Iiyama ProLite E2201W Zwart Review

Kubrick 1 maart 2008, 5.177 views

Iiyama ProLite E2201W Zwart

Pluspunten

• reactietijd, geen ghosting
  • geen inputlag
  • ziet erg goed uit op je bureau
  • mooi scherp en strak beeld

Minpunten

• niet in hoogte verstelbaar
  • inkijkhoek niet al te geweldig
  • TN paneel met alle negatieve aspecten van dien.

Dit is mijn eerste review hier op Tweakers.net. Ik zal zo veel mogelijk nuttige dingen aan proberen te kaarten.

Reden aankoop:

Na een krap decennia trouwe dienst begon mijn 19" Iiyama Vision Master Pro 450 HT CRT kuren te vertonen, het beeld begon op de ideale resolutie te trillen en naar binnen te knijpen. Als dit niet was gebeurd was ik bijlange na niet overgegaan op een LCD monitor, aangezien de Vision Master 450 HT naar mijn mening echt een perfecte monitor is. Mijn eerste reactie was dan ook om naar een 2de hands CRT te zoeken. Daarbij kwam ik op een 22" iiyama uit, een monitor van de allerlaatste CRT generatie. Deze was van zo'n bagger kwaliteit dat ik het nut niet meer in zag om voor welke 2de hands CRT dan ook te gaan. Zodoende heb ik me inmiddels al maanden en maanden lopen oriŽnteren op de LCD schermen, en eigenlijk zat er geen enkele monitor bij die precies aan mijn wensen voldeet. Ik werd er simpelweg tureluurs van. Dacht ik de perfect monitor gevonden te hebben, was er weer net dat ene gebrek aan waardoor ie afviel. Zo ging het maar door, en ik leek nooit tot een keuze te gaan komen. Toen heb ik uiteindelijk de keuze gemaakt om aan 1 bepaalde activiteit ,die ik zou gaan verrichten met behulp van deze monitor, voorrang te geven, en dat werd online gaming. Ik speel snelle FPS games dus ik zocht daarom zo min mogelijk inputlag en ghosting te ervaren.
Ik kocht deze monitor bij MyCom, aangezien bij dit bedrijf garantie gewoon garantie is, en niet zoals bij vele online bedrijfjes je voor een 22" nog maar eens effe 75 pleuro extra moet gaan lappen voor een pixelgarantie. Dit vindt ik gewoon pure oplichterij, de prijs is dan schijnbaar goedkoper maar wil je zeker van je zaak zijn moet je toch die extra garantie erbij kopen. Bovendien kon ik in een fysiek bestaande winkel de monitor bij wijze van binnenste buiten keren alvorens tot koop over te gaan. Al met al was ie slecht 30 euro duurder dan de goedkoopste online winkel zonder pixelgarantie, en uiteindelijk dus zo'n 45 euro goedkoper. Een andere rede is dat de winkel gewoon bij mij in de stad zit, dus als ie stuk gaat is het geen moeite om er even langs te gaan.

Design:

Het uiterlijk van de monitor is strak, sober geen flashy design, geen USB-hub - en speakers poespas, geen pivot functie, niet in hoogte verstelbaar, gewoon down to the basics: Een strak scherm met DVI-(D) en D-sub aansluiting. Beide kabels worden er bijgeleverd. De voet is stevig en stabiel genoeg, alleen wiebelt het scherm zelf wel wanneer er met de tafel wordt geschoven. Ik vind de monitor er persoonlijk wel goed uitzien, met een heel smal mat zwart kader, dus geen glans waar je nonstop vingerafdrukken op blijft zien.

Het Scherm:

Geen pixeldefecten kunnen ontdekken. Je kunt de scherpte van het beeld in 5 graden instellen, waarbij de eerste 2 te wazig zijn om gebruik van te maken, en de derde gelijk retestrak is. Stand 4 en 5 zijn zo scherp dat je er hoofdpijn van krijgt. Dit was ook mijn eerste indruk toen ik voor het eerst google opstartte. Het wit was zo verblindend dat mij ogen er droog van sloegen. Er werd vaak gezegd dat mensen hoofdpijn kregen bij langdurig gebruik van CRT monitoren, maar bij mij leek het even andersom; hoofdpijn bij gebruik van een LCD monitor. Na wat instellingen te hebben overgenomen van behardware.com werd het iets draaglijker, en ik las verder dat het simpelweg even wennen was, de overgang van de redelijke doffe CRT naar de felle LCD monitor. Wellicht kan het veroorzaakt zijn doordat ik mijn CRT altijd op 100hz liet draaien, terwijl LCD's op 60 hz draaien. Een nadeel van de felle lichtopbrengst van de monitor is dat je de menuknopjes niet meer kunt zien bij kamerlicht. De menuknoppen zijn behalve de aan/uit knop niet opgelicht met een LEDje en wordt het dus een beetje giswerk als je iets wilt instellen welke knop je nou hebt. Je kan natuurlijk het groot licht aan doen om dit te verhelpen, dus het is maar een kleinigheid.(EDIT: Inmiddels ben ik na een paar maanden gebruik DIK tevreden met de aankoop, en zijn inderdaad alle kwaaltjes die ik heb opgenoemd verdwenen. Ik denk dat als ik nu mijn CRT weer aan zou sluiten dat ik daar niet meer tegen zou kunnen.)
Bij de weergave van film komt het defect van de TN panelen redelijk naar boven, dwz, in donkere vlakken is de kleurschakering nogal abrupt, ofwel je ziet duidelijk bij dingen die van donker naar licht overlopen de overgangen naar andere kleuren, wat er dan erg blokkerig uitziet. Maar goed, het was voor mij of een snel scherm met wat mindere kwaliteit film, of een beter scherm met minder reactiesnelheid op games gebied.(EDIT: Dit bleek dus veroorzaakt te worden door mijn belabberde videokaart die er destijds in zat. Inmiddels heb ik een redelijke ATI kaart inzitten en film ziet er nu weer gewoonweg geweldig uit. M.a.w. de schakeringen zijn verdwenen. Bij donkere films is het aan te raden om de brightness van de player iets omhoog te gooien, anders wordt er bij echt zwart gewoon geen pixel verlicht, wat als gevolg heeft dat je een zelfde spiegeling krijgt over dat zwarte gedeelte dat je bij normale uitstand van je monitor ook ziet. Dit veroorzaakt in films dan rare effecten, zoals bijv. een pikzwarte pilaar tegenover een iets minder donkere achtergrond, dan springt dus die pilaar eruit omdat ie spiegelt, en krijg je een duidelijk silhouette te zien.)
Deze monitor heeft een 2ms responsetijd, dus niet 4ms zoals vermeld staat. De inputlag is door verschillende bronnen getest op 0, dwz hij loopt daarmee gelijk aan een CRT. Geen enkele andere LCD monitor kreeg dit in de tests voor elkaar, hij is dus ideaal voor de gamer.
De inkijkhoek vindt ik verder niet zo boeiend, ik zit er toch recht voor als ik er gebruik van maak. Natuurlijk kan het wel een probleem zijn voor degene die de monitor niet op de juiste hoogte kunnen plaatsen, aangezien hij niet in hoogte verstelbaar is, maar het is niet zo dat als je met je hoofd omhoog of omlaag gaat/ links of rechts gaat, dat dan ineens niets meer ziet. Wel gaat het scherm dan op bepaalde plekken wat glinsteren. In dat geval moet je iets onder de voet plaatsen, maar dat ziet er dan weer vrij knullig uit op je bureau.
-- EDIT -- De 'doffe' bovenhoek aan de linkerkant blijkt dus toch simpelweg aan de inkijkhoek te liggen; als ik met mijn hoofd naar links beweeg wordt de plek namelijk net zo helder als het midden van het scherm. De 'dofheid wordt dus veroorzaakt door een glinstering die over het scherm heen komt bij ander inkijkhoek. Het lijkt mij dan ook met name voor windows niet echt aan te raden om een 24" TN paneel te nemen, want dan zul je dit nog veel erger hebben denk ik. De inkijkhoek boeit dus uiteindelijk wel degelijk ;).Bij spelletjes of films- eigenlijk alles wat geen vlak wit scherm heeft zul je echter niks van die glinstering merken -- Edit --
Ook geeft het scherm backlightbleeding, boven en onder meer dan aan de zijkant, maar dit valt eigenlijk alleen maar op als je een totaal zwart scherm hebt, en ja dat heb ik toch nooit dus boeit het me ook niet zo.
De kleurweergave, ja tenzij ik nu twee monitors naast elkaar ga zetten zal me waarschijnlijk het kleurverschil niet opvallen, wat ik wel kan zeggen is dat alle kleuren gewoon lekker strak weergegeven worden, geen overdreven verzadigde kleuren die 'lekken'.
De monitor is overigens doodstil, mocht iemand het willen weten. Geen gezoem of niks.

Al met al lijkt het alsof er meer negatieve dan positieve punten zijn, maar deze punten niet overdreven moeten worden. Waarschijnlijk zou ik bij zowat elke LCD monitor deze punten in eerste instantie hebben gevonden. Als je sommige reviews leest denk je met een zwaar misbaksel te maken te hebben maar dat valt in realiteit allemaal wel mee. Omdat ik nog niet eerder een LCD monitor had gehad, zijn deze punten me destijds erg opgevallen. Inmiddels zijn mijn ogen volledig gewend geraakt aan de monitor, en vindt ik het eigenlijk gewoon een toppertje dat in games voortreffelijk presteert. Bovendien had ik sowieso geen zin om nog een keer zo'n lange zoektocht te beginnen naar een perfect LCD monitor die toch niet bestaat.

