Specificaties Dual core @ 1,86GHz - Bekijk alle specificaties

Intel Core 2 Duo E6320 Boxed Review

rcor 11 december 2007, laatste update op 19 juni 2009, 2.284 views

Intel Core 2 Duo E6320 Boxed

Pluspunten

• stabiel
  • lage temperaturen
  • lage stroom verbruik (65Watt)
  • goede prestaties

Minpunten

• gezien de huidige prijzen niet meer interessant om te kopen

Ik heb deze processor sinds julli 2007 ingebruik incombinatie met een asus p5b-v moederbord (zie mijn pc specs) en vond het eens tijd worden voor een review.

De prestaties

De prestaties van deze processor zijn op standaard waarden goed. De maximale 1.8 GHZ per core zijn ruim voldoende voor de taken die ik uitvoer, ik heb tot nog toe de processor niet boven de 80% gebruik zien uitkomen.

Update @ 11-12-2007 om 21:54 uur:(vervolg op De prestaties)
zoals beloofd heb ik de cpu waardes gemeten, helaas werkte pc mark 05 niet onder Windows Vista, dus heb ik gebruik moeten maken van Everest Ultimate die wel werkte. Deze bevatte verscheidene onderdelen waarop ik kon testen, heb allen uitgevoerd die bij de processor behoren:

cpu queen: 3755
cpu photoworxx: 20321
cpu zlib: 24553 KB /s
FPU Julia: 767
FPU Mandel: 3426
FPU Sinjulia: 5125

Bij de test gebruikte ik Everest Ultimate 4.00.976. De gegeven waardes zijn niet slecht. De processor zit keurig in het gemiddelde van de test die everest uitvoerde.

De featureset
De processor heeft voldoende features aanwezig, zoals 64 bits ondersteuning zoals menig tweaker weet. De 4MB l2 cache is heel erg fijn voor multimediale toepassingen en komt zeker in mijn pc waar ik aan video bewerking doe (video banden omzetten naar dvd) van pas!

Stabiliteit & betrouwbaarheid
De processor is zeer stabiel, bijna geen vast lopers sinds ik deze processor gebruik. Ik heb direct na de aanschaf de processor en het geheugen getest op fouten via memtest, waarbij er geen fouten te vinden waren in de processor.

Overklokbaarheid
Hierover geef ik geen mening, ik doe zelf niet aan overklokken.

Warmte productie
De processor word bij mij niet warm. Bij speedfan issie idle 27 graden en stressed 38 graden. Deze temperaturen kun je behalen met een goede pc behuizing met voldoende airflow en ruimte om de hitte kwijt te raken. In mijn vorige pc behuizing (asus ta885) werd hij warmer wegens minder goede ariflow. Uiteraard zorgt de 65watt verbruik voor een lagere warmte ontwikkeling, waardoor deze processor ook geschikt is voor barbone pc's.

Over de prijs kan ik kort zijn: destijds was de prijs waar ik hem toen voor kochte een goede prijs / kwaliteit verhouding, samen met de core 2 duo E6600 waren deze 2 procossors bij alternate het meest interessant, zeker gezien de prijs verschillen in die tijd.

In deze tijd zou ik gezien de prijzen voor een core 2 quad q6600 of core 2 duo E6750 gaan. Maar van de tijd uitgaande dat ik hem kocht krijgt hij een dikke voldoende!

Heb jij ook een Intel Core 2 Duo E6320 Boxed?

gezien de huidige prijzen niet meer interessant om te kopen

niet helemaal mee eens , er zijn nog altijd mensen die elke 10 euro kunnen gebruiken, en dan is deze cpu een goede deal , :)
Ben ik niet met je eens, een E6550 is goedkoper in de pricewatch ;)

Daarbij vind ik dat als je geen 10 kan missen je geen nieuwe pc moet kopen!

