Asus Transformer Pad 300T WiFi 32GB Blauw Review

TrisBe 1 mei 2012, 11.416 views

Asus Transformer Pad 300T WiFi 32GB Blauw

Pluspunten

• Quad-core
  • Emu's spelen goed
  • Weinig fysieke knoppen
  • IPS Scherm

Minpunten

• Geen usb (of dat female-female verloopje moet kunnen)
  • Geen IPS+ scherm
  • Opstarten duurt langer dan op iPad2 voor me gevoel.

Het is m'n eerste review, dus kritiek (de helpende soort) is welkom.

Ontvangen op: 28 April 2012
Draait op: Android 4.0
Gebruikt met: o.a. Wii remote.

Waarom een tablet?
Tja.. moeilijk om te zeggen waarom ik een tablet ben gaan aanschaffen. Ik denk dat het vooral komt omdat ik een desktop vervangende laptop heb gekocht. En niet meer zoals met mijn vorige laptop op de bank ermee kan hangen en een beetje kan surfen. Dus het idee van een tablet sprak mij aan. Klein, eenvoudig. En vooral geschikt voor de vooraf eenvoudige doelen die ik ermee wilde bereiken (browsen, spelletje, mailen).

Keuze tablet
De keuze van de tablet heeft me enige tijd gekost. Ik was gebonden aan een budget dat ik er maximaal aan wilden uitgeven waardoor de iPad 3 af viel. Ook hebben we al een iPad 2 in huis (waar ik enkel naar kan kijken, altijd in gebruik) die ik wel aardig vind werken. Maar ik mistte dingen op de iPad 2 die ik wilde hebben. Je kan zeggen dat flash wordt vervangen, maar er zijn nog zat spelletjes online die op flash draaien. Ik vind dat dus een gemis op de iPad2. En nog wat kleine dingetjes zoals makkelijk je eigen apps maken op android gaf me de doorslag.

Dus toen ik de keuze had gemaakt op een Android tablet, viel me op dat er een heleboel keuzes zijn.
Mijn keuze is uiteindelijk gevallen op de Asus Transformer TF300T.
Grootste redenen:
1: High-end hardware voor mid-end prijs.
2: Veel ruimte voor uitbreidingen (mobile dock bijvoorbeeld)

Ik heb niet gekozen voor de "mobile dock" voor de redenen om ruimer onder mijn budget te blijven, en veel toegevoegde waarde leek hij mij niet te geven. Een tablet moet voor mij mobiel zijn. Misschien dat ik hem later aanschaf, mocht ik behoefte hebben aan de usb poort.

Mijn huidig gebruik
Ik had als idee de tablet alleen te gaan gebruiken voor een beetje mailen en surfen. Maar het emuleren van spelletjes (zelda, castlevania) werkt gewoon zo ontzettend verslavend dat het ook een spelletjes machine is geworden bij mij thuis.
Voor de rest speelt het alle youtube filmpjes feilloos af, waar ik met de iPad2 wel is problemen over hoor hier thuis. Ook draait het de spelletjes van facebook. Waardoor ik waarschijnlijk een stuk minder vaak achter me tablet kan zitten zodra het gezin dat ontdekt.

Feature set
Het heeft een micro hdmi aansluiting geplaatst aan de linker kant.
Links bovenop zit de aan/uit knop.
Linkerkant zit het geluid.

Voor de rest geen home-knop of iets dergelijks wat mij aanspreekt.

Camera aan de voor en achterkant. 1.2 en 8m
Camera is degelijk, maar daar is het mee gezegd. Het is beter dan die op de iPad2. Maar daar is alles dan ook mee gezegd. Het is leuk dat het erop zit voor mij.

Wat ik mis is een usb poort. Tjah dat zit bij die mobile dock... Dus dat is een minpunt.
Er wordt opgeladen via een speciaal kabeltje waar aan het uiteinde een mannelijke usb port zit. Die in een voor mij ogende normale stopcontact usb lader past die ook bijgeleverd komt. Ik vraag me dus af of ik een female->female verloopje tussen kan zetten. En dan een harde schijf of iets dergelijks eraan kan hangen. Als jullie het weten of dit kan, dan verander ik dit in 5 sterren. Want dat is het enigste wat de tablet mist.

Kwa scherm, het is een goed scherm. Heb hem op ~20% brightness staan. Heb hem nog niet voor buiten gebruikt. Maar het schijnt een normaal IPS scherm en geen IPS+ scherm te zijn die de Prime wel heeft. Maar heb hier nog niks negatiefs van gevonden.

Prestaties
Deze zijn uitmuntend te noemen. Loopt veel soepeler dan de iPad 2. Browsen gaat snel, filmpjes gaan snel. Algemeen gebruik is gewoon zeer goed te noemen.

Emulaties:
Ik lees veel over android emulatoren en ik heb de volgende een ps1 emulator en een n64 emulator geprobeerd om mijn eigen spellen af te spelen op de tablet. Dit ging allemaal zeer soepel.

verschil tussen dual en quadcore in emulaties:
Ik heb een ds emulator die speelt op mijn Samsung Galaxy S II geen spellen af. Op mijn tablet draaien ze wel (niet volledig stabiel, maar je zou het kunnen spelen).

Bouwkwaliteit
Tjah... het is geen aluminium. De iPad2 voelt "steviger" aan. Maar de algemene afwerking is gewoon goed. Je hebt wel het idee dat je een kwaliteit's product vasthoud. Maar het "premium" gevoel is er niet.

