Asus M2A-VM Review

TheJTE 11 december 2007, 1.014 views

Asus M2A-VM

Pluspunten

• Zeer compleet
  • Werkt zonder grote problemen, ook in Linux
  • Zeer zacht prijsje

Minpunten

• De website is zeer slecht

Layout Score: 5
Sinds enkele maanden staan er bij mij vier exemplaren van de Asus M2A-VM. In mijn situatie zijn ze voorzien van een AMD Athlon X2 4200+ CPU en 1 GB geheugen (2x512 MHz Kingston, PC5400).

Featureset
Het moederbord beschikt over 1 IDE-aansluiting, 4 SATA poorten, en totaal 10 USB poorten waarvan 6 op de achterkan. Het ontbreekt wel aan een FireWire-aansluiting. Het moederbord is van ingebouwde videokaart, geluidskaart en netwerk (gigabit) voorzien en is alles bij elkaar zeer compleet te noemen voor de prijs. Er zijn weinig uitbreidingsslots beschikbaar (1x PCI-e x16, 2x PCI, 1x PCI-e x1), dit heeft ook te maken met het feit dat het een mATX moederbord is. Echter omdat veel functies onboard zijn hoeft dit helemaal geen probleem te zijn.
Er zijn ook standaard twee monitoraansluitingen zodat dualscreen ook tot de mogelijheden behoort. De hoeveelheid geheugen die voor video word gereserveerd is in te stellen via het BIOS.

Layout
De meeste belangrijke aansluitingen zitten aan een zijkant van het moederbord geconcentreerd, wat ervoor zorgt dat de meeste kabels bij elkaar zitten en niet over het moederbord hoeven te lopen. De P4 aansluiting zit wel wat afgelegen. Het kleine formaat van het moederbord is wel merkbaar rondom de CPU-socket; mijn (enigszins lompe) passieve 1U koelblokken pasten maar net tussen de overige onderdelen.

Prestaties
Zeker voor een moederbod met deze prijs zijn de prestaties zeer goed. Alles werkt naar behoren en er zijn geen onverwachte problemen opgetreden.

Compatibiliteit
Aanvankelijk had ik SATA DVD-drives had aangeschaft in de veronderstelling dat dit prima zo lopen. Echter, de huidige Linux-kernel bleek een bug te bevatten die het werken met de drive onmogelijk maakte (de opstartprocedure eindigde met een kernel panic). Gelukkig hebben we de IDE-poort ook nog, welke wel goed functioneert zolang de bug niet gefixed is. Ook bleek de netwerkchip te nieuw om te ondersteund te worden door de Linux-kernel, maar dit is ook een kwestie van tijd (mogelijk is hij inmiddels wel ondersteund). Afgezien hiervan zijn er geen noemenswaardige problemen mee opgetreden.

Ondersteuning
Volgens mij ben ik niet de eerste met de opmerking dat de website van Asus ronduit slecht is.

Voor een moederbord met deze featureset en prestaties is de prijs erg netjes.

De Asus M2A-VM is (ondanks de slechte Asus-website) een prima moederbord voor wie niet al te veeleisend is. Hij doet wat ie moet doen, bied voldoende features en kost ook nog eens weinig _/-\o_

Heb jij ook een Asus M2A-VM?

Voor Linux support ligt Ati altid veer achter, als je met linux wil werken kan je beter naar Nvidia voor de moederboard!