Asus M2N-SLI Deluxe Review

Shadowjack 14 december 2007, 1.600 views

Asus M2N-SLI Deluxe

Pluspunten

• 6 SATA poorten
  • 4+2 fan connectors (4 chassis, 1 CPU, 1 powerfan)
  • Q-fan control
  • Q-Connectors
  • stabiel
  • inbouwgemak
  • prijs-kwaliteitverhouding
  • veel meegeleverde extra's
  • updated CD-Rom met Vista drivers

Minpunten

• plaatsing IDE/PATA aansluiting (ivm plaatsing van mijn HDD bay)
  • met Q-fan niet mogelijk om fans individueel te regelen
  • geen memory divider
  • in Asus PC Probe II kan fanspeed treshold niet lager dan 900rpm

Layout Score: 4
Omdat mijn DFI 939 SATA/150 bordje het dual core CPU en SATA geweld niet meer aankon en ook qua upgrade mogelijkheden aan zijn plafond zat besloot ik dat het tijd was om over te stappen op socket AM2. Ik was nooit zo weg van Asus mobo's, maar deze trok mijn aandacht. Na het lezen van een aantal reviews hier heb ik besloten om de M2N-Sli Deluxe aan te schaffen.

Featureset:
Thuis aangekomen met mijn aanwinst eerst uitgebreid alle meegeleverde extra's zitten bekijken (en tussendoor ook de manual ff gelezen lol), dat waren er nogal wat. In voorgaande reviews staan ze uitgebreid met foto's dus dat stuk zal ik overslaan, maar de doos zat in ieder geval propvol met accessoires plus natuurlijk het moederbord zelf ;o) Wat ik zelf erg prettig vind zijn de 6 SATA poorten, n van de redenen waarom ik voor dit bord heb gekozen, met het oog op een RAID configuratie in de nabije toekomst....

Wat ik erg handig vond zijn de Q-Connectors, waarmee je alle frontpanel kabeltjes (power, audio, USB, IEEE etc) op een blokje aansluit en dat vervolgens in zijn geheel op het mobo prikt, het priegelwerk is dus verleden tijd 8-) .

Behalve alle extra kabels etc staan er op de CD-Rom een hele berg Asus tools, onder andere; AI Booster en AI Gear (OC tools), AI Nap (power management), Asus PC Probe II (systeem monitor), Asus Music Alarm (de PC als wekker) en nog een aantal...

Minpunt van Asus PC Probe is dat de treshold van de fanspeed monitor niet lager gezet kan worden dan 900rpm. Met Q-fan enabled zorgde dat bij mij constant voor alarmsignalen omdat de fans onder de 900rpm draaien, dus de fanspeed monitoring heb ik uit moeten zetten in PC Probe. Geen cruciaal probleem, maar het had beter gekund.

Ook zat er een extra CD-rom bij met updated Vista drivers, niet dat ik die nodig heb maar een groot pluspunt voor degenen die wl Vista draaien, die hoeven dus niet eerst op jacht te gaan.

Als laatste wil ik de Q-Fan optie noemen, mijn PC is muisstil met Q-fan enabled en alles blijft toch goed gekoeld (eea is natuurlijk ook afhankelijk van je fans en airflow). Het nadeel hiervan is al eerder genoemd; het is niet mogelijk om de fans individueel te regelen (behalve misschien m'n Zalman VF900 met Fanmate, dat moet ik nog es uitproberen).

Layout:
Over het algemeen ziet het er prima uit, alles op z'n plek en het inbouwen was een eitje...

Een ding dat voor mij persoonijk wat minder praktisch geplaatst zit is de IDE/PATA aansluiting, ik moet de rounded cable aan de kant duwen om mijn HDD bay er goed in te krijgen (deze is zijwaarts geplaatst), dus kan ik de IDE kabel niet netjes wegwerken. Dit zorgt samen met de 24-pins power kabel en andere spaghetti toch voor wat minder goede airflow (foto 2 en 4).

De passieve koeling ziet er mooi uit (en werkt prima ook), een heel verschil met m'n oude bord waar de graka over de actieve chipsetkoeler viel. De Scythe Mugen valt mooi over de heatsinks dus het blijft lekker koel. Hier kom ik meteen op een tweede minpuntje; de retentionbracket van de CPU koeler is in tegenstelling tot mijn vorige mobo verticaal gericht in plaats van horizontaal, dus de CPU koeler blaast nu van onder naar boven ipv horizontaal met de airflow van mijn casefans mee. Ik heb dit opgelost door een tweede fan op de heatsink te plaatsen (zie foto 1)

Wat ik al eerder zei, 6 SATA poorten (foto 3), ideaal vergeleken met de meeste bordjes die er hooguit 4 hebben.

Noot; een extra Pci-slotje zou welkom zijn geweest, al was het alleen maar om wat meer ruimte te creren voor geluids/TV en evt. andere Pci kaarten.

