Specificaties Tower, 4 interne + 5 externe bays - Bekijk alle specificaties

Antec Sonata Sonata III 500 Review

m4yall 10 december 2007, laatste update op 11 december 2007, 4.064 views

Antec Sonata Sonata III 500

Pluspunten

• Strak uiterlijk
  • Zeer gemakkelijk te installeren
  • Kast is erg stil, ook de bijgeleverde casefan op medium
  • Front USB, lekker gemakkelijk!
  • 500 Watt voeding en een strakke kast voor 99 euro!! (94 in goedkoopst op moment van schrijven)

Minpunten

• Het deurtje had iets steviger gemogen.

Kwaliteit voeding Score: 5
Deze kast van Antec heb ik gekocht in combinatie met een heel nieuw systeem:
- GigaByte GA-P35C-DS3R
- XFX Geforce 8400GS,GDDR2, 256MB
- Apacer MegaSteno AE100 Cardreader (16 in 1), Zwart
- Microsoft Natural Ergonomic 4000, Zwart, zilve
- Microsoft Windows Vista Home Premium 64bit, Nederlands

Verder was dit de eerste keer dat ik een compleet systeem in elkaar heb gezet.

Bouwkwaliteit en afwerking
De kast ziet er in eerste instantie goed en strak uit. Vooral de zijpanelen en bovenkant zien er strak uit in gespoten zwart. De voorkant is van kunststof en ziet er iets, maar niet veel, minder goed uit dan de boven- en zijkanten (logisch want het is geen metaal). Waardoor dit punt als goed wordt beoordeeld en niet als zeer goed is het deurtje. Het schanier is wel flexibel, maar toch voelt het niet heel stevig aan. Als je (zoals mij) voorzichtig bent en er niet lomp mee doet, dan zal hier niets mee gebeuren.

inbouwmogelijkheden
Voor mij meer dan voldoende. 3x 5,25" extern en 2x 3,5" extern. Ik gebruik maar n 5,25" voor een DVD brander en n 3,5" voor een kaartlezer.
Verder zijn er intern ook een flink aantal bays beschikbaar voor Harddisks, waarvan ik er, tot nu toe, ook maar n van nodig heb. Dit zal in de toekomst wel worden uitgebreid, maar dat is dus geen probleem! Zeer goed dus!

Koelingsmogelijkheden
ik heb de stock koeler geinstalleerd op mijn processor dus die past met het grootste gemak! Er is zelfs zoveel ruimte over dat er behoorlijk grote koelers op passen! Qua casefans is er "maar" ruimte voor 2 120mm fans, waarvan er n is meegeleverd. Die heb ik op medium ingesteld en tot nu toe werkt alles perfect. Mocht ik in de toekomst gaan overklokken, dan zal er nog wel een 2de 120mm fan bijkomen die in de voorkant van de kast kan worden geinstalleerd. De positie is echter niet optimaal. De kast is op dit moment koel en stil genoeg, vandaar zeer goed!

Vormgeving
Ik vind het gewoon een erg mooie en strakke kast. In het echt ook een stuk mooier dan de foto's op Azerty. Ook de front USB's zijn erg makkelijk E-Sata zit er ook op, maar dat gebruik ik (nog) niet. Meer valt er eigenlijk niet over te zeggen :)

Installatiegemak
Na het bruine doosje met schroeven uit een kleine ruimte te hebben gemanouvreerd, kon het installeren beginnen. Van de 5,25" bay verwijder je met het grootste gemak het kunstof frontje waarin 2 rails zitten. Deze schroef je op de zijkant van je brander en je schijft de brander zo in positie, ideaal!
Voor de 3,25" is het iets anders, hier pak je beide bays uit de kast, schroeft n frontje los en schroeft, in mijn geval, de kaartlezer op zijn plaats en schuift beide 3,5" bays via een rail terug in positie.
HDD installatie ging ook makkelijk. Staat op rubber dus dat scheelt enorm in geuid!
Het moederbord moest met een hoek in de kast worden geplaatst, ging nadat ik de hoek doorhad makkelijk :Y) . Gewoon top!

Modbaarheid
Niet gedaan, op een klein stickertje op het frontplaatsen na, en ga het in de toekomst ook niet doen.

Kwaliteit van voeding
Er zit een 500 earthwatts voeding in van Antec. Meningen hierover zijn er positief. Voor mijn systeem meer dan voldoende want ik heb ook geen stroomslurpende videokaart. De voeding ondersteunt wel twee PCI-E lijnen, dus zelfs SLI of Crossfire met stroomeisende kaarten moet lukken. Verder is de ventilatie van de voeding stil.

Ik heb er 99 euro voor betaald. Dit vindt ik een erg nette prijs! Een mooie kast met een goede voeding. Zo'n combinatie zoeken voor die prijs is niet makkelijk! Dus erg goed!!

Heb jij ook een Antec Sonata Sonata III 500?

Heey nette review.
Maar heb je misschien nog wat foto's van buitenkant/ binnenkant?
Want dat wil ik graag zien.
Omdat ik deze kast vandeweek ook (als het goed is) ga kopen.
Als ik thuis ben zal ik enkele foto's maken. Ik zit nu op mijn werk dus dat gaat wat moeilijk. Maar de foto's komen eraan!
Heeft deze nou wel of geen aan/uit knop aan de buitenkant? Of moet je elke keer het deurtje opendoen?
Deurtje moet open. n hele handeling extra ;). Mij stoort het niet, maakt het uiterlijk alleen maar nog strakker.
Je kan je PC ook aan doen met de muis of toetsenbord :)
Nette review, nu als je thuis bent nog wat foto's.
Ik heb deze kast ook. Heb een Scythe Mugen (formaat flatgebouw) koeler op mijn E6850. Maar dat is wel priegelen. Verder ben ik ook heel tevreden met deze kast. Hij is ook erg stil.
Het jammere aan deze kast is het stukje zilverfolie wat er voor op is geplakt, dat ziet er nogal goedkoop uit.
Hey leuke foto's heb je daar jvoorhout.
is dat toevallig een 8800GTS die jij erin hebt zitten?
En past dat allemaal, ook als je de optionele fan er van voor inzet? :?
Want dat wil ik graag weten omdat ik deze kast ook ga kopen, en ik een 8800GTS 640Mb heb. :)

En my4all, we willen jouw foto's ook zien :9 8-)
Ja gisteren geen tijd meer voor gehad. Vanavond is het dan zover! :)
Hoe wil jij er een 2e fan in krijgen? mij lukt het echt niet, of moet je dan wat van die HD bays weghalen. Ik heb er wel een 8800GTX in hangen, ik weet niet of dat verschil maakt
Met een lange videokaart is het denk ik ook onmogelijk, omdat de tweede fan links van de bays moet worden gemonteerd (als ik het goed heb gezien). Een fan is toch als snel 1cm / 1,5 cm breed.
ik zal vanavond eens kijken, maar ik denk dat het bij mij geen probleem zal zijn omdat ik maar een 8400GS(je) heb.