Specificaties Gestabiliseerd met een filtermaat van 58mm - Bekijk alle specificaties

Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS Review

Alientrader 12 december 2007, 2.516 views

Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS

Pluspunten

• Image Stabilisation
  • Scherpte
  • Weinig CA

Minpunten

• Voelt even goedkoop als orginele kitlens
  • Handmatig scherpstellen is lastig

AF-snelheid Score: 3
Lens flare Score: 4
Vignettering Score: 4
Chrom. abberratie Score: 4
Vervorming Score: 3
Scherpte (stopped) Score: 4
Handling Score: 3
de Canon EF-S 18-55IS is de goedkoopste lens met "Image Stabilisation (IS)" op de markt. De lens is een reactie van Canon op enerzijds de hoger aantal megapixel camera's in het canon assortiment en anderzijds de concurentie die hun DSLR's uitrust met inbody image stabilisation.

Dat de lens relatief goedkoop is merk je gelijk aan de subjectieve gevoels kwaliteit die de lens uitstraald. Het blijft goedkoop plastic en de focusring wiebelt nog steeds, wat nauwkeurig handmatig focussen lastiger maakt.

De zoomlens heeft bij 18mm een klein beetje last van "barrel distortion" Bij een testfoto van een flatgebouw op afstand zag je duidelijk de rechte lijn van de muur een kromming maken. De orginele kitlens maakte trouwens precies de zelfde kromming.

- dat waren de mindere punten -

De IS werkt wonderwel! Ik ben zelf een simpele gebruiker die voornamelijk snel iets uit de hand schiet. Met name bij minder licht merk je de scherpheid van het onderwerp van de foto. Zonder IS is het allemaal softer/bewogen. Maar zelfs dan heb ik het idee dat de foto scherper is dan bij de standaardlens

Chromische aberatie (CA) is mij nog niet opgevallen, heb gepoogd foto's te maken met een scherpe lijn met hoog contrast verschil, maar ik kon niet iets vinden dat op CA leek. Met de orginele kitlens was dit wel het geval.

Over het algemeen kan ik zeggen dat ik heel tevreden ben met de lens, en met IS in het bijzonder. Ik kan de sluitertijd een stuk langer maken terwijl ik uit de hand schiet. Terwijl ik voorheen aan het klooien was met iso waardes om de sluitertijd acceptabel te houden met mijn 'trillende' hand.

Kortom dit is de ideale standaard lens, die op alle punten een stuk beter is dan zijn voorganger. De IS is een tool die de fotograaf gewoon wat meer opties geeft, en in mijn geval ideaal is. Reviewsites zoals photozone.de en dslrgear.com zijn lovend over de labtests die ze gedaan hebben. En dan hebben we het nog niet gehad over de prijs!

Oftewel: Aanrader!!!

• Canon Eos 300D / Digital Rebel
  • Batterygrip BG-E1

Heb jij ook een Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS?