Thermalright V2 VGA Cooler Review

125679 25 februari 2008, 2.123 views

Thermalright V2 VGA Cooler

Pluspunten

• Uitstekende koelprestaties
  • Mogelijkheid zeer stil (evt passief) te gebruiken
  • Makkelijke installatie

Minpunten

• Prijs is, hoewel gerechtvaardigd, aan de hoge kant

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 5
Laatst heb ik (tweedehands) een GeForce 7900 GS gekocht. Mooi kaartje, met een prima koeler. Helaas is prima voor mij in dit geval niet goed genoeg; het koelvermogen was voldoende, maar zeker niet goed. Het geluid dat de koeler produceerde was zeer beperkt, maar onder belasting was het toch nog een aardige zoem.
Gezien mijn intenties met mijn computer (overclocken en zo stil mogelijk, liefst tegelijk :) ) was het duidelijk: er moest een andere koeler komen.

Keuze TR V2
De PriceWatch heb ik er natuurlijk meteen bijgepakt. Gewapend met een mooi overzicht van koelers, hun prijzen, hun verkrijgbaarheid, links naar hun specificaties en, natuurlijk, Google, ben ik alle mogelijkheden afgegaan.
De Thermalright V2 kwam als winnaar naar voren. Waarom? Een optelsom van verschillende punten waar de koeler aan moest voldoen:
  • Goed koelen
  • Niet te duur zijn, en leverbaar bij één van de computerwinkels in de stad
  • De mogelijkheid hebben een eigen fan te plaatsen
Behalve de V2 kwam slechts de Thermalright HR03 als kandidaat naar voren. Deze is echter behoorlijk duurder, en bovendien niet leverbaar bij een winkel in de buurt. Het werd dus de V2 :)

Verpakking
De V2 komt in een simpele, strakke, bijna saaie bruine doos, die slechts opgefleurd wordt door een venster waardoor de ganz geile koperen koeler zichtbaar is.
Na het openmaken komen er behalve de koeler een zakje accesoires en een handleiding tevoorschijn.

Installatie
De installatie is zo simpel als maar kan: eerst moeten de geheugenkoelers op het geheugen geplaatst worden, wat eenvoudig gaat gezien de kwaliteit van het gebruikte thermal adhesive tape. Daarna moeten 4 schroefjes in het koelblok gedraaid worden; Er zijn 3 setjes gaten, zodat de koeler met een groot aantal kaarten overweg kan. Nadat de - bijgeleverde - koelpasta is aangebracht kan de koeler op de core gezet worden. Het is dan slechts een kwestie van aanbrengen en vastdraaien van moertjes aan de achterkant van de kaart.

Waar de V2 op langzamere kaarten passief gebruikt schijnt te kunnen worden, is het voor de 7900GS toch wel aan te raden een fan te gebruiken - tenzij je genoegen neemt met een kaart die warmer wordt dan met de stock koeler.
Bijgeleverd zijn simpele klemmetjes waarmee een 80mm fan op het koelblok geklemd kan worden.
Zelf heb ik een laagtoerige (800 rpm) 120 mm fan voor de kaart geplaatst, zodat er genoeg airflow, maar nauwelijks geluid is.

Tempreaturen
Hier draait het uiteindelijk allemaal om. De temperaturen met de standaard koeler waren zo'n 45o C idle, en liepen onder belasting op tot zo'n 80 o C. Met de V2 (icm genoemde 800 rpm fan) zijn die waarden hard gedaald: 30o C idle en 40o C belast.
Resultaten waar ik erg tevreden over ben :)

De laagste PW-prijs ligt op zo'n ¤ 27; zelf heb ik er ¤ 35 voor betaald, met natuurlijk het voordeel dat er geen verzendkosten of wachttijd waren.
Het is best veel geld voor een koeler, maar je krijgt er wel een mooi product voor terug. Ik heb er zeker geen spijt van!

Al met al ben ik zeer content met de aanschaf van de Thermalright V2. De koeler voldoet volkomen aan mijn verwachtingen: simpel & effectief koelen :)

Edit
Op verzoek wat plaatjes bijgevoegd. Deze komen van deze review, aangezien ik momenteel geen camera heb.

Heb jij ook een Thermalright V2 VGA Cooler?

Nette review, misschien een foto van de doos waarin je koeler zat was wel leuk geweest, een foto van de koeler zelf, de koeler op je graka, en met fan is altijd leuk.
Je hebt ¤35 voor de koeler zelf betaald, hoeveel voor je laagtoerige fan (niet terug kunnen vinden in je review)?

ik heb zelf een 7600GS 512mb standaard passief gekoeld, maar zelf een fan opgeschroeft, blijft nu 55 max met uurtje Crysis SP Demo
Helaas heb ik hier geen camera, ik zal wat plaatjes bijvoegen van andere reviews op Internet :) bedankt voor de tip.
De ventilator had ik al en werd niet gebruikt, dus die leverde me geen extra kosten op. Heb je die niet, dan betaal je tussen de ¤ 5 en 10 voor een nette fan.
Goede review. Leest prima door en op de foto's na aardig compleet. Ik wist niet eens van het bestaan van deze VGA koeling, maar hij ziet er super uit.

Ik vind het ook netjes dat je verwijst naar de bron van de foto's, daar je ze niet zelf hebt gemaakt. :)
de specs geven aan dat het singleslot koeler is, klopt dit? kan het op de foto's niet zo goed zien.