Specificaties Videokaartkoeling (actief gekoeld) - Bekijk alle specificaties

Zalman VF700-Cu Review

Xyzar_ 13 december 2007, 940 views

Zalman VF700-Cu

Pluspunten

• koelprestaties
  • design
  • geluid (5V)

Minpunten

• geluid (12V)
  • formaat (vrij groot, moeten geen condensatoren dichtbij je GPU zitten)

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 5
De Buitenkant
De koeler is groter dan ik had evrwacht, en wordt geleverd in een joekel van een verpakking. Deze ziet eruit zoals we van Zalman gewend zijn: groot, kleurrijk, en met alle features erop in bonte letters.
In de verpakking vinden we naast natuurlijk de koeler de RAM heatsinkjes, de handleiding, een zakje met schroefjes enzo, en een kabeltje om de fan aan te sluiten (molex > 4x 3pins fan. 5 en 12V)

De Installatie
De installatie van de koeler zelf is een eitje. Je hoeft alleen wat schroefjes in elkaar te draaien en je bent er al. (iedere leek moet dit kunnen. en je hebt sowieso een duidelijke handleiding, en een filmpje op de site van Zalman. dan moet je er toch wel uitkomen lijkt me :) )
Helaas was dat bij mij niet het geval, omdat er een dikke condensator in de weg zat, maar toen ik er 2 koelvinnen afgesloopt had paste hij gelukkig prima.

Om hem op de Sapphire (Atlantis) radeon 9600XT te passen meot je dus ff 2 vinnen afknippen. Dit zijn de 2 meest linkse vinnen van de grote vinnen aan de 'bovenkant' van de koeler (als je hem recht voor je houd, zoals hij op de kaart komt)

De Resultaten
Na de installatie m'n PC opgestart en Catalyst gecheckt, en tot mijn verbazing gaf hij 29 graden aan. Die verbazing is overigens te wijten aan de waardeloze koeling van de oude fan die erop zat, waarbij hij idle al over de 60 graden liep..
Heb de temperatuur een hele tijd in de gaten gehouden, en hij is niet boven de 36 uitgekomen. Inmiddels heb ik Catalyst niet meer constant open staan en ik heb hem niet onder zware belasting gecheckt, maar hij koelt verder dus geweldig :)
Idle maakt het bij mij niets uit of hij op 5 of 12V loopt.

Het geluid wat hij produceert, op 12V, viel me in eerste instantie wat tegen, maar volgens mij is het niet veel anders dan van de meeste stck koelers. Op 5V hoort ik hem helemaal niet, zelfs niet met m'n oor pal naast de koeler. (enkele centimeters)

De luchtstroom is niet/nauwelijks voelbaar als hij op 5V draait. Bij 12V voel ik een boel lucht bewegen. Dit kan echter ook komen door de (tamelijke grote) TV-kaart die ik er pal onder heb zitten. De koeler heeft dus vrij weinig ruimte om lucht aan te zuigen. Maargoed, hij houdt hem wel prima koel, dus met wat minder lucht doettie het ook prima.

Het was even prutsen om het op mijn kaart te krijgen, maar dat lag puur en alleen aan de kaart. Het is wel een vrij grote koeler (weegt ook wel wat), maar over het algemeen zitten de condensatoren meer aan de zijkant van de kaart, dus das geen probleem.
Door z'n formaat ben je wel een PCI slot aan ruimte kwijt, maar dat was te verwachten.
Koelen doet hij geweldig, en ook nog eens netjes stil. Prima koeler dus, al is hij wel wat duurder dan veel anderen. Maargoed, hij is dan ook vrij groot, en helemaal van koper, dus z'n geld wel waard.

heb geen foto's gemaakt, en ga er ook geen op google zoeken. staan er al een boel bij de andere reviews.
Deze review zal sowieso weinig nieuws melden, aangezien er al 19 op stonden, maar wilde hem toch even posten omdat mijn kaart dus niet 100% compatible is. Goed om te weten als je dezelfde hebt :) en ach, hoe meer reviews hoe betrouwbaarder, dus ja.. ;)

Heb jij ook een Zalman VF700-Cu?

Goede review, lekker weggeschreven. :) Je moet je oor inderdaad ook niet dichterbij houden. :9
ahem ;)
Dat ding heb ik ook, hoe op 5 volt zetten? Hij maakt namelijk een herrie! :|
Als het goed is wordt hij geleverd met verloopstekkertje (zoals in de review staat ;) )

en anders: eerste hit van google bij een zoekopdracht naar "fan on 5V"
Weet ik, maar m'n PC is 2e hands ;) bedankt
heh, geen moeite, maar google in het vervolg zelf even joh ;)
Wat heeft het dan voor een zin om een review te schrijven, als je alles toch al op kunt googlen?
Of haal even een weestandje en zet die ertussen...