Zalman CNPS9500 LED Review

Mr.Meeuw 14 december 2007, 1.082 views

Zalman CNPS9500 LED

Pluspunten

• Uiterlijk
  • > Groot
  • > Mooie dunne vinnen
  • > Led lampjes
  • Koelprestaties
  • Geluidsproductie
  • > Bij stille stand echt stil

Minpunten

• Installatie ging niet helemaal soepel

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 5
Aanschaf
Sinds gisteren heb ik deze mooie koeler in bezit. Ik heb deze via de vraag en aanbod afdeling op tweakers gekocht. De set was geheel compleet en alles was nieuw op de koeler na waar een klein beetje stof op zat. Dit kwam over een met de aangegeven gebruiksduur van een maand. De rest van de spullen, schroeven en installatie middelen bevatte geen gebruikssporen. De fan controller had hij er voor de verkoop nieuw bij gekocht omdat hij die in een andere pc gebruikte.

Installatie
De installatie was op zijn zachts gezegd een ramp. Overdrijf ik wel een beetje maar makkelijk heb ik het mezelf niet gemaakt. Voor ik begon heb ik eerst de oude stock koeler en CPU verwijderd waarna ik er de nieuwe CPU geplaatst heb. Aan deze CPU ben ik ook via de vraag en aanbod gedeelte van tweakers gekomen. Daarna heb ik eens goed de handleiding doorgelezen en een paar keer naar het filmpje op de Zalman site gekeken. Het leek mij makkelijk om wat meer ruimte te hebben dus heb ik de VGA kaart, koeler, geheugen en wat stroomkabels weg gehaald. De koelpasta aanbrengen was even lastig omdat ik geen idee had hoeveel erop moest. Nadat dit gedaan was heb ik er de koeler op geplaatst, tot zo ver was het allemaal redelijk makkelijk. Toen de koeler op de CPU stond moesten de schroeven worden aangedraaid. Hiervoor zijn aparte schroeven met een aparte inbussleutel bij geleverd. De ene kant aandraaien ging aardig goed, enkel was het aan de andere kant minder makkelijk. Ik kon er slecht bij door dat de stroomvoorziening in de weg zat en wilde de schroef niet goed door het gat heen. Ik heb toen maar de stroomvoorziening weg gehaald, dit zorgde voor iets meer ruimte al zat de stang waar de stroomvoorziening op hangt aardig in de weg. Na heel wat geklungel raakte ik uiteindelijk zo gefrustreerd dat ik zoveel kracht heb gezet op de schroef dat ik de kop kapot draaide en hij dus geen kant meer op ging. Koeler met bevestingsbeugel toen maar van het moederbord afgehaald. Dit ging gelukkig vrij makkelijk. Toen gekeken of er ook een gewone (bijgeleverde) kruiskop schroef door het gat paste, dit paste uitstekend. Waarom ze geen gewone kruiskop gebruiken maar een kleine 6 hoekige kop, geen idee, maar een kruiskop schroef zal wel makkelijker zijn naar mijn idee. De kapotte en vast zittende schroef verwijderd met een tang, dit ging gelukkig vrij makkelijk zonder de koeler te beschadigen. Nadat de schroef er uit was de koeler terug geplaatst op de CPU. Deze keer heb ik gebruik gemaakt van twee bijgeleverde kruiskop schroeven om de koeler vast te zetten. Dit was toen ook zeer snel voor elkaar. De stroomvoorziening, VGA kaart en geheugen terug geplaatst. Hierbij zag ik een mooie gelegenheid om mijn stroomkabel weer eens bij elkaar te bundellen met draadjes en de head spreaders van mijn geheugen eens mooi op te poetsen. Bij het bundellen van de kabels heb ik kabel van de fancontroller mooi kunnen weg werken waardoor het er allemaal redelijk netjes uit ziet.

Koelvermogen
Het koelvermogen van deze koeler kan ik niet goed beoordelen. Aangezien ik er ook gelijk een nieuwe CPU heb ingezet kan ik dus geen vergelijking geven met de stock koeler van Intel. Wel heb ik even getest wat de temperaturen zijn op verschillende snelheden bij volle belasting. Hiervoor heb ik de systeem stabiliteitstest van Everest gebruikt. Voor het overclocken heb de standaard overclock functie van mijn moederbord gebruikt, een P4P800. De gebruikte CPU is een Intel Pentium 3Ghz Prescott.
3 Ghz -> 45 graden
3,3 Ghz -> 47 graden
3,6 Ghz -> 55 graden
3,9 Ghz -> 58 graden
Dit zijn test die elk ongeveer een half uur hebben gedraaid, en oplopend zijn uit gevoerd. De fan controller stond op de laagste en stilste stand. Ik ben zeer tevreden met deze resultaten. Zowel het overclocken, 30% zonder zelf te tweaken, als het koel houden van de CPU op een minimaal RPM.

