Sigma 30mm f/2.8 EX DN (NEX) Review

Sigma 30mm f/2.8 EX DN (NEX)

Pluspunten

• Scherpte, ook op f/2.8
  • Weinig flare
  • Weinig vervorming
  • Weinig vignettering
  • AF is nauwkeurig
  • Prijs-kwaliteitverhouding

Minpunten

• AF is traag
  • De lens vertraagt de camera bij het opstarten

AF-snelheid Score: 3
Lens flare Score: 4
Vignettering Score: 5
Chrom. abberratie Score: 4
Vervorming Score: 4
Scherpte (stopped) Score: 5
Scherpte (open) Score: 5
Handling Score: 4
Sigma 30 mm f/2.8 EX DN NEX review

Tot nu toe gebruikte ik mijn NEX-C3 met drie lenzen. En van Sony, de 16 mm pancake, en twee MF lenzen van Minolta. De kwaliteit van de Minolta-lenzen is prima, helemaal voor het geld. Maar de 28 mm f/2.8 is samen met de adapter wel een erg groot geheel wat de kleine body nogal teniet doet. Iets rond 28 mm vind ik een fijn brandpunt, vandaar dat de Sigma 30 mm f/2.8 een goed alternatief lijkt. Een stuk compacter, met AF en volgens de eerste reviews behoorlijke optische prestaties.

• Brandpunt: 30 mm (45 mm kleinbeeldequivalent)
  • Beeldhoek: 39,6 graden
  • Grootste diafragma: f/2.8
  • Kleinste diafragma: f/22
  • Kortste focusafstand: 30 cm
  • Maximale vergroting: 1:8,1
  • Gewicht: 130 gram
  • Filter diameter: 46 mm
  • Diafragmabladen: 7 (rond)
De lens wordt geleverd met een klein tasje en een aantal handleidingen. Een zonnekap wordt niet meegeleverd. Door de lens te registreren bij Sigma kan je de garantie verlengen van 1 naar 3 jaar. Dat is best lang, maar niet de 5 jaar die Tamron je geeft. De filtermaat van 46 mm is jammer, aangezien de meeste E-mount lenzen een 49 mm filter vereisen.

En van de eerste dingen die mij opvielen toen ik de lens voor het eerst uit de verpakking haalde was dat er lenselementen bewegen als de camera uit staat. Dit hoort zo volgens Sigma, maar voelt gewoon heel raar aan. Verder is de bouwkwaliteit goed. De lens voelt als n stevig geheel aan, de mount is van metaal en de rest van redelijk standaard kunststof. De focusring is vrij licht en niet zo soepel als de Minolta MF lens die hij gaat vervangen, maar verder in orde. Alleen bij precies focussen gaat de ring wat te stroef en krijg je een soort van haperingen tijdens het draaien.

Om de scherpte te beoordelen heb ik de zogenaamde "muurtest" gedaan met deze lens.

CentrumHalverwegeHoek
f/2.8http://tweakers.net/ext/f/Y6cU9hjZJB83h5CMUTVgmRdP/full.jpghttp://tweakers.net/ext/f/8vs3LJRXxyS7h6385CJ1bEv6/full.jpghttp://tweakers.net/ext/f/FcqLVgB0q9DOQvqICJLjGwuu/full.jpg
f/4http://tweakers.net/ext/f/hTXEoSL3RFxNXKhgPMPACk3f/full.jpghttp://tweakers.net/ext/f/OxbOYBVZMBhz9GlARo9MxpMT/full.jpghttp://tweakers.net/ext/f/aQ0jNXFgHPIUhV1RUQWMe2gH/full.jpg
f/5.6http://tweakers.net/ext/f/fWCwa7vJtQjfciYw17EX58NM/full.jpghttp://tweakers.net/ext/f/qvLLNu07ZmsWNoFPthC7Qnfl/full.jpghttp://tweakers.net/ext/f/MqbsggDCevzvIZ8AOe6jWcta/full.jpg

De scherpte op f/2.8 is al erg goed in het midden van het beeld. Naar de randen toe neemt het iets af maar het blijft zeker goed bruikbaar. Afstoppen voegt maar weinig scherpte toe.

Hieronder nog een 100% crop van een "real life" onderwerp (f/2.8):

Klik hier voor de volledige foto.

Het NEX-systeem maakt gebruik van contrastdetectie. De NEX-C3 is niet al te snel vergeleken met de NEX-5N en de concurrentie in het m4/3 kamp. De Sigma focust duidelijk langzamer dan de 16 mm pancake van Sony, ook is de opstarttijd met de Sigma merkbaar trager, zowel bij het opstarten als na het terugkijken van foto's. Voor momenten waar haast bij is ben je dan gewoon te laat. De focusmotor is erg stil, wat je wel kan horen is het diafragma. Deze gaat helemaal open tijdens het focussen en daarna weer op de ingestelde waarde. Dit is te horen als twee klikjes, die overigens niet al te luid zijn.
Sigma staat bepaald niet bekend om zijn accurate focus; front- en backfocus lijken relatief vaak de kop op te steken. Theoretisch zou front- en backfocus niet mogelijk moeten zijn om een systeem met contrast AF. Dit lijkt voor de Sigma 30 mm ook te kloppen, ik ben tot nu toe geen focusproblemen tegengekomen.