Prestaties/stabiliteit/betrouwbaarheid:
Ik heb het bord nu een week in gebruik dus over de langere termijn kan ik nog weinig zeggen, maar het is een wereld van verschil met m'n oude bord. Alles draait snel, soepel en stabiel, geen hardwarematige problemen en vanaf de eerste keer opstarten meteen een 'betrouwbaar gevoel' bij dit bord. Asus mag blijven ;) Het mobo werd geleverd met de n na laatste BIOS versie, dus ook daarmee geen problemen, flashen naar de nieuwste versie is op dit moment niet nodig, maar met de EZ-Flash feature in de BIOS verwacht ik geen problemen als het zover mocht komen...

Over onboard sound kan ik niks zeggen, ik heb een Creative SB X-Fi maar wil wel een dezer dagen de soundchip testen en mijn bevindingen toevoegen aan de review.

Overklokbaarheid:
Nog geen ervaringen mee omdat ik eerst een betrouwbare meting van mijn X2 BE-2400 temperaturen wil hebben (de meeste tools 'lezen' hem niet). Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan dus het zal niet lang duren voor ik een OC ga doen. Als het zover is zal ik de resultaten zeker vermelden :9

NB; moet een eerder opgemerkt nadeel wel even bevestigen; geen memory divider. Ik heb me nog niet echt verdiept in het overklokken met dit bord maar als je handmatig gaat OC'en zou een divider wel handig zijn.

Compatibiliteit:
Al mijn hardware werkt tot nu toe perfect op deze plank, geen install issues, hangups, conflicten of andere problemen...

Ondersteuning:
De Asus site biedt een hoop support en downloads, maar de snelheid van de server(s) laat zr te wensen over. Met customer support nog niet te maken gehad (hopelijk blijft dat zo).

Prijs:
Deze is alleszins redelijk gezien wat je er allemaal voor terugkrijgt, maar 90 tot 100 euri is toch een aardige uitgave (Hollanders h LOL)...

Heb jij ook een Asus M2N-SLI Deluxe?

Kun je ´onderste´ dan van je CPU koeler er niet afhalen? Lijkt mij een stuk prettiger ;) Of houd je hem erop om ook nog je graka ietsje te koelen? :P
die mem divider is der wel hoor.
en die cpu koeler kan je ook het vastmaak geval van draaien toch?

verder nette survey, van een leuk bord.
Jammer alleen dat er bij mij al 3zijn overleden (1doa rest ??).

Zeg erbij ik overklok dus wel maar niet extreem
laatste bord is bv overleden toen ik de modem uitzette (moet soms hardreset hebben = een rotding (speedtouch). Hij ging eerder al rebooten als ik de modem kabel deruit trok, raar maar waar :P
Sorry voor de wat late reactie, ik was m'n wachtwoord weer eens kwijt lol!

Op de graka zit een Zalman VF900, ik laat die onderste fan zo zitten omdat ie dan recht in de PSU blaast, die voert op zijn beurt weer warme lucht af, de tweede hou ik voor extra koeling via de airflow in de case 8-)

De CPU cooler kan maar in 1 richting gemonteerd worden omdat de retentieclips niet aan alle 4 de kanten passen, op m'n ouwe DFI zat ie dan horizontaal, op de M2N verticaal, de mobo bracket past ook maar op 1 manier (ten minste, dat meen ik geconstateerd te hebben tijdens het inbouwen), als ik de cooler dan zou draaien blaast ie van boven naar beneden, dus meer een design/compatibiliteitsfoutje (pffrr wat een woord) bij Asus dan wel Scythe.

Verder is 't niet echt een probleem meer sinds ik m'n X2 4200+ heb vervangen door een BE-2400, volgens mij kan het nooit kloppen maar Core Temp zegt dat de BE-2400 zo rond de 3 4 graden idle draait, met video renderen op 50% load geeft ie 15 graden, zal Primer ook eens proberen binnenkort... Speedfan leest de BE-2400 helemaal niet, Asus Probe en BIOS gaven allebei een stuk hoger aan (ik dacht zo tussen de 24 en 30), maar ik weet niet welke sensoren die uitlezen en Core Temp schijnt toch het meest accuraat te zijn (hmzz, 'n beetje off-topic).

Dat probleem met je kabel modem is weird, ik heb pas nog een PC van iemand nagekeken en geloof op 1 avond 30 keer de UTP-kabel van de ene naar de andere PC verhuisd zonder enig probleem en zonder te rebooten of de modem op stand-by te zetten. Misschien dat je modem het niet aankan of dat de kabel ergens sluiting maakt tijdens het in/uitpluggen? Wel zonde van je bordjes |:(

Waar zit die mem-divider dan, altijd handig om te weten 8-)

Heb ondertussen een kleine issue gehad met de Nvidia Network Access Manager in de vorm van een soms wat trage connectie (waarschijnlijk een conflict met Sygate), maar sinds ik de Access Manager d'r uit heb gebonjourd nergens geen last meer van gehad...