Heb jij ook een Iiyama ProLite E2201W Zwart?

Ik overwoog zelf dit scherm ook maar zie nu toch maar van de aanschaf af, een aantal minpunten die je noemt wegen voor mij toch zwaar genoeg om nog even verder te kijken naar wat andere merken. Bedankt voor je duidelijke en uitgebreide review!
Dus je hebt er zo lang over nagedacht, en je kwam uit op een TN-paneeltje? Niet echt mijn idee van 'goed' nagedacht.

Mijn scherm is in hoogte verstelbaar, draaibaar, heeft geweldige kleuren, en een MVA/PVA/whatever, geen TN paneel. Ik vind TN-paneeltjes helemaal niks vergeleken met dit soort schermen.

En ik weet niet of je je geld er mee verdient, maar online gaming is meestal niet zů belangrijk.
Zelfde als reactie hieronder, je maakt een vergelijking zonder het andere model te noemen. Constructief is anders...
Tja, uhh, we hebben nou eenmaal niet allemaal een gigantisch budget he?
Kortom, het was voor mij niet weggelegd om een ander scherm als TN aan te schaffen, en uit die verzameling moest ik dus een keuze maken. Zoals ik ook al aangaf in de review, was er eigenlijk geen enkele monitor die me op alle fronten tevredenstelde. Het enige niet TN paneel wat me aansprak was een 24" van Benq, maar die kostte iets van 775 euro, beetje buiten mijn budget dus.

[Reactie gewijzigd door Kubrick op 12 december 2007 18:49]

@phantom_Dream: welk model heb jij het dan over?
Welke fps speel je? Totaal geen ghosting dus zelfde ervaring als CRT?
Ik speel al lange tijd FEAR combat, en idd geen ghosting te merken. Ik heb een tijdje met een trage vidkaart moeten aanklooien, dus toen ik mijn monitor kocht had ik die trage kaart er nog in zitten. Nu is die kaart vervangen door een iets betere, en merk ik geen verschil met het gamen op mijn oude CRT.
Ook wil ik nog vermelden dat de slechte kwaliteit van de video dus ook aan die ouwe kaart lag, want met deze kaart is de kwaliteit gewoon ontzettend goed. Geen blokkerige overgangen meer, alles wordt gewoon gladjes weergegeven. Dus wat dat betreft kan die opmerking over abrupte schakeringen de prullenmand in. Ook ben ik inmiddels gewend aan het scherm, en ook de felheid en heb nu eigenlijk nergens meer last van.
Top aankoop tot nog toe dus gewoon, en voor een gamer zeer aan te raden. Video werkt met een fatsoenlijke kaart dus ook gewoon perfect. Al met al geen spijt van.
Even een vraagje;

Had jou scherm ook een probleem met de behuizing aan de bovenkant? Ik heb namelijk deze monitor aangeschaft en de dunne bovenste rand staat zowel aan de linkerkant als de rechterkant een beetje bol, waardoor er een spleet tussen twee delen van de behuizing onstaat. Afgelopen zaterdag teruggebracht, nieuw exemplaar opgehaald vandaag, en weer precies hetzelfde.

Dus ik vraag me nu af ik uberhaupt wel een nieuwe heb gekregen, of dat dit op meerdere monitoren zo is...

Anyway, nette review verder, las makkelijk weg :).
Wat me gelijk al opviel was dat aan de bovenkant, als ik er recht voor zit, zowel de linker- als de rechterzijde een klein beetje naar beneden toe aflopen. Ik schonk er verder geen aandacht aan omdat ik aannam dat het bij het design hoorde. Misschien is dat wat je bedoelde? Mij valt verder geen nadrukkelijk aanwezige spleet op anders dan het niet te voorkomen randje dat je altijd krijgt bij de aansluiting van twee separate delen. Ik hoop dat dit was wat je bedoelde.
lekkere review :) Ik twijfel tussen de nieuwe samsung 2232BW of deze, iemand dezelfde overweging aan het maken?
Ja, ik heb dezelfde overwegingen gemaakt.

Als je voor het gamen gaat, kies dan de E2201W. Deze heeft geen input lag, en geen ghosting.

Als je meer voor alround gaat is de 2232BW een betere keus.

Uiteindelijk is het bij mij eigenlijk geen van beide geworden, en heb ik iets doorgespaard waar ik nu dus voor een HP W2207H ga ;)
En hoe scoort de HP W2207H dan op input lag en ghosting ?