Specificaties Socket AM3+ met AMD 970 chipset - Bekijk alle specificaties

ASRock 970 Extreme3 Review

RobjeDopje 7 mei 2012, laatste update op 16 november 2012, 6.975 views

ASRock 970 Extreme3

Pluspunten

• Zeer goed overclockbaar
  • Handige meegeleverde fan+overclock controle software (AsRock Tuning o.i.d.)
  • Fett Koewle BIOS setup.
  • Duideiljke site
  • Ziet er strak uit
  • Doet z'n werk goed.
  • Nog geen problemen mee ondervonden, except for bios probleempje.

Minpunten

• Het bios probleem bij de 1ste keer booten
  • Weinig S-ata kabeltjes meegeleverd (1 geloof ik)
  • Mijn koeler hangt over mn geheugen. Ligt aan de koeler, maar toch.

Layout Score: 4
Een tijd terug mijn oude PC'tje (AMD 3500+, 1 zielig oud GB-tje ram (zn broertjes zijn overleden), K9-VGM-V moederboard, en een 7900GTX videokaart - ugh.) vervangen door iets dat mij wat makkelijker zou laten gamen, programmeren, video bewerken en muziek maken.

Ik heb hierbij natuurlijk geen enorm budget dus ik ben lang bezig geweest alles af te wegen. Uit eindelijk dit mooie bordje besteld, ik ben er erg blij mee. Ik draai er nu ongeveer een maandje op.

Er was echter 1 probleem, wellicht dat andere het ook hebben - bij het opstarten van het moederboard, voor de 1ste keer, de grootste angst van elke ICT-er. Geen "BLIEP"! Geen geslaagde POST. Maar ook geen foutmelding! Erg vervelend. Na een tijdje kwam ik er achter dat rechts onderin het scherm, de "98" niet stond voor een versie, maar een test-adres achtig iets. Bij het opstarten veranderd die van B3 naar 65 naar 2F enzovoorts. Uiteindeiljk komt hij bij 99, en dan is hij klaar met de post, en werkt alles.

Na een paar keer opnieuw aan / uitzetten van de PC kom je toch door de post heen, op een of andere wazige manier. Uiteindelijk was de oplossing door via de handige BOOT setup interface (mét cursor) de BIOS te updaten. Verder geen problemen meer gehad! Setup scherm is overigens heel mooi. Met cursor, mooie knopjes, bios-flash mogelijkekheid, overclock instellingen voor videokaart geheugen en CPU, stroomsparende instellingen en nog veel meer leuke tweakjes.

Ik draai met een hexacore AMD Black Edition op 3,8GHz , een mooie Scythe Mugen2-RevB koeler (die maar net paste), 4x 8GB Ripjaw geheugen, een mooie Radeon HD7850, een lekker SSD'tje voor mn Windows 7 / Ubuntu en 3 2TB schijfjes voor alle troep.

S-ata controller on-board werkt super, games laden supersnel, en bijna alle games draaien übersnel. (Tenzij ik de MSLA op 16x zet, dat vind mn videokaartje niet zo leuk.. Maar ach, DiRT3 op z'n mooiste, MLSA op 8x, 2 spelers - constant 60fps. Helemaal goed!

Een leuke feature op het moederboard is de turbo-usb. Geen idee of het mn USB stick sloopt, maar een USB2.0 stick op de 3.0 kaart is wel degelijk sneller (i/o van 30mb/s - 60mb/s).

Er zit ook een turbo-oplaad functie op! iPhone 4S van 2% naar 100% in LETTERLIJK 25 minuten. Ik kon mn ogen niet geloven! Nu hopen dat de batterij straks niet ontploft.

Heerlijke setup moet ik zeggen! Ook voor de overclockers is dit een leuk bordje. Hij staat bij mij op auto-overclock. Indien nodig, clockt ie m omhoog :) CPU 700Mhz zetten is leuk trouwens :P In combinatie met mn (prachtige) kast en koelers, is dit een superstil, super koel en supercool bordje. Ga ik nog jaren van plezier aan beleven! Voor de prijs en features is dit zeker een aanrader. De Extreme4, is net iets nieuwe maar naar mijn idee niet heel veel beter. Voor dat prijsverschil ben ik dus ook voor de Extreme3 gegaan.