Geluidsproductie
Toen ik vanmiddag de koeler installeerde vond ik hem al stil. Op de zachtste stand komt hij niet over de andere geluiden van de computer uit. Maar toen ik vanavond terug kwam van de garage en de computer aandrukte merkte ik het verschil pas echt goed. Ik miste het geluid van een koeler. Ik twijfelde zelfs zo erg dat ik gekeken heb of hij wel draaide. Een verschil van dag en nacht tussen deze koeler en de stock koeler. Zelfs op de hardste stand is het geluid van de koeler minder dan die van de standaard koeler maar wel redelijk hoorbaar. Een opmerking, ik heb een open zijkant, het geluid word natuurlijk ook gedempt door de plaat die er normaal tussen zit.

Aangezien ik deze heb over genomen van iemand anders heb ik er minder voor betaald dan de prijs waarvoor ze in de winkel liggen. Hierdoor vind ik de prestatie/prijs verhouding zeer goed.

Ik ben zeer tevreden met mijn aankoop. Het is een mooie koeler, met mooie grote vinnen en blauwe led lampjes die mooi passen bij de al aanwezige verlichting. Het licht van de led lampjes in de koeler weerspiegelen mooi op het opgepoetste platinum van de OCZ geheugen reepjes. Zal proberen wat mooie foto's van de koeler te maken. Deze komen er niet gelijk op want met mij PDA lukt het momenteel niet mooie foto’s te maken. Hiervoor moet de spiegelreflex van mama voor geleend worden.

Met vriendelijke groet,

• Asus P4P800
  • Intel Pentium 4 3,0 Ghz Prescott
  • Windows XP

Heb jij ook een Zalman CNPS9500 LED?

Is groot nou wel een positieve eigenschap? ;)
jawel, want daardoor is die zo stil, door het groote koeloppervlak. Maarja wat je zegt elk voordeel heeft ze nadeel en visa versa :)

Ik krijg de zelfde vandaag of morgen binnen zonder leds... Hoop dat ie me temps wat meer onder controlle kan houden (E6600 @ 3,78Ghz waar de rek er nog niet uit is :)).
Je hoeft niet te groeten hier ;)

Op zo'n lage stand zijn die results wel mooi. Wat gebeurt er als je ze op zijn hoogste zet? Dat is ook wel interessant!
Ben netjes opgevoed. :Y)
Maar je komt inderdaad met een goed punt. Ik zal het eens gaan meten.
Zal volgende week woensdag wel worden, maar ze komen er aan! :)
Duidelijke review.
Opbouwend tipje: haal volgende keer gewoon je moederbord eruit als het kan.
Minder kans op uitschieten ed. En imbus is juist perfect voor dit soort priegelwerk: je zet het imbusje gewoon alvast op de sleutel en zo kun je 'richten': dat gaat met een kruiskop niet.
Ander tipje (misschien): die Prescott's zijn heethoofden en als 'ie idle (half uurtje?) @3.9GHz al 58C doet wil ik niet weten hoe 'ie dat stressed doet: misschien dan toch maar even een slinger aan die Fanmate geven:) Zelf haal ik die er tussen uit om zo van het maximale koelvermogen gebruik te maken, maar elk wat wils.
Veel plezier met dit koelende kunstwerkje.
Dank je wel voor de tips, maar was inderdaad beetje inpulsief aan de slag gegaan. Was inderdaad beter geweest als ik meer voor bereidingen had genomen en het moederbord er uit had gehaald. Had me uiteindelijk nog tijd bespaard en had ik gelijk de kast kunnen schoonmaken, ook geen overbodige luxe zag ik toen ik bezig was. :)

Verder is de test gedaan met de systeemstabilitie test van Everest. Dit is dus gemeten op 100% load een half uur lang. Terwijl daar voor alle andere snelheden al gemeten waren op 100% load, ook een half uur lang elk. Vrij nette temperaturen vind ik zelf. Een laatste reactie over je opmerking over de fanmate, ik heb deze fan gekocht voor a.o. mijn rust en op full speed is ie best luidruchtig. :p