In onderstaande filmpjes kan je de snelheid van de camera en de AF zien bij de Sigma 30 mm f/2.8 en de Sony 16 mm f/2.8. Hierbij moet wel gezegd worden dat een 16 mm lens een grotere DOF heeft en dus vaak sneller kan focussen dan een 30 mm lens.

Er is wel wat CA aanwezig bij deze lens, maar niet heel veel. De hoeveelheid lijkt niet afhankelijk van het diafragma, maar neemt wel iets toe naar de randen. Voorbeeld van een 100% crop uit het midden:

De hoeveelheid vervorming is erg beperkt en valt in het dagelijks gebruik totaal niet op.

Ondanks het kleine frontelement is de hoeveelheid vignettering erg beperkt. Onderstaand voorbeeld is op f/2.8 op een egaal gekleurde achtergrond. In praktijk is er niets van vignettering te merken.

Ik ben nog geen flare tegengekomen met deze lens. Om flare te veroorzaken heb ik foto's gemaakt met de zon vol in beeld, in de hoek van het beeld of net buiten beeld. Misschien is dat de reden dat er geen zonnekap meegeleverd wordt, hoewel een zonnekap ook voor wat bescherming kan zorgen. (Het vlekje rechts is geen flare maar een heel klein stukje wolk).

Update:

Inmiddels ben ik wel een situatie tegengekomen waarin de lens duidelijk flare geeft. Het effect is het grootste met kleine diafragma's. Hieronder twee voorbeelden:

f/11

f/8

De lens is met f/2.8 niet heel lichtsterk. Bij veel f/2.8 standaardzooms zie je dat de bokeh niet heel bijzonder is en vaak wat onrustig. Deze lens is daar geen uitzondering op. De bokeh is niet heel zacht, maar ook niet zo onrustig dat het storend is in mijn ogen. Hieronder zie je een aantal voorbeelden:

Op het moment van aanschaf was de lens zo rond de 180-190 euro te krijgen, net iets goedkoper dan de Sony 30 mm f/3.5 Macro die voor zo'n 220 euro te krijgen is. Ik heb die lens nooit in het echt gezien, maar van wat ik uit andere reviews op kan maken is de Sigma optisch beter en fysiek kleiner. De Sony is dan uiteraard te gebruiken als macrolens, de Sigma is met een maximale vergroting van 8,1:1 verre van een macrolens. Heb je het macrogebied niet nodig dan heeft de Sigma in mijn ogen een veel betere prijs-kwaliteitverhouding. Het is een redelijk compacte lens met erg goede optische eigenschappen. Erg scherp vanaf f/2.8, weinig vervorming en vignettering. De AF is traag, maar nauwkeurig. Ik ben tot nu toe erg tevreden over dit objectief.

19-05-2012: Eerste versie
14-06-2012: Gedeelte over flare bijgewerkt

Heb jij ook een Sigma 30mm f/2.8 EX DN (NEX)?

Een goed en duidelijk review. Helaas heb je een foutje gemaakt in de conclusie:
'Op het moment van aanschaf was de lens zo rond de 180-190 euro te krijgen, net iets duurder dan de Sony 30 mm f/3.5 Macro die voor zo'n 220 euro te krijgen is. '

Dat is dus iets goedkoper. Ik zeg het maar even voor de volledigheid.
Mooie review hoor. Waarom je geen 5 sterren krijgt is mij een raadsel.

Ik vraag me alleen af waarom je zegt dat tie niet heel erg lichtsterk is. 2.8 is toch heel mooi in die klasse voor een consumenten camera?
f/2.8 is niet heel bijzonder voor een prime lens, dan denk ik meer aan f/1.8. Maar dit houdt de lens wel redelijk compact
Fantastische review! Helemaal omdat er nog maar weinig reviews van deze lens te vinden zijn. Jammer van de tegenvallende macro eigenschappen. Ik had eigenlijk gehoopt dat deze lens in de buurt zou komen van b.v. de SAL35 die met een vergrotingsfactor van 1:4 erg goed is.

BTW, in de originele foto van de olifant is toch behoorlijk wat CA te zien in de hoeken; hopelijk kan daar in LR nog wat aan gedaan worden.
Voor macro zal je echt voor de Sony 30 f/3.5 moeten gaan ben ik bang.

In de hoeken is er wat meer CA ja, wel is het voor het grootste deel goed weg te werken in LR: -15 Red/Cyan en Defringe op All
Voor: http://tweakers.net/ext/f/BbJXvl6hwc3CMN4f4bthhFnz/full.jpg
Na: http://tweakers.net/ext/f/WFKYtX7tjZrOJUO0o3TNWa0s/full.jpg
gewelige reviews. Lijkt wel alsof ik op dpreview ben.

Ik vind voornamelijk de foto's die je gemaakt hebt echt een plaatje.

5 sterren heb je van mij gekregen
Ik ben het met Vinand eens. Mooi compleet, goede foto's.

Ben je toevallig binnenkort in de gelegenheid om de EOS7d te testen? ;)

Wat mij betreft volle bak aan sterren.

[Reactie gewijzigd door dabronsg op 15 juni 2012 09:24]