Scythe Ninja Plus Rev.B Review

xs4me 9 december 2007, 1.839 views

Scythe Ninja Plus Rev.B

Pluspunten

• Koeling
  • Stil
  • Kunt hem in elke rotatie installeren.
  • worden allerlei tools meegeleverd om in gangbare sockets te kunnen installeren
  • Ziet er fraai uit al zeg ik het zelf
  • Erg licht gezien z'n formaat

Minpunten

• Groot
  • Had liever geen fan meegeleverd gekregen en 5 euro minder betaald.

Geluidsproductie (min) Score: 5
Koelvermogen Score: 5
Ik had een Arctic Cooler Freezer Pro 7, maar ivm een nieuwe kast vond ik het ook wel meteen zo handig om er een betere koeler op te zetten, want ik was niet echt kapot van de CFP 7 ivm toch de ietwat licht irriterende geluid productie, maargoed, de prijs is dan ook lager. Het werd dus de Ninja, logisch aangezien de ruimte er is en dit zo'n beetje de beste koeler is in z'n prijsklasse. Daarnaast wilde ik graag passief gaan koelen en was ik benieuwd of dat zou lukken met m'n C2D setup.

Koelvermogen
Bijzonder goed. Ik heb hem nu zonder fan erin zitten en draait op 36 graden CPU in idle stand. Na het spelen van een game gaat hij echter wel dik over de 40, tegen de 50 aan en dat is dan alleen Railroad Tycoon 3, dus geen heftige game. Ik moet hem nog eens goed gaan stressen en zal dan deze review updaten. Fan kan er evt ook altijd nog in natuurlijk.

Geluidsproductie
Bij max heb ik geen mening omdat ik geen fan gebruik ... wellicht komt dat nog.
Aangezien zonder fan wel als min beschouwd mag worden ben ik hier uiteraard heel tevreden over, helemaal geen geluid :)

Installatie- gemak
Tja, vergeleken met wat? Het blijft een ramp om die dingen te installeren, maar ik ken dan ook geen koeler die een ander / beter systeem heeft. Wel denk ik dat ze 's goed moeten gaan nadenken hoe dit makkelijker te bevestigen is, want ideaal is het duw en klik systeem allerminst. Ik vond de Scythe in ieder geval geen stap moeilijker dan de Freezer Pro waar ik eigenlijk nog meer moeite mee had om die er goed in te krijgen, maar dat kan ook de ervaring zijn ;). Je kunt de scythe ook op elke manier erin zetten aangezien elke zijde hetzelfde is, wat dus een voordeel is. Je kunt hem niet verkeerd erin zetten in ieder geval. Ook het gewicht viel me heel erg mee.

Compatibiliteit
Tja, zoals gezegd, je kunt hem er op elke manier in proppen. Ook is hij compatible met alle gangbare sockets. Waar het iets minder op scoort is natuurlijk de grootte waardoor het niet in elke kast kan. Dus let daar wel even op en meet het evt. eerst even uit met de kast alvorens op aanschaf over te gaan. Ook is het wat lastig met ruimte als hij er eenmaal inzit. Het is natuurlijk een flinke toren, dus ik kon bijv. niet bij een schroefje in de hoek op het mobo om die te bevestigen.

Modbaarheid
Tja, je kunt er eventueel een fan met een ledje opzetten. Ook kun je hem volplakken met ledjes, maar daar is het niet voor gemaakt. Dus niet echt relevant.

Voor 34,50 gekocht en is elke cent waard. 2x zo duur als de CFP 7, maar presteert dan ook aanzienlijk beter. Toppertje dus!

• C2D E6600
  • Msi Geforce 7900GTO
  • NEC brander / Floppy drive
  • Antec P182 kast
  • Windows XP

Heb jij ook een Scythe Ninja Plus Rev.B?

"Ik had een Arctic Cooler Freezer Pro 7, maar ivm een nieuwe kast vond ik het ook wel meteen zo handig om er een betere koeler op te zetten, want ik was niet echt kapot van de CFP 7, maargoed, de prijs is dan ook lager. Toen ik de CFP er ook uithaalde was m'n fan meer een ovaal geworden en 3 koel ribben waren kromgebogen van de hitte en ik heb toch nooit ge-OC-ed."

Dit is toch hopelijk een grapje? :P

De beschermings"kooi" van fan de ACFP7 hoort ovaal te zijn en die drie fins horen krom te zijn.

//Hehe, kk, kan gebeuren ;)

[Reactie gewijzigd door Okyah op 10 december 2007 02:06]

Ah, goed dat je het zegt, kan ik me niet meer herinneren eerlijk gezegd :D Whaha ... ik zal het even aanpassen dan.

Done!

[Reactie gewijzigd door xs4me op 9 december 2007 16:49]

Je moet hele goeie airflow in je kast hebben wil je een stressed E6600 passief willen koelen. Een lager C2D model is daar beter geschikt voor.

De meegeleverde fan is @ 7V echt onhoorbaar. Met die fan erop en een beetje airflow door je P182 (120mm 1x in +2x uit @ 7-9V) kun je 't zaakje als 't goed is ten alle tijden koel genoeg houden, zelfs stressed voor een paar uur. Het meeste lawaai zal dan van je videokaart en je harde schijven komen.

Ik heb zelf een E6700 @ 3,6Ghz met Scythe Ninja erop, in een P180B met 4x Scythe S-Flex. Alle fans op 7-9V, variabel ingesteld afhankelijk van de temperaturen. Wat 't systeem praktisch onhoorbaar maakt, ondanks de overklok.
- Had liever geen fan meegeleverd gekregen en 5 euro minder betaald.
Het enige verschil tussen de ninja plus en ninja normaal was toch dat de plus een extra fan kreeg megeleverd. Dus dan kon je ook de normale bestellen.
Wat ik op de site had gevonden van Scythe was dat de Plus ook socket 940 support had als enige verschil. Niet dat het dan veel uitmaakt, want de gewone is 1 euro goedkoper en ik bestelde nog wat producten bij Salland, en die had alleen de plus, keuze makkelijk dus.
'en dit zo'n beetje de beste koeler is in zijn prijsklasse.'

Scythe Infinity kost 35,- en die is nogal wat beter ;)
Tja, dat wordt een oneindige discussie denk. De kenners van silentpcreview denken daar anders over ...

The Infinity is big enough to cool just about anything, even with low airflow. Even if it cannot beat our Ninja or Thermalright Ultra-120 samples, it's still a very good heatsink.

En ik zeg ook bewust "zo'n beetje" om aan te geven dat het bij de beste hoort, niet dat het de beste is ... Dat hangt van zoveel factoren af (kast, processor, fans etc) ... dus het is ook maar net hoe je test. Zelf ben ik erg te spreken over de tests van silentPCreview en daarom ben ik voor de Ninja gegaan.

De Thermaltake uiteraard ook nog overwogen, maar die is wat beperkter met install (1 zijde) en wat onhandiger qua model.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 10 december 2007 13:38]