[Reactie gewijzigd door Mr.Meeuw op 14 december 2007 23:52]

De installatie van zalman koelers vereist inderdaad wat skills, maar opzich is het niet echt een lastig karweitje als je goed de handleiding doorneemt..
Maargoed ik monteer ze dan ook dagelijks..
Met een AM2 socket moet je de clip om de bracket heen drukken, als je dit niet doet als je je moederbord uit je kast hebt heb je serieus een probleem, als je de ene kant vast hebt wil de andere niet en andersom, ook is het zo dat als je je koelpasta er op hebt en hij schuift dat je de helft weer kwijt bent (aangezien ik niet heel veel koelpast gebruik (less is more)).
Zodra je hem uit je kast hebt kan je rustig met iemand anders aan elke kant het clipje aandrukken zonder dat hij schuift!!
Ik heb trouwens ook een CNPS9500 socket AM2 (lijkt mij een 940) met zwarte finnen en een groene led, ziet er ook wel strak uit, alleen zie je heel gauw dat er veel stof op je finnen zit :( verder is hij megastil, behalve in z'n hoogste stand, dan maakt hij een kolere herrie, maar ja, zover zet ik hem dus ook nooit ;) (Fancontroller Zalman ZM-MFC1 Plus Black)
Prima review! :)

beetje mosterd na de maaltijd natuurlijk, maar als je wat andere reviews had doorgelezen had je problemen bij de installatie kunnen voorkomen ;)
Wbt de koelpasta: zolang je er nog uitperst bij het monteren van je koeler zit er te veel op: het is slechts ter opvulling van krasjes en andere oneffenheden. Hoe dunner, hoe beter en in theorie zou je het eigenlijk helemaal niet nodig moeten hebben als de oppervlakten van koeler en proc ideaal vlak/plat zouden zijn.
Meestal smeer ik de hoeveelheid van een rijstkorrel (geen pandan ;) ) en dan een beetje duwen en een beetje draaien enzo.

Mbt Everest: ik vind het een leuk progje voor op m'n keyboard display, maar vertrouw het verder niet super. En om nou 24 uur lang stressed te laten draaien vo0r die laatste paar MHz: mijn mening is dan eerder: ga je die laatste promille merken, of ga je voor iets veiliger en haal je er juist iets van af? Ter voorbereiding op Gore/warme zomer bangmakerij zeg maar.
(wordt het nu warmer door meer CO2 uitstoot f is er meer CO2 in de atmosfeer mdat het warmer wordt ;) )

Alles is opbouwend bedoeld :)
Nou heb denk wel een paar rijstkorrels gebruikt. Maar niet veel en het kwam er ook niet aan de zijkanten uitlopen toen ik de processor er op had.

Over Everest, ach ja, voor de temperatuur meten en wat info over de hardware is het perfect. En voor de stresstest van de CPU in dit geval. Maar ik ga de processor niet overgeclockt laten draaien. Misschien in sommige gevallen maar dan gaat de fan ook omhoog. Heb ik gelijk ventilatie voor in de warme zomer maanden. ;)

En natuurlijk snap ik dat je het goed bedoelt, ben zeer begripvol aangelegd. O-)
Post scriptum/bij de weg: qua geluid is een echte aanrander om van die matten aan de binnenkant in je (klank-)kast te plakken: voor een tientje of 3 4 bij de dopedealer, of gewoon voor een eurootje of 3 4 bij de Gamma (creatief denken zelf meenemen bij de laatste optie): werkt cht erg goed. Paar picks/spikes eronder om je kast te ontkoppelen van de vloer/bureau, mogelijk een baksteentje (pak Appelsientje kan ook, mits het geen AH huismerk is) onderin leggen om de massa wat te verhogen en de audiofiel is weer uit van hier. Vergeet mijn serieuze ondertoon niet.

[Reactie gewijzigd door allegames op 15 december 2007 04:23]

Ik heb een systeemkast fan die maakt redelijk veel herrie en de videokaart ook. Die staan nu als volgende op de lijst. En moeten ook beide vernieuwd/upgegrade worden want word echt oud allemaal. :) Maar is geen slecht idee van je. Zal het zeker onthouden voor de toekomst, goedkope manier om het stil te krijgen.

Ben van plan een thuisservertje neer te zetten, dan is dat zeker een handige oplossing voor het geluid er van. :)