Specificaties 23" @ 1920x1080 (IPS, 7ms) - Bekijk alle specificaties

Philips 239C4QHSB Zwart Review

gmdehaas 1 mei 2012, laatste update op 1 mei 2012, 1.258 views

Philips 239C4QHSB Zwart

Pluspunten

• Kleurweergave

Minpunten

• Backlight bleeding

Wat verwacht je tegenwoordig nog van een losse monitor?
Juist: mooi beeld en geen mankementen.

Wat betreft mooi beeld: zoals je van een IPS kunt verwachten, prachtige kleurenweergave. Ik heb nu spijt dat ik vele foto's in de stand 'vivid' heb genomen, want het gebrek aan kleuren blijkt dus aan de TN display van mijn laptop en PC te liggen.
Neutral foto's zijn nu 'wouw' met een 'punch'.

Nu eis twee: geen mankementen. Er is geen last van ghosting , kijkhoek etc.
Alleen... backlight schijnt enorm door in de linker onderhoek.
Dat had ik al gelezen in een franse review. Dit is dus geen exemplarisch gebrek. Linksonder is niet zwart, maar grijs. Dit valt echter niet op bij normaal werken.

Formaat van 23" is groot zat: een grotere zet je alleen maar verder van je weg.
Het scherm is niet in hoogte verstelbaar, wel kantelbaar om de horizontale as.
Materiaalkeuze: glanzend zwart kunststof. Elke dag afstoffen, dus!
Instellingen: niet nodig (behalve overscan) bij HDMI. Heeft een speciale bypass instelling voor gaming voor lagere latency.

Problemen:
In het begin problem gehad om het beeld schermvullend te maken.
Dit in combinatie met een ATI grafische kaart, Win7 en HDMI aansluiting. Oplossing ligt in de 'overscan' functie: op de monitor moet overscan aan, in windows op maximaal. Dan is-ie precies goed.

Conclusie:
Ten opzichte van een TN beeldschem, een absolute vooruitgang voor wat betreft kleurweergave.
Doorschijnen van backlight links onder is niet goed. Daarvoor scoort het scherm een dikke onvoldoende.
Prijs is gelijk aan een TN beeldscherm. Alles bij elkaar opgeteld, heb ik geen spijt van de aankoop...
Advies: LG heeft ook een 23" IPS scherm. Wel 1 HDMI poort (deze heeft er 2), overweeg ook dat beeldscherm.

Heb jij ook een Philips 239C4QHSB Zwart?

Bedankt voor deze review. ;) Een paar begeleidende foto's was wel gewenst, misschien dat je dat nog wilt doen. Ook zullen gamers wel geinteresseerd zijn in wat meer info over ghosting en of er uberhaupt mee te gamen valt.

Het is zeker een interessante ontwikkeling dat IPS schermen nu voor onder de 200 euro te koop zijn. Als enthousiaste fotograaf overweeg ik ook om binnenkort een IPS scherm aan te schaffen.
Ik weet niet wat voor extra informatie foto's zou toevoegen. Een beeldschem moet je met je blote oog zien.

Ik merk geen ghosting. Ook niet met de test van Lagon.nl.