Asus P5KR Review

wortel1 15 december 2007, laatste update op 1 juli 2009, 2.418 views

Asus P5KR

Pluspunten

• Overzichtelijk
  • Alle Raid opties
  • Goede Bios opties
  • Blijft mooi koel
  • Ziet er met de koperen heatpipe mooi uit
  • Overclocken kinderspel.

Minpunten

• IDE aansluiting zit helemaal onderaan het bord.
  • Bij Dualslot grafischekaart ben je een (van de drie) PCI sloten kwijt.

Layout Score: 3
Algemene beoordeling;
In het weekend (8/9-12-07) een upgrade setje gekocht met als moederbord de Asus P5KR. Ik had voor dit bord gekozen om de P35 chipset i.c.m. ICH9R chipset dus alle RAID opties die er zijn (voor toekomstig gebruik) Op zondag avond de boel in een kast gezet en na het formateren van de harddisk ging het instaleren zonder enig probleem.

Featureset;
Zoals gezegd de ICH9R chipset zorgt voor uitgebreide RAID opties 6 x SATA. (volgens mij alle) daarnaast is het Moederbord voorzien van IEEE support dus mijn digitale video camera kan ik er ook zo aan hangen. En het geheugen DDR2 loopt van 667 tot 1066 MHZ. Ik heb het overigens op 800 lopen 1:1.
Er is Crossfire support dus er kunnen 2 Ati Kaartjes in gehangen worden. Waarbij moet worden opgemerkt dat de 2e PCIe slot alleen in 4x gezet kan worden.

Layout;
Over het algemeen gewoon goed ik had echter een IDE Brander en een IDE HD die ik (ook) in mijn systeempje wilde hangen. Deze moest op de enige IDE aansluiting die het bord heeft. En daar zit naar mening het enige minpuntje van dit moederbord. De IDE aansluiting zit helemaal onderaan het bord. Dus of zorg ervoor dat je geen IDE spullen hebt of je moet ze onder in de kast hangen.
Verder valt een van de drie PCI sloten weg als je een Nvidia 8800 of andere dualslot grafische kaart hebt maar dit zal wel normaal zijn.
De overige layout is goed dat wil zeggen er is genoeg ruimte voor een goede airflow over het systeem.

Prestaties/Overklokbaarheid;
Voor zover ik nu kan beoordelen zeer goed. de temperaturen van de CPU C2D E6750 zijn Idle rond de 28 graden en onder load 36graden dit met een boxed cooler. Het moederbord blijft ook zo rond de 36 idle en 45 onder load.
Alle mogelijke overclock opties zijn aanwezig. Zonder enige moeite binnen de bios mijn CPU i.p.v. bussnelheid 333 naar 400 Mhz laten lopen.
Dus nu een E6750 @ 3200 Mhz. Het geheugen was al 800Mhz die loopt nu dus mooi 1 op 1 op timinings 4-4-4-12. M.a.w. overclocken simpel kinderspel.

Stabiliteit & betrouwbaarheid / Compatibiliteit;
Syteem in elkaar zetten, windows instaleren en daarna gewoon werken.
In mijn geval was het plug and pray maar plg and play zoals ome Bill het ooit bedoeld heeft. Het komt op mij dus in eerste instantie erg betrouwbaar over.
Na een week draaien met FSB op 400 i.p.v. 333 alles gewoon super stabiel.
Mijn overige hardware werd ook gewoon geslikt dus geen problemen hier.

Ondersteuning door fabrikant;
Ik ben geen grote fan van de Asus site(s) ze zijn niet erg rap ook met een goede internet verbinding. Maar alles is er wel te vinden maar mensen die hun systeem upgraden staan meestal niet bekend om hun grote mate van geduld :)
Dus het mag allemaal wat rapper. (Ik vind die site van MSI overigens nog dramatischer) Verder heb ik (nog) geen ondersteuning nodig. En ik hoop dat dit zo blijft.

Prijs;
De PK5R is iets duurder +/- 10 dan de P5K daar krijg je de IC9HR chipset voor. (De P5K heeft een IC9H) en een bios die standaard alle processors reeds ondersteund in ieder geval bij mij wel.
Zijn dit nu budget moederborden? Ik vind van niet. Er zit zoveel op dat ik nooit van alle mogelijkheden gebruik ga maken.

Conclussie;
Tot op heden zeer tevreden en ik geef het moederbord het predikaat GOED.

Heb jij ook een Asus P5KR?

Ik heb hier hetzelfde bord, dat je een PCI slot kwijt bent met een dual slot grafische kaart hebben bijna alle moederborden.
De IDE aansluiting is inderdaad waardeloos (gelukkig past het net maar staat niet fraai)
Ik heb bewust voor IDE DVD branders gekozen om de SATA vrij te houden voor harde schijven, een nette oplossing van Asus had een langere IDE kabel meeleveren een keurige optie geweest.
Ik heb nog geen tijd gehad om het bord verder te testen o.i.d. (heb ook een gygabyte liggen) maar zal tussen kerst en oud en nieuw ook eens mijn bevindingen geven (mooi vergelijk)
Dat je een van de PCI sloten kwijt bent is inderdaad bekend.
Maar op dit bord zitten itt anderen 3 PCI sloten wat ik dan weer een voordeel vindt.
Aangezien er al heel veel PCIe x1 kaarten zijn (Cynisch)