HP Pavilion dv7-6b60ed Review
Goed, mijn eerste review op Tweakers, here it comes De HP Pavilion vervangt mijn Dell Studio 15 die na nog geen 2 jaar zo warm wordt, dat ie begint uit te vallen. Omdat ik als ZZP'er / Webdeveloper werk, was het handiger om eerst een ander te kopen en vervolgens uit te zoeken of Dell het ding kan fixen zonder al te veel kosten. Waarom ik voor de HP gegaan ben is puur het gevoel wat je krijgt als je de laptop vast hebt. Door de metalen behuizing voelt het zoveel steviger aan dan die plastic Dell. Ook de specs waren nog eens erg goed en de SSD is echt super. Overigens zat in mijn exemplaar naast de SSD een 500GB 7200RPM Hitachi Travelstar ipv de beloofde 5400RPM en da's natuurlijk lekker Dan de faal, wat zeg ik FAAL van HP kijk eens...
Pluspunten
Snelheid, robuust, degelijk. Ook aangenaam: weinig bloatware.
Minpunten
VGA en HDMI zitten te dicht op elkaar Cursor toetsen hebben een beetje afwijkende layout (up/down zijn eigenlijk 2 halve toetsen)
Eindoordeel
De HP Pavilion vervangt mijn Dell Studio 15 die na nog geen 2 jaar zo warm wordt, dat ie begint uit te vallen. Omdat ik als ZZP'er / Webdeveloper werk, was het handiger om eerst een ander te kopen en vervolgens uit te zoeken of Dell het ding kan fixen zonder al te veel kosten.
Waarom ik voor de HP gegaan ben is puur het gevoel wat je krijgt als je de laptop vast hebt. Door de metalen behuizing voelt het zoveel steviger aan dan die plastic Dell. Ook de specs waren nog eens erg goed en de SSD is echt super. Overigens zat in mijn exemplaar naast de SSD een 500GB 7200RPM Hitachi Travelstar ipv de beloofde 5400RPM en da's natuurlijk lekker
Dan de faal, wat zeg ik FAAL van HP
kijk eens naar de foto1. Ik gebruik mijn laptop overdag met 2 externe monitoren dus heb ik zowel VGA als HDMI aansluiting nodig alleen heeft HP deze zo dicht op elkaar gezet, dat je met het inpluggen van een standaard VGA kabel je HDMI ingang deels blokkeert (of andersom als je eerst je HDMI kabel aansluit). Echt heel knap dat je dat als HP over het hoofd ziet voodat je de laptop in productie zet, waarschijnlijk zit dit probleem dus in de HELE pavilion serie (ook de 15" versies). Maar goed, waar een wil is: ik heb met een tang de 2 boutjes uit de VGA plug gesloopt, vervolgens met een ijzerzaag het plastic verwijderd en de buitenste 2 stukjes metaal naar achter gebogen om toch zowel VGA als HDMI teglijk aan te kunnen sluiten (zie foto2 en foto3). Kortom: je bent bij deze gewaarschuwd als je VGA en HDMI tegelijk wil gebruiken op deze laptop.
Afgezien daarvan is het tot nu toe echt een hele verbetering tov Dell Studio (Intel i7-720QM / 8GB) ook niet echt traag te noemen was. Kwa gamen heb ik echt geen idee, dat doe ik niet op mn laptop, ik heb continu meerdere programma's en browsers open staan als ik aan het ontwikkelen ben (standaard staan outlook, excel, dreamweaver, photoshop, illustrator, chrome, firefox en dan wat losse tools wel de hele dag door tegelijk open) en dan merk je echt het verschil met die SSD. alles loopt gewoon lekker vlot.
Ik heb hem nu sinds donderdag compleet in gebruik, als ik wat meer te melden heb, doe ik het hier. Reden voor deze review was vooral het laten zien van het probleem met die VGA poort want wmb mag die gast die dat heeft veroorzaakt de rest vh jaar verplicht koffie voor zn collega's gaan halen.
Reacties (9)
Kabelprikken vind ik niet erg, heb op beide plekken extra netvoeding liggen en dit is inmiddels de 3e laptop die ik op die manier gebruik. Profi videokaart heb ook niet nodig, Photoshop gebruik ik vooral om (web)designs te slicen (dus geen 3D) en verder ben ik vooral code aan het kloppen.