Fototjes volgen nog!

Heb jij ook een ASRock 970 Extreme3?

Heb hetzelfde bord bij alternate besteld, absoluut geen problemen mee, de FX 8120 draait er prachtig op en de layout vind ik ook prima zo.
Lekker koel bordje die voor zijn prijs zeker is aan te bevelen!
Nette review. Ik zie alleen niet de 3/5 voor Stabiliteit & betrouwbaarheid terugkomen in je verhaal. Als dit puur gebaseerd is op dat bios-probleempje vind ik het nogal zwaar gestraft. Kun je die nog toelichten?
Daarnaast denk ik dat je koelerminpunt hier niet thuishoort, dit is immers een "fout" van je koeler, niet het mobo.
Oh, en "Fett Koewle" is over het algemeen niet een term die ik in een review van iemand ouder dan 12 verwacht ;)
Verder erg netjes.
Hey Pete,

Ja, die 3/5 is er inderdaad ingekomen wegens die BIOS fout. Een leek zou hem terugsturen. Als ik er nu naar kijk, draait mijn setup nog steeds geweldig - 5/5 voor stabiliteit.

En Fett Koewl? :P Ik ben niet zo formeel ingesteld :-) Bios is gewoon fett koewl
Koop dit bord niet als je wilt overclocken!!

Ondervind zelf problemen ermee als ik hoger dan 4 ghz ga. Dit bord schiet dan in een beveiliging die je niet uit kan zetten.

Nu las ik dat het door de volt regulatoren komen. dus ik lekker prutse met een fan.. heb die fan er nu rechtstreek op (2 cm ertussen). maar alsnog is dit bord de baas..

als ik prime 95 gebruik en de temperaturen lopen boven 64 graden (in HWmonitor) dan gaat mijn multiplier weer naar x7. Nu wordt je processor niet zo heet als bij prime 95 maar toch erg vervelend.

Voor de rest werk ik met dit bord sinds januari. en naast dat throttle is er prima mee te werken.
Hey Tsjade,

Zou goed kunnen dat dit inderdaad een standaardbordje is met wat useless over / underclock tools die lang niet zo goed werken als een speciaal overclock bord.

Ik gebruik hem zelf absoluut niet voor 't overclocken, en hij werkt bij mij dus prima. Goede toevoeging om te zeggen dat hij niet goed is voor 't overclocken! Maar voor deze prijs zou je dat redelijkerwijs ook niet kunnen verwachten :)
Leuke review. Ik kan echter niet uit je verhaal opmaken waarom je voor een AMD gaat. Budget is prima, maar 32GB geheugen, een 7850, een goede kast met aparte voeding, een SSDtje en een aparte CPU koeling zijn niet goedkoop.

Je had in dit geval dan ook kunnen gaan voor een Ivy Bidge Core-I5 setup (niet veel duurder). Ben benieuwd waarom je toch voor een 6200 gaat. Trouwens, de 8120 is net zo duur (of goedkoop). Ga je alleen maar voor deze processor vanwege de hogere kloksnelheid?

En met de BIOS heb je geluk gehad. Het algemene fabrikantenadvies is om te updaten (indien noodzakelijk) met een oude AM3 processor. Asrock meldt op hun site dat je versie p1.20 moet hebben voordat je de (toevallig jouw processor) 6200 installeert. Het moment dat alles in elkaar zit en je de computer voor het eerst opstart is inderdaad best spannend.
Dankjewel!
Het is eigenlijk zo dat ik dit in 2 fases gekocht heb. Eerst moederboard + CPU + kast + voeding, de maand daarna pas de videokaart + geheugen + SSD.. Vandaar het prijsverschil. Ik rekende namelijk op een videokaart van ongeveer 300 euro en de SSD viel ook heel er mee qua prijs. Toen lekker wat extra geheugen erbij in het mandje gegooid.

