Razer Mamba 4G Review

MugiSNK 7 mei 2012, laatste update op 8 mei 2012, 3.026 views

Razer Mamba 4G

Pluspunten

• Erg ergonomisch
  • Prettig gevoel
  • Muisknoppen reageren snel
  • Knoppen klikken goed
  • Aardig lange accuduur voor een draadloze muis
  • Software/drivers
  • Draadloos en bedraad
  • Snelle reactietijd
  • Macro keys

Minpunten

• Rubberen grip strips beginnen los te raken
  • Razer control panel is sloom met aanpassingen en opstarten
  • Lagged/skipped onder laggende games

Eerste review op Tweakers, dus het kan zijn dat er enige fouten in zitten!

Razer Mamba 4G!

Na ongeveer anderhalf jaar met een Logitech MX518 muis, vond ik het axis/angle snapping probleem heel vervelend worden. Destijds had ik alleen een laptop omdat mijn desktop PC stuk was, dus zocht ik een goede draadloze game muis voor als ik buiten huis ben, en de betrouwbaarheid van een bedraadde muis voor als ik thuis zit. Mijn keuze werd dus een Mamba 4G!

Verpakking

Verpakt in een nogal chic huisje. Duurde ook een beetje lang om alles zonder kleerscheuren uit de verpakking te halen, maar voor de prijs vind ik de verpakking goed zo!

(Foto's en afbeeldingen via Google Afbeeldingen)

Na het uitpakken:

Gevlochten/gesleavede usb kabel
    Razer sticker
    Boekjes en papiertjes
Eerste impressie

Muis ligt erg comfortabel in de hand. Beide muisknoppen klikken er licht, scrollwiel scrolled en klikt goed, zijknoppen gemakkelijk te bereiken. Met de accu in de muis ligt het totaal gewicht erg goed. Niet te zwaar, niet te licht. Het voelde wel anders dan een Logitech MX518, natuurlijk. Maar dat was een kwestie van wennen.

Software en dergelijken

Software word automatisch gedownload na het aansluiten van de muis. In de Razer control panel kan je onder andere de knop functies veranderen, profielen toevoegen en wijzigen, snelheid en gevoeligheid aanpassen, kleur van de lampjes en brightness etc. veranderen, en macro keys instellen. Met de DPI van maximaal 6400 is deze muis erg precies, maar of zoveel ook echt nodig is voor games?

Profielen instellen gaat probleemloos. Zover heb ik voor elk FPS spel een eigen profiel. Zo heb ik voor mijn desktop/standaard profiel de lampjes een groen kleurtje gegeven, staat de standaard DPI op 1800, en acceleratie op 0. Voor mijn Battlefield 3 profiel heb ik de lampjes een blauwe kleur gegeven, DPI op 6400 en acceleratie op 3-4. Om de spellen te laten herkenn door de software moet je de executable *.exe van het spel opzoeken, en toevoegen aan het profiel. Het instellen van LED kleur op de muis en ontvanger is erg handig, zo kan je bijvoorbeeld zien welk profiel in gebruik is.

Onder de linker muisknop zit er een LED indicator die laat zien in welke DPI stand de muis gaat zodra je die veranderd. Anders laat de indicator zien hoelang je nog draadloos door kan spelen d.m.v. 3 streepjes. Onder 25 procent batterij/accu duur begint de indicator te knipperen. Opladen!

Opladen kan je doen door de muis op de Charging Dock te leggen, of simpelweg het draadje uit de dock te halen en in de muis te doen! Wees wel zeker dat je dan draadloos uitzet d.m.v. het knopje onderop de muis. Dan laad ie iets sneller op! Muis kan draadloos 7 uur gebruikt worden onder continu spelen van games, en 10 uur als je de LED's op de muis uitzet.

Na 2 maanden gebruik...

Muis werkt nog steeds perfect! Geen problemen gehad. Het enige is, is dat de rubberen grip strips aan de zijkanten los beginnen te zitten op de randjes. Maar even aanduwen, en het kan weer!

• Roccat Taito Muismat
  • Windows 7

Heb jij ook een Razer Mamba 4G?

Leuke review. Had je ook nog foto's van de "Rubberen grip strips" die loslaten?

[Reactie gewijzigd door BartezZz op 7 mei 2012 23:51]

Bedankt! Ik zal morgen een aantal foto's ervan maken.
Ik heb de oude versie van de Mamba en ik irriteer me ook aan de rubbere grips. Ik heb deze al een keer opnieuw vast gemaakt met dubbelzijdig plakband, maar dit laat ook weer los. Ik denk dat ik nu een vulmiddel ga gebruiken om gewoon de gaten op te vullen. Moet alleen even kijken hoe ik het dan met de schroefjes doe die er achter zitten en even een goed vulmiddel zoeken :P
Mooi review!! 1 typo kunnen ontdekken:

Bijde muisknoppen klikken er licht

Moet zijn

Beide muisknoppen .......
Maakt het uit... het een zeer goede review, toch?

iedereen maakt weleens een foutje maar de review is zeker de moeite waard.
en dankzij deze review ga ik deze muis kopen wat ik zat er al een tijdje over te denken en toen ik deze review las gaf het me de doorslag.

hele goede review +3!
Bedankt voor het melden, debom.
Fix'd
Bedankt voor de nette review. :)

Wel een beetje jammer van die loslatende strips dan. Zou niet moeten mogen bij zo'n dure muis.
Nou ben ik zelf eigenaar van een mx518 en heb dus op internet gezocht wat het axis/angle snapping probleem nou precies inhoud, maar snappen doe ik het nog niet.. Zou je me het misschien kunnen uitleggen?

Verder vind ik de review goed, had ik wel graag foto's gezien van de kleur effecten van de muis en vind ik de muis ook wel erg duur! :p
Foto's ga ik nog maken! Heb momenteel alleen een camera die XD kaartjes als geheugen gebruikt, dus moet nog een manier vinden om de foto's op mijn computer te zetten.

Over het angle snapping:
Probeer is in paint of een ander teken programma zo goed mogelijk een circel te maken.
Met sommige Logitech muizen met het snapping probleem is het lastig om een circel mooi rond te maken, zonder hoekige vormen. Hier had ik erg veel last van sinds ik veel met Photoshop werk. Bij mijn MX518 snappte 'ie heel snel aan de X-as, wat best vervelend kan zijn in FPS games. Verder kan ik het probleem niet uitleggen, omdat ik niet precies weet hoe. Al weet ik wel dat het probleem voor mij snel een dealbreaker was.
Ah ik dacht gewoon dat het aan mij lach dat ik geen mooie cirkels kon maken! Maar echt last heb ik er nog niet van gehad, maar het is wel weer eens tijd om naar een nieuwe muis te kijken voor mij. Je zegt echter sommige muizen, is dit dan iets wat bij andere merken niet voorkomt?
Ik heb geen last van losrakende grips. Mooie en goede review! ;)