Ergonomie
Hij is dun, en rechthoekig. Zoals bijna elke andere tablet.
Hij is voor mijn gevoel zwaarder dan de ipad2. En iets dikker.
Maar als je ermee werk/speel dan voel je geen verschil daarin.

Warmte en Geluid
Heb hier nog niet echt veel ervaring mee, maar je voelt aan de achterkant dat het iets warmer wordt als je een zware emulatie draait.
Niks ernstigs warm, maar het is lichtelijk merkbaar.

Mobiliteit en accuduur
Beetje hetzelfde als bij Ergonomie dit stukje?
Hij is mobiel, alleen iets zwaarder dan een iPad2 in direct onderling verschil.
Merkbaar is het niet.

Accuduur is uitstekend. Ik denk dat hij met normaal gebruik ~4/5 dagen mee gaat. (paar uur internetten per dag). Bij simulatie en film kijken is dit rond de 8/9 uur.

Deze is gewoon zeer goed, je krijgt zoveel waar voor je geld.
Meer dan dit krijg je niet voor deze prijs.

Voor 400 euro een volwaardige tablet. Enige gemis is de usb poort voor mij.

Aanvulling gewenst? zet het eronder. Eveneens foto's die jullie willen zien.

Heb jij ook een Asus Transformer Pad 300T WiFi 32GB Blauw?

Reviews door de redactie

Voor USB heeft ASUS ook een losse USB adapter, waarmee je normale USB aparaten kan aansluiten. Je kan hem onder andere hier bij ASUS zelf kopen.
Hij past erop, maar zit er maar erg losjes in. Niet echt heel stevig ofzo...
Kan je wat vertellen over de beeldkwaliteit? In vergelijking met de Ipad 2?
Ik heb tf300T inmiddels ook binnen inclusief dock. Ik heb in de eerste dagen geen problemen ondervonden, het loopt allemaal erg soepel en vlot(Wifi en GPS top!). Behuizing voelt helemaal niet cheap aan. De tablet heeft voor plastic begrippen een luxe uitstraling en kan hem niet indrukken. Beeldscherm is goed genoeg. Uiteraard kan het niet tippen aan een retina display, maar daar betaal je ook voor.
Verder idd een heel klein minpuntje is dat hij niet heel licht is, zeker in combinatie met het dock maar dat stond al in de tweakers review aangegeven. Nu enkel nog wat kwalitatief betere en hd resolutie ondersteunende android apps....
Ik krijg hem ook nergens ingedrukt. Behuizing is gewoon goed. Heb overigens nergens gezegd dat het cheap aanvoelde. Maar niet zo "premium" gevoel als je een ipad vasthoud door het aluminium.
Mensen brengen plastic snel in verband met ''cheap''. Ik wilde aangeven dat het hier om een stukje kwaliteit plastic gaat :) en dat het geen reden is om hem niet aan te schaffen.
Het dock is trouwens ook van plastic, maar wederom ben ik blij verrast door de bouwkwaliteit. Mijn verwachtingen waar minder omtrent de plasticbehuizingen.
Tjah ik ben niet echt goed met beelschermen. Maar ik zou over het algemeen dit zeggen:

TF300T beeldscherm is scherper
iPad2 scherm is "lichter" je kan de brightness hoger zetten dan op de TF300T

TF300T kan ik fijner film op kijken dan op de iPad2.
Beide hebben goede kijkhoeken.

De iPad2 lijkt een beetje blauwig, waar de TF300T betere kleurweergave kent.

Beide zijn goede schermen, binnen zou ik voor de TF300T gaan sowieso. Buiten weet ik het niet... heb daar nog geen ervaring mee met de TF300T.
Bedankt voor je reactie! Ik twijfel toch nog een beetje. 400,- is wel veel voor een tablet.
Kan jij de behuizing van de pad ook indrukken dat je voelt dat je tegen de batterij (of iets) aandrukt? voelde zo 'cheap' aan
Ik heb daar geen last van. Waar wil je dat ik precies druk? Ik heb alleen aan de micro hdmi kant dat het beeldscherm meegeeft. Maar dan druk ik er ook redelijk hard.
In het midden kan je bij een exemplaar die ik in handen heb gehad hem denk 0,5 cm indrukken en dan voel je, denk ik, de accu. maar de achterkant bij jou is veel steviger en niet in te drukken?
Dat krijg ik niet voor elkaar. De achterkant is niet in te drukken.
Er schijnt een verloopstukje te zijn voor de usb poort zodat je zonder dock toch een usb harddisk er aan kunt hangen.

[Reactie gewijzigd door Cannonball op 1 mei 2012 23:27]

Als je op het forum leest zijn er nogal wat problemen met de voorloper van de 300T i.c.m. ICS (Android4.0), heeft de 300T daar ook last van of nog geen problemen mee bekend?

Het vlot lopende topic staat vol van reboots en vastlopers en weerhield mij nog van het bestellen van een ASUS tablet.
Ik heb nergens last van gehad. En ook nog geen nieuwe updates geinstalleerd.
Toen ik hem net binnen had had ik soms last van reboots en vastlopers, maar er werd een update voor ICS beschikbaar gesteld, na installatie geen last van reboots en vastlopers meer!

Mooie review!!