Mijn rede om voor AMD te gaan.. Tja, ik heb altijd al AMD gedraaid (vroeger dan een Pentium 2, maar goed) en ik heb altijd goede ervaringen gehad met AMD. Daarnaast zou ik gelijk een ander bord moeten hebben enzo.. Ik vind AMD helemaal prima :) En ik ben gewoon een beetje een aparte knul :)

Het is overigens een AM3+ processor :)

Totaalplaatje is het een stuk beter t.o.v. mijn oude PC... Dat was echt een zielig hoopje. Toen ik constant BSOD's kreeg (op mn windows XP tje ) ben ik maar geld opzij gaan zetten :P
ik heb hem zelf ook, ik vind het een goed bordje voor de prijs
Gierig van Asrock om maar 1 s-ata kabel mee te leveren.
De 970 Extreme4 heeft er wel 4.
Ik heb met mijn Extreme 3 2 kabels meegeleverd gekregen.

Ik zat me trouwens het volgende af te vragen:

<quote>
Heerlijke setup moet ik zeggen! Ook voor de overclockers is dit een leuk bordje. Hij staat bij mij op auto-overclock. Indien nodig, clockt ie m omhoog CPU 700Mhz zetten is leuk trouwens In combinatie met mn (prachtige) kast en koelers, is dit een superstil, super koel en supercool bordje. Ga ik nog jaren van plezier aan beleven! Voor de prijs en features is dit zeker een aanrader. De Extreme4, is net iets nieuwe maar naar mijn idee niet heel veel beter. Voor dat prijsverschil ben ik dus ook voor de Extreme3 gegaan.
</quote>

Is dit niet gewoon AMD Qool 'N Quiet?

Ik had trouwens met mijn processor 0,0 problemen. Maar misschien komt dat door, wat Qua Salébra ook aangeeft, het gebruik van een AM3 Processor (i.p.v. een AM3+).

Ik kan trouwens dit bordje zeker aanbevelen. Voor mensen die veel voor weinig willen althans. Het is absoluut geen slechte deal.
Nope das geen Cool 'n Quiet. Dit is de tool die erbij zat: ASRock Extreme Tuning Utility

Erg fijn programmatje moet ik zeggen. Mooie monitor met voltages, fan speed, bus frequenties, CPU & PCI frequenties, fan control (target temperatuur aangeven, dan houd ie die aan) of een vaste fan speed, overclocken op:
CPU Frequentie

CPU NB Voltage
DRAM voltage
NB Voltage
HT Voltage

Ik kloot daar alleen maar niet mee (behalve de CPU ratio) want ik heb er niet zo'n verstand van.
Daarnaast kan je profielen opslaan en inladen voor al je overclock instellingen, en er zit een "intelligent energy saver" op die (volgensmij) je CPU downclockt op t moment dat hij niet zo hard nodig is.
Toch 4 kabels? Hmm, ik zou toch zweren dat ik er een paar te kort kwam :P
Is dit nu een am3 moederbord met een am3+ chipset. Hoe zit dit in elkaar?(Of zijn de specs fout in de pricewatch) Ik wil dit moederbord kopen, maar doordat ik ook oude chipsets zie die plots am3+ ondersteunen weet ik niet goed welk moederbord te nemen.
Ik ga er vanuit dat je er nog altijd blij mee bent.

[Reactie gewijzigd door dragonlords1 op 12 november 2012 13:19]

Hey Dragonlords,

Ik heb niet precies een goed antwoord, maar ik weet wel dat ik een AM3+ Hexacore processor heb.

Werkt helemaal prima! 1833 DDR3 geheugen (4x 8GB)

Let wel op de kloksnelheid van je geheugen en je CPU..
Ik ga binnenkort met dit mobo aan de slag, Eerste keer dat ik een computer ga bouwen, maar zag dat het mobo gevoed wordt door 28 pins en de cpu door 8 pins, nu ben ik op zoek naar een voeding, maar ik kan weinig voedingen vinden die deze uitgangen hebben. Is dit vereist?
alle voedingen van 2011 of later passen er zoiezo op. Je hoeft ze ook nieteens perse aan te sluiten.

Je neemt die 24 pins geloof ik, daarnaast die oude 4pin, en die zet je naast elkaar op de 28pins, dan doet ie t al meen ik.

[Reactie gewijzigd door RobjeDopje op 23 februari 2013 19:04]