Specificaties Socket 775 met Intel G965 chipset - Bekijk alle specificaties

Asus P5B-V Review

rcor 11 december 2007, laatste update op 19 september 2008, 2.285 views

Asus P5B-V

Pluspunten

• stabiel en betrouwbare werking
  • voldoende aansluitingen / mogelijkheden tot uitbreiding daarvan
  • e-sate aansluiting
  • onboard grafische kaart (handig voor thuisservers / tijdelijke grafische kaart indien losse kaart defect is)
  • raid ondersteuning
  • goede ondersteuning vanuit asus

Minpunten

• om raid te gebruiken moet je de e-sata aansluiting gebruiken
  • support site van asus is soms wat traag

Layout Score: 3
Sinds juli 2007 heb ik dit moederbord in mijn bezit. Omdat ik ook de processor heb gereviewd was het nu de beurt aan het moederbord.

Featureset
Over de featureset kan ik vertellen dat deze zeer uitgebreid is:
6x s-ata aansluitingen waarvan 1x e-sata
1x ide aansluiting voor 2 ide apparaten
1x firewire
4x usb aansluiting
2x ps/2 poorten (toetsenbord / muis)
1x floppy connector
1x vga connector
2x pci-x 1 slot
2x pci-x 16 slot (1x ijn 4x modus)
3x pci 32-bit slot
1x fronpanel - audio
2x (frontpanel) usb
1x frontpanel firewire
4x dimm ddr2 geheugen slots (8GB max.)

Zoals je ziet heeft deze voldoende aanluitingen en mogelijkheden.

layout
Over de layout kan ik ook kort zijn: bijna alles is netjes ingedeeld en zit op logische plaatsen. Echter als je een raid opstelling wilt maken, moet je de externe s-ata aansluiting gebruiken wat onhandig is, verder geen op of aanmerkingen.

Prestaties
Dit moederbord presteerd best goed, de onboard grafische kaart heb ik getest en krijgt in Windows Vista een nette waarde van 3.7, wat voor een onboard grafische kaart zeker niet slecht is! Tevens vermeld ik even dat de onboard grafische kaart een intel media accelerator x3000 is met directx 9 en pixel shader model 3.0 ondersteuning. Dit moederbord ondersteund ook raid, wat de restaties naar de schijven toe ten goede kan komen.

Stabiliteit en betrouwbaarheid
De reden waarom ik meestal voor Asus ga is de stabiliteit van hun moederborden. Ook dit bord is stabiel te noemen, ik heb in combinatie met een core 2 duo E6300 geen tot weinig zware vastlopers gehad.

Overklokbaarheid
Hierover heb ik geen echte mening, ik doe niet aan overklokken. Heb wel de opties bekeken en dat zag er uitgebreid uit, waardoor er voldoende mogelijkheden tot overklokken zijn.

compatibiliteit
die is goed voor de tijd waarin hij gemaakt is. In deze tijd is de compatibiteit wat minder omdat de 1333MHZ cpu's niet werken op dit moederbord, voor de rest r geen op of aanmerkingen over de compatibiliteit van dit moederbord.

ondersteuning van de fabrikant
Deze is goed, er is voldoende aandacht besteed van asus voor de ondersteuning. Dat Asus goede support geeft (ondanks dat de site soms wat traag is) moge duidelijk zijn: zelfs de asus p5ab (socket7) moederbord vind je nog op de support site inclusief alle bijbhorende downloads!

over de prijs / kwaliteit verhouding kan ik kort zijn: destijds een zeer interessant moederbord voor een leuke scherpe prijs! echter in deze tijd kun je beter voor een ander model gaan omdat er moederborden met nieuwere chipset voor ongeveer hetzelfde bedrag te koop zijn.

Heb jij ook een Asus P5B-V?

support van asus is soms traag?? Heel die **** site is traag, als je kijkt naar bv drivers downloaden etc... Ik heb de p5B hier ook het irritante probleem van de esate voor de raid inderdaad een vervelende negatieve eigenschap.
Waarom heb je een e-sata aansluiting nodig voor raid?
Je hebt toch 6 5 sata aansluitingen? Lijkt me meer dan genoeg.

[Reactie gewijzigd door Bazvv op 11 december 2007 13:29]

Niet al die poorten kunnen ge-raid-worden geloof ik.
Alleen de eSata poort + nog een andere.
Zitten ook 2 aparte controllers op als het goed is.
Wat aan de ICH7/8 hangt heeft geen RAID en er zit volgens mij nog een andere controller aan waarvan die eSata en nog een onboard poortje en daarmee is RAID wel mogelijk.
@ The conman en Bazvv
klopt, dit moederbord heef inderdaad 2 controllers. 1 ervan is van jmicron, daar onder valt 1 sata, e-sata en de ide poorten onder. de andere is een standaard intel controller. Deze ondersteund geen raid, de jmicron wel! zie hier voor de asus site:

Daarom kun je met die overige sata aansluitingen geen raid opstelling creŽren

[Reactie gewijzigd door rcor op 11 december 2007 15:18]

Bedankt voor je antwoord vroeg het me gewoon af, ik heb zelf altijd nvidia chipsets gehad dus had hier geen ervaring mee.
Bizar dat je die connector nodig heb.. morgen eens even een e-sata to sata kabel halen dan maar en doorlussen naar binnen (ranzig!)
@bazvv

You're welcome! :)

[Reactie gewijzigd door rcor op 11 december 2007 21:29]

als dat dezelfde jmicron controller is die op de gigabyte P965-DS3 zit, is raid sowieso zinloos. valt amper snelheidswinst mee te maken.
op de mijne zit in iedergeval de jmicro jmb363 pata en sata contrller in een op. dus ik weet niet welke jij hebt, maar als het dezelfde is zou ik dat graag willen weten, dqan zet ik namelijk in de toekomst geen raid op met dit moederbord....