[Reactie gewijzigd door Stijnd op 10 december 2007 16:30]

Nou heb ik niet erg veel verstand van de nieuwe generatie pc's, maar de 6550 is 1333 Mhz en deze (ook je moederbord) 1033 Mhz. Kan zo'n 1333 wel en klokt ie dan down?
Jammer dat er geen scores bijstaan, ook zonde dat je jouw CPU niet flink de sporen geeft ;) Heb de E6320 hier zelf ook op een P5N-E SLi, doet met gemak 3 GHz op stock voltage :) Worth a try if you ask me :Y)
Leuke review!

Ik ben ook een van de gebruikers met een niet-overgeklokte Core 2 Duo. Voor verreweg de meeste toepassingen voldoet 1,86 GHz prima en de architectuur van de Core 2 Duo blijft een prachtig staaltje technologie.
Daarom heb ik deze ook gekocht destijds, 1.86 ghz is meer dan voldoende voor mijn werkzaamheden (internetten, tekstverwerken, af en toe spelletje spelen, lp's omzetten naar cd en zo tussendoor het omzetten van mijn eigen videobanden)...

en deze cpu is zeker nog interessant voor veel mensen, maar dan moet je hem wel voor een leuk prijsje tweedehands zien te vinden... want nieuw issie naar mijn mening niet meer interessant om te kopen...

Mocht ik binnenkort tijd hebben dan zal ik via een test programma de processor eens aan de tand voelen om de prestaties te bekijken en de waardes hier in de review plaatsen! :+

[Reactie gewijzigd door rcor op 11 december 2007 09:58]

Beetje rare zin, memtest heeft niks met fouten in de processor te maken

Dit is 80% van beide cores, als je geen Applicaties draait die goed gebruik maken van dual core zal je 100% zoiezo nooit halen. dus 80% zegt weinig.
@ Bazvv
Voor zover ik weet controleerd memtest weldegelijk deels de processor. Het programma controleerd namelijk naast het normale geheugen ook het cache geheugen van de processor en die was in orde.

Verder kijk ik als ik naar de prestaties probeer te omschrijven altijd naar de snelheid waarmee ik mijn eigen taken kan doen, en dit gaat vlot omdat de processor onder de 80% gebruik blijft.

omdat graag ook een beeld wil geven over de algehele prestaties ga ik de processor nog onderwerpen aan een test zoals eerder aangegeven in een van mijn posts

[Reactie gewijzigd door rcor op 11 december 2007 15:34]

ok sorry ik wist niet dat memtest ook je cache test, met de prestatie bedoelde ik meer dat als hij bij jou op 80% draait er best een core op 100% en een core op 60% kan draaien. en als je dan een applicatie heb draaien met maar 1 thread(dus op 1 core) gebruikt hij dus 100% van je beschikbare rekenkracht terwijl windows 80% zegt. dus dat hij niet boven de 80% uitkomt zegt weinig. goeie review verder!

[Reactie gewijzigd door Bazvv op 11 december 2007 16:42]

Ik heb zelf de E6300, veel mensen die meer l2 cache geheugen hebben gebruiken het geen eens omdat je het nog moet "activeren" in windows..

Maar ik ben ook nog dik te vreden met deze cpu! 1,86.. Ik klok wel over en 2,4 is geen probleem! kan wel hoger maar zie nog even geen nut hiervan in. De cpu is namelijk nog niet de bottleneck van mijn pc. Hoor vele mensen zeggen die nu overstappen op een core2duo van je moet die nemen en deze want die "oude" 6300 draait "maar" 1,86. Maar alles loopt hier nog heerlijk snel! Mag ook wel, hij is eigenlijk nog niet zo oud.
Dat je meer L2 cache in Windows moet activeren is niet meer van toepassing, dit was alleen met oudere CPUs zo.
Inderdaad, dat was in het verleden... Sinds deze typen processoren en zeker sinds Windows Vista is het niet meer nodig om die extra cache geheugen aan te zetten.

Echter de E6300 is zeker ook een leuke processor die inderdaad (je leest er veel over op tweakers en andere site) ver kan overklokken.