Kortom: Elitebook voegt eigenlijk niks toe in mijn geval en zou me incl 2x dockingstation al gauw zo'n 1500 euro meer gekost hebben.
Na aanpassen van die VGA kabel ben ik wel super tevreden met dit nwe beestje
Trouwens, bij mijn DV6 zit de VGA de HMDI weer niet in de weg, daarbij is het VGA - ethernet - HDMI, dus het is niet de hele Pavilion serie.
Jammer dat de videokaart geen drie monitoren ondersteunt.
Trouwens nog iets ontdekt: ik heb een aantal flink helderdere witte vlekken in mijn monitor ziiten. Dit zie je alleen op een lichte/witte achtergrond. Aanvankelijk dacht ik dat het om een of ander effect in Windows 7 ging, iets met sterren of zo...
Blijkt dat dit echte bij alle achtergronden films, `en in Ubuntu is.....de monitor dus.
Nu nog bedenken if dit het waard is hem terug te brengen.
overigens heb ik deze laptop minder dan een jaar gebruikt en ga ik mn best doen nooit meer meer een laptop van hp te kopen en zal ik iedereen hetzelfde aanraden. wat een miskoop was deze laptop!
- raakte oververhit, binnen de garantietermijn, maar service van hp was zo stug dat ik het zelf heb opgelost door de coolpasta te vervangen, bleek dat er een stuk isolatie tape tussen processor en koelblok zat, dus ja...
- als ik mn monitor ver open zet, schiet de kabel van mn webcam los want die is tekort (hebben mee mensen last van)
- nooit zijn er updates voor de drivers gekomen en ben je verplicht om met een ouwe brakke videodriver te werken van hp waarmee adobe premiere continu vastloopt. hierdoor is updaten naar Windows 8 niet te doen (wifi valt weg, ati graphics niet echt lekker te gebruiken)
- bouwkwaliteit is echt ronduit slecht te noemen
voor 1200 was dit denk ik wel de slechtste laptop die ik ooit in mn handen heb gehad, ligt hier in een hoek te schamen, want verkopen kan ik niet: dat zou echt lullig zijn voor de degene die hem misschien zou kopen...
Verder kan ik me niet echt vinden in al jou problemen. De laptop wordt wel warm. ( rond de 80 graden. ) Maar valt nooit uit ofzo)
Ook met de webcam heb ik geen problemen gehad, deze werkt prima.
En voor de videokaart drivers, het klopt dat op de AMD site deze oud zijn, maar dan download je ze toch gewoon rechtstreeks van de AMD site af? Dit werkt prima...
De bouwkwaliteit met sommige dingen is wel slecht. ( de rand scheurt)
webcam kabel schiet bij mij los als ik het scherm ver openklap (als ik hem op een laptop standaard zet).
ook het gedoe met die aansluitingen van alle stekkers irriteerde me echt mateloos, niet alleen hdmi en vga zitten te dicht op elkaar, ook de usb poorten waardoor je geen stick en standaard stekker naast elkaar kon insteken.
ding wordt idd heet en de fans maken ook echt veel herrie.
maar goed, mooi dat het bij jou meevalt en wel goed werkt. kwa prestaties en specs is het nog steeds een mooi apparaat, maar die van mij is echt te onbetrouwbaar om nog mee te werken.
had op een gegeven moment ook echt geen zin meer om nog tijd en energie in dat ding te stoppen, heb dat ding denk ik wel 20 keer opnieuw geïnstalleerd. standaard, minimaal, kale windows 7 vanaf een dvd, kale windows 8 en iedere keer weer ellende na een paar dagen werken terwijl mijn oude dell nooit problemen had. dus heb ik die maar geupgrade met extra geheugen en een 500gb ssd. exit hp, probleem opgelost.
Ik heb zelf windows 8.1 En nu werkt alles prima. de fan komt nooit meer boven de 30%
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
:strip_icc():strip_exif()/u/343093/crop585246e32813f_cropped.jpeg?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/3550/S2462.jpg?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/187626/plakker.jpg?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/436304/14020.jpg?f=community)