Asus A8V-VM SE Review

Hastur 10 december 2007, laatste update op 20 februari 2009, 1.687 views

Asus A8V-VM SE

Pluspunten

• Goedkoop
  • Voldoende Features
  • Chipset heatsink zit niks in de weg

Minpunten

• Duurde twee weken voordat ik hem stabiel had
  • Op de layout valt wel wat aan te merken

Layout Score: 3
Algemeen

Mijn vorige Asus mobo vertoonde al geruime tijd kuren. Maar omdat ik de tijd nog niet rijp vond om mijn Athlon systeempje aan de wilgen te hangen, besloot ik het moederbord te vervangen. En omdat er nauwelijks meer socket 939 moederborden te krijgen zijn, kom je al snel uit bij de Asus A8V-VM SE.

Betrouwbaarheid

Ik had al vanaf het installeren van windows constant last van crashes en blauwe schermen. Eenmaal in windows gaf de event viewer een 0x0000009c bugcheck error aan. Waar ik inmiddels het nodige over gelezen heb. Maar de conclusie die ik daaruit kon trekken was dat het aan van alles en nog wat kon liggen. Ik heb allerlei dingen uitgeprobeerd: verschillende onderdelen, bios flash, nieuwste drivers, etc (niks leek te helpen). De uiteindelijke oplossing bleek het handmatig resetten van de CMOS op het moederbord. Sindsdien draait hij stabiel. Maar dat heeft me wel weer twee weken van mijn leven gekost. |:(

Layout

Bij de nForce4 moederborden zat de heasink/fan van de chipset de PCI-e videokaart nog wel eens in de weg. Dat is bij deze gelukkig niet het geval. Maar ik heb er wel nog wat op aan te merken. Bij een 2slot videokaart gaat er een PCI slot verloren en je hebt er maar twee. Daar hadden ze beter de PCI-e x1 voor kunnen opofferen. Ik kan nu m'n geluidskaart niet gebruiken. Vanwege de Zalman VF700-CU koeler op m'n videokaart kan ik geen gebruik maken van de onboard usb aansluitingen, om de usb voorin op aan te sluiten. Die zitten elkaar in de weg. En er ontbreekt een pinnetje op de system panel connector. Waardoor ik de PLED niet kon aansluiten.

Prestaties

Hij draait nu als een huis en ik kan weer leuk spelletjes speulen. Ik maak gebruik van de onboard sound en daar is opzich niks op aan te merken. Hoewel het me nog niet gelukt is om de microfoon aan de praat te krijgen. De onboard LAN kan ik niks over zeggen, daar ik een losse kaart gebruik.

Ondersteuning door fabrikant

Dat is dik in orde, zoals we van Asus gewend zijn. Van alle onboard devices zijn verschillende driver versies verkrijgbaar. En mocht je van de onboard vga gebruik maken, dan kan je die zelfs via windows update van een nieuwe driver voorzien.

Voor minder dan 40 euro kan je je hier geen buil aan vallen (mocht je hem aan de praat krijgen :P). De bios opties zijn weliswaar summier en je kan niet overclocken. Maar daar koop je dit moederbord ook niet voor.

Heb jij ook een Asus A8V-VM SE?

nette review, misschien foto's er bij dat de boel elkaar in de weg zit.
en waarom een aparte kaart voor LAN? hij zit onboard, en je spaart je PCI slot uit, dus kan je je geluidskaart er op drukken, dus kan je je microfoon aan de praat krijgen.
Misschien gebruikt hij een wireless-lan kaart?
Ik gebruik nu een losse kaart omdat Mick1990 (de andere reviewer) aangaf problemen te ondervinden met de onboard LAN. Maar ik zal het zeker in overweging nemen, mocht ik de microfoon niet aan de praat kunnen krijgen. Want ik wil natuurlijk wel gebruik kunnen maken van Teamspeak.
Ik had met mijn oude Asus A8N-SLI Moederbord(Ook Nforce 4) ook een brakke Onboard LAN. Steam kon niet connecten en downloads waren vaak corrupt.
Maar bij een vriend van me doet hij het gewoon prima(een A8N-E Moederbord).
Dus ik zou wel proberen of hij het goed doet. Onboard geluid is ook niet zo goed vind ik.
Mijn onboard LAN is ook brak, ik heb een Asus A8NE-FM (Fujitsu) en heb een aparte LAN kaart erin zitten.