Chieftec Smart GPS-450AA-101A Review

Red-Front 10 december 2007, laatste update op 4 juni 2008, 2.197 views

Chieftec Smart GPS-450AA-101A

Pluspunten

• Koeling
  • Aansluitmogelijkheden meer dan genoeg

Minpunten

• Geluidsproductie

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 4
Uitrusting Score: 5
Koelvermogen Score: 4
Uitrusting en afwerking
Zeer nette afwerking naar mijn mening, ziet er erg solide uit. Het betreft hier het model Chieftec GPS-450AA-101A, 450W, zoals in de titel vermeld staat.

Aansluit mogelijkheden
Heeft een PCI Express aansluiting (6-pin) echter is dit niet nodig voor mijn XFX GeForce 7600 GT XXX. Ik heb 2 harde schijven er aan hangen en 1 CD-brander/dvd-lezer. Ik heb er ook nog een converter aanhangen voor de lightning tubes in mijn computerkast. Verder zijn er dan ook nog genoeg kabeltjes over. (Echter heb ik te weinig verstand van voedingen om hier echt commentaar over te geven.) Al bij al kom ik bij goed uit, ik heb er geen problemen mee. (Alleen wel jammer dat ik tussen mijn fancontroller en dvd-drive/cd-brander een hoop ongebruikte kabeltjes heb liggen)

Prestaties en stabiliteit
Hij voedt het volgende:
Asus A8N-SLI SE
AMD 64 X2 3800+ @ 2400 MHz/core (20% OC)
Kingston HyperX DDR PC3200 @ 480 MHz (20% OC)
XFX GeForce 7600 GT XXX 256 Mb (590/1600) (Fabrieks overclock)
2 S-ATA Harde schijven
Creative Audigy 4
Linksys Wireless PCI kaart
CD/DVD-brander/speler
Fancontroller
3 Additionele fans in case (waarvan 1 met leds)

Tot nu toe geen problemen, de computer is 2e hands en heeft bij de vorige eigenaar altijd op 2500 MHz/core gedraait maar daarbij is het geheugen niet overgeklokt. Met de huidige settings kom ik uit met 3 seconden minder bij SuperPI 1M. Ik heb nooit last van onstabiliteit. (Niet door de voeding althans, net een scan gedaan op spyware en ik had 285 ge´nfecteerde bestanden.)

Geluids- productie
Zeer veel, dit is hinderlijk.

Koelvermogen
Goed, de lucht die achter uit de voeding komt is niet warm (eerder koud). Verder ook geen problemen met stabiliteit dus daar zou het ook niet toe kunnen leiden. (Systeem staat op zaterdag hele dag aan, en ik game er ook af en toe op wat leidt tot veel watts, echter denk ik dat de voeding een kleine overkill voor mijn systeem is.)

Huidige prijs is Ą38, naar mijn mening een nette prijs voor hetgeen wat je er voor krijgt. Heb jij een andere mening? Ik hoor het graag.

Conclusie:
Zie eigenschappen (de algemene beoordeling gaat wel omlaag vanwege het geluid)

Heb jij ook een Chieftec Smart GPS-450AA-101A?

lees ik dat nou goed, of hebben wij ongeveer de zelfde opstelling qua pc?
gekkenhuis :D

hoe stil is deze voeding (persoonlijk gezien dan)
Weet ik niet? Wat zijn jou specs dan? Heb je ook een Thermaltake Cool all your life?

Hij is tamelijk stil, en zal vermoedelijk niet boven het geluid van je andere fans uitkomen. Ik heb alle fans (GPU/CPU en case) even stilgelegd (CPU is op dit moment 34 en blijft zonder koeling ook nog koel). Het is hoorbaar, maar erg acceptabel. Ik kan helaas geen dB's voor je opmeten.
Chieftec levert uitstekend voedingen voor een verbluffende lage prijs.

Bouw standaard altijd voor kennissen chieftec voedingen in die PC's.(Toevallig 450W's)

Nog maar 1 keer mee gemaakt dat er 1 plofte, maar niks beschadigd aan hardware, alleen voeding RMA.
check m/n profiel maar!

maar ls ik deze voeding wil gebruiken voor in een htpc, ga ik er dan veel of weinig last van hebben?
Ik denk erg weinig, als je gewoon de volume van je PC op een normale stand zet is je computer denk ik onhoorbaar. (Tenzij je andere luidruchtige koelers er in hebt zitten..)
Even een additie, mijn GPU & CPU maakte eerst veel geluid, alleen nu niet meer. De voeding maakt helaas wel veel geluid, dus hier verander ik mijn mening over. Kheb GPU op 5V gezet en CPU koeler temperatuur gestuurd en nu is het geluid van de voeding enorm opvallend.