Neato Robotics XV-15 Review

mandarb 8 februari 2013, laatste update op 14 mei 2014, 2.969 views

Neato Robotics XV-15

Pluspunten

• Goede zuigkracht
  • Geen moeite met kleed
  • Weinig onderhoud
  • Firmware upgrade
  • Snelheid

Minpunten

• Moeite met randen en hoeken
  • Geen nederlands menu

Energieverbruik Score: 3
8-4-2012 gekocht. We hebben de Neato nu een paar weken en het resultaat mag er echt zijn. Elke dag zit er best veel stof in het bakje en hier waren we best (positief) verbaasd over.

Programmering
Per dag kan een programma opgegeven worden wat voor iedereen voldoende moet zijn. Daarnaast kan handmatig nog gekozen worden voor 'clean house' (normale ronde) en 'spot clean' (klein oppervlak). Zonder basisstation (bijv. op andere verdieping) keert de Neato terug naar de plek waar die begon. Het menu is niet nederlandstalig, maar het is zo simpel dat iedereen hier, zelfs zonder handleiding, uit moet komen.

Navigatie
De robot kan goed de weg vinden en gaat met open deuren ook naar de keuken en de hal. Basisstation terugvinden gaat prima zolang er genoeg ruimte omheen is (staat ook in de handleiding). Snoeren en kabels gaan makkelijk vastzitten, dus beter om deze wat weg te stoppen onder kasten e.d. Bij het vastzitten stopt de Neato en wacht op piepend op bevrijding.
Afbakening is met magnetische strips die je makkenlijk kan knippen. Bij de trappen niet nodig door de valsensor. We hebben dit op de eettafel getest en de neato valt er niet van af. Door het systematisch werken is de Neato relatief snel gereed.

Geluidsniveau
Het geluid is vrij hard, maar het is dan ook een stofzuiger. Voordeel van een robot is dat je er niet naast blijft staan. Het dagelijkse werk programmeren en af en toe op de slaapkamer zetten en de rest gaat vanzelf.

Onderhoud
De Neato heeft geen borstel waar haren en stof in blijven zitten, maar een soort zacht kunstof flapjes die draaien en het vuil naar de zuigmond brengen. Een extra 'borstel' is meegeleverd.

IMeegeleverd
* Extra borstel
* 4 meter afbakeningsstrip
* Oplaadstation
* 8 Filters
* Handleiding (niet nederlandstalig, deze is wel te vinden: http://www.snelwebshop.nl...ikershandleiding%20NL.pdf)

Geen ervaring met andere robotzuigers, maar ik zou deze aan iedereen aanbevelen.

Update 8-2-2013: Na bijna een jaar is het aandrijfriempje een aantal tandjes kwijt. Denk dat er toch te vaak iets is blijven slingeren en dat de Neato iets teveel moeite heeft gedaan dit