
Ik heb gekozen voor de Philips.
Simpelweg omdat deze, op het gebied van NetTv, iets meer te bieden had als Samsung
Daar kan je hele discussies over houden maar ik heb inmiddels gekozen en gekocht !

Unboxing:
Perfect. Alles ordelijk verpakt zoals je zou verwachten voor een dure aankoop.
Duidelijke handleiding meegeleverd, installatieinstructies meer als voldoende.

Setup:
Tv aangesloten op mijn (nog steeds) analoge signaal en ik was verbaasd door het simpele Philips menu om de tv in te stellen op de door jouw gewenste settings.
Kleuren, helderheid, gamma etc gaat met plaatjes. Apart maar maakt het wel makkelijk.
Analoge signalen worden herkend (UPC) en de tv sorteert meteen de zenders *

Bediening:
Had veel slechte reviews gelezen over de ovale(re) afstandbediening van de wat oudere tv’s.
In mijn geval betreft het een “normale” afstandbediening die vrij helder en duidelijk is.
Langwerpig, met een ronde kant naar onder toe. Ligt lekker in de hand maar is iets te lang als je het mij vraagt.
Duidelijke opschriften met extra knoppen voor een “home”screen en nettv.

In de praktijk:
Ik wil mijn tv zo plat mogelijk aan de wand.
Heb tv’s gezien die, aan de achterzijde althans, dit compleet onmogelijk maakte.
In dit geval is alles redelijk plat.
De voeding is schuin weggestoken, aan de li-zijkant zijn de CI+, audio composiet, koptelefoon, 2x usb en 1x hdmi weggewerkt.
Recht aan de achterzijde is YPBR en een lan aansluiting gemaakt.
Een uitsparing maakt dat hier een vga, scart, 4 hdmi en een 75ohm aansluiting verwerkt zitten.
In principe zou 4cm voldoende moeten zijn tot afstand van de muur (mits je een beugel gebruikt).
Verwacht echter niet meer dat je gemakkelijk bij de aansluitingen kunt.

Beeld:
Zoals als eerder vermeld:
Ben nog analoog.
Als electricien zijnde weet ik waar de knelpunten liggen mbt goed beeld.
Tot nu toe heb ik nog niet gesleuteld aan het verbeteren van mijn anologe signaal.
De tv doet echter zijn uiterste best om jouw het best mogelijke beeld te leveren.
Dit valt me niet tegen !
3D nog niet uitgeprobeerd daar ik a) geen bril heb en b) nog geen films.
(zou Philips moeten overwegen om tegen een gereduceerde prijs een bril aan te bieden bij een dergelijke tv (of gratis naturlijk !))

Bediening in de praktijk:
TV: perfect. Alles werkt zoals je zou verwachten.
Kleuren: perfect. Rustig, zwart is zwart maar alles is in te stellen naar wensen.
Geluid: redelijk. Beter geluid als uit mijn oude (met toeter !) tv. Verwacht niet teveel maar bassen ed zijn wel degelijk aanwezig ! Mid overheerst echter.
Nettv: perfect ! Wel wat traag met opstart maar daarna heb je een leuk feestje met (voor mij) belangrijke features zoals uitzending gemist.
Internet: Verwacht niet teveel. De browser is beperkt en bevat oa geen buttons om terug of vooruit te gaan.
Bediening:
Niet altijd even perfect.

Externe ingangen:
USB: Herkent onmiddellijk een extern toetsenbord (Logitech) en dit maakt het iets makkelijk met browsen. Muis werkt zeer goed !
Hdmi: nog niet gebruikt
Lan: niet nodig ! Dit toestel heeft wifi en word meteen herkend. Heeft DLNA maar ziet mijn server niet. Dit ligt overigens aan mijn server en router.
In W7 zorg je ervoor dat je je files deelt en dankan je gemakkelijk met je tv communiceren.
YPBR: komt eraan.. ben nog van de oude stempel en zo kan ik mijn Denon PMA560 mee laten draaien..

Afspelen middels usb:
Met een dergelijke tv richt ik me op 720dpi of meer.
Blueray is nu nog geen optie omdat ik de middelen om te branden nog niet heb en omdat de meeste films vrij groot zijn (25G +) om te downloaden. Daarnaast overweeg ik de aanschaf van een BR speler.

DVD: speelt af maar een menukeuze maken word erg ingewikkeld, tot zelfs onmogelijik.
DIVX: perfect echter externe subs word moeilijk.
Blueray: perfect. Het allermooiste beeld is van jou ! Speelt echter geen MKV's af
Foto's: Tot nu toe alleen jpeg.

Conclusie:
Een mooi geborsteld alu led tv.
Leuke feautures ingebouwd.
Redelijk compleet als geheel .
Jammer dat de voet niet gebruikt kan worden als muursteun zoals bij de 7,8 of 9 serie.

* edit 10 mei:
Philips heeft een update gereleased mbt de android remote control.
Natuurlijk meteen geinstaleerd maar nog verre van perfect.
Remote control werkt, nettv werkt echter heeft de app moeite om de tv te herkennen.

Heb jij ook een Philips 40PFL5507H Zwart?

Sorry Dweepmaster en Mickw (bedankt voor je antwoord Mickw) voor de late reactie.

De tv speelt inderdaad wel MKV files af echter niet alle geluidsindelingen.
(ik ben overigens bezig om de review aan te passen, dat ter zijde, echter heb ik er nog weinig tijd voor gehad).

Ik heb de tv gekoppeld aan mijn router waar tevens mijn Qnap TS201 aan hangt.
Films, muziek en foto's speel ik dus af met mijn server en de tv herkent Twonky om af te spelen. Mijn versie Twonky ondersteunt niet alle formaten en daar ligt de kneep.
Heb de specs van de tv nagezocht op de philips site en daaruit blijkt dat inderdaad niet alle formaten worden ondersteunt door de tv
(mits je de standaard speler van de tv gebruikt).
(http://www.philips.nl/c/t...102-drp1?t=specifications)

Daarnaast heb ik een set HTS7202 aangeschaft om a) het geluid tot zijn recht te laten komen en b) alle formaten te kunnen afspelen.

Ik probeer mijn nieuwe review binnenkort te plaatsen.
Zoals altijd zit er naast een positieve kant ook een negatieve kant aan het toestel.
Ik ga dit zo goed mogelijk proberen te verwoorden.

Overigens is vandaag de afstandbediening kapot gegaan.
reageert nergens meer op. En dan word het lastig tv bedienen zeg ik je !

[Reactie gewijzigd door johan63 op 28 juni 2012 19:45]

je zou hiervoor de helpdesk van philips kunnen bellen, ik heb onlangs de 32 inch variant gekocht van dit model. deze was echter DOA, ze waren heel behulpzaam en na enkele instellingen te hebben doorlopen boden ze gelijk aan om iemand langs te sturen voor een ruil of reperatie. Omdat ik hem nog kon omruilen bij de internerwinkel waar ik hem besteld had heb ik hier voor gekozen.

Als je streamt van je pc naar de tv, is ps3 media server een goede optie. Deze converteert het bestand live en zet daarmee DTS om naar een ander formaat dat wel leesbaar is voor de TV. Voor mij biedt dit een prima oplossing.

Ik heb wel een vraagje, Ik ben van plan om digtaal tv aan te schaffen en nu vroeg ik mij af hoe het zappen is met een CAm module. Is dit heel traag of goed te doen in vergelijking met een Box?

Verder ben ik uisterst positief over deze tv, het geluid valt echter tegen maar voldoende voor gewoon analoog tv kijken. Voor films en games is mijn ps3 aangesloten op mijn z5500 van Logitech.
Wederom sorry voor de late reply.

Afstandsbediening is keurig netjes opgelost door Philips.
Het eea doorgeven aan het 0900 nummer en je krijgt binnen 7 tot 12 werkdagen een nieuwe.

Sreamen vanaf de server blijft een hekel issue.
Dit ligt aan mijn Twonky software.
Tot nu toe geen probleem als je middels usb afspeelt op de 7202.

Met de cam module heb ik (nog) geen ervaring.
Heb momenteel een 25Db versterker achter het analoge signaal staan maar ben hier niet tevreden over.
Lijkt er dus op dat er binnenkort een modle komt.

Het geluid ben ik beter tevreden over als mijn analoge toestel.
Dit was 3x niks.
In dit toestel zit meer basss als mijn oude.
Zelfs virtual surround is beter te horen.
Maar voornamelijk staat mijn HTS7202 aan: die is vele malen beter.
Kleine aanvulling:
Philips MyRemote is helemaal bagger.
Werkt amper, ab is af en toe te gebruiken maar de rest is hopeloos.
Philips ga hier aan werken !

edit :
philips heeft vandaag een update gereleased.
zie onderaan review voor details.

[Reactie gewijzigd door johan63 op 10 mei 2012 23:24]

AJB zet een ci+ kaart in je tv en ga over op digitaal!. analoog voor deze tv is een belediging..
ik garandeer je dat je de eerste avond op hd zenders zit van 0.o . en dan wil je niks anders meer!

verders erg nette review had wel een foto bij gemogen dan was het af O-)
Yep, CI moet er echt in.
Helaas ben ik redelijk afhankelijk van UPC en krijg nu een abo voorgeschoteld wat ik niet wil.
Foto´s volgen zsm, tis nu een beetje laat voor wat flitswerk :o
"Als electricien zijnde weet ik waar de knelpunten liggen mbt goed beeld.
Ik vraag me daarom af of ik een 20db versterker er tussen moet zetten of digitaal moet gaan.."

Mag ik even lachen aub?
Van mij mag je lachen, maar dan ben je ook verplicht om exact uit te leggen waarom. Aan zo'n opmerking heeft namelijk niemand iets.
Mag ik even lachen aub?
Ik snap je frustratie ...vooral omdat je het niet begrijpt.
Even toegelicht.
Ik heb dus nog steeds een analoog signaal.
Op mijn bovenverdieping(en) heb ik het signaal met 20db versterkt, gebruik daar Hirschmann Koka 75 ohm kabel met een demping van 18,5 db.
Daarnaast gebruik ik de bijbehorende Hirschmann connectoren.
Dit geeft me een perfect beeld.

dan de overweging om eventueel dig tv aan te schaffen:
Moet ik ¤75,- per jaar extra uitgeven voor dig tv met 70 zenders waar ik er hooguit 10 van kijk ?
En dan praat ik nog niet over een HD abo.
Tuutlijk is de kwaliteit beter als mijn huidige (onversterkte) analoge signaal, geen discussie over mogelijk.
Maar ik denk dat ik met 20db versterking een eind kom.
Darnaast bied de tv de mogelijkheid om alle programma's terug te kijken, dat voordeel is met CI+ verkeken want dat word niet ondersteund.

Kun je me nu uitleggen waarom je zo moest lachen ?
Beste Johan,

Mag ik vragen of u nog iets heeft veranderd aan de beeldinstellingen van deze televisie?
Mijn schoonvader heeft namelijk dezelfde tv gekocht, maar het beeld is nog niet super. Signaal komt 1080i binnen middels hdmi (interactieve tv via glasvezel van kpn). Zelfs bij hd-zenders is het beeld gewoon onscherp, net alsof je naar een analoog signaal zit te kijken.

Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?
Tot nu toe ben ik goed tevreden over het beeld.
Ik bekijk films vanaf 720dpi en die zijn haarscherp.
Ik download deze en het enige wat stoort zijn de subs, die zijn van mindere kwaliteit.

daarnaast heb ik een bluray setje aangeschaft, een philips hts7202.
door de plaatsing van de tv heb ik een 10mrtr lange hdmi kabel aangelegd en heb tot nu toe nog geen verlies in beeld gezien.

Zit nog steeds met het analoge signaal. Dit gaat niet al te lang meer duren want er moet echt overgeschakeld worden naar digitaal. De storingsvrije zenders zijn kraakhelder en scherp.

Heb je al gedacht aan de lichtsensor ? De tv geeft bij veel lichtinval dan het juiste beeld weer.
Misschien is dit een oplossing door deze aan of uit te zetten.

Andere vraag:
Is de tv geinstalleerd met een analoog signaal of meteen met het digitale abo van KPN ?
Anders zou je kunnen overwegen om nogmaals de tv automatisch te kunnen installeren.
TV is eerst ingesteld met het analoog signaal, paar dagen later is het digitale pakket door KPN geļnstalleerd. Ik zal eens proberen om alles opnieuw in te stellen, wellicht helpt dat.
Digitaal en analoog zijn verschillende menuopties c.q. installaties.
Eenmaal geinstalleerd checkt de tv, in standby-modus, de zenderinstellingen elke dag om te kijken of er een beter signaal of wijzigingen zijn. (volgens mijn onscreen help(40pfl5507k/12).

Als de zenders geinstalleerd zijn zorgt de tv dus dat je daar altijd het beste signaal van hebt.
Hoef je zelf niets voor te doen.(behalve de tv in standby zetten `s nachts ipv uit)

Ik heb ook nog analoog signaal en ben eigenlijk verbluft door de kwaliteit hiervan. ;)
Hey,

vraagje over de MKV bestanden

Hier op de philips website, staat dat hij dit af moet kunnen spelen. Of heb je dit zelf nog niet getest?

Alvast bedankt en ook bedankt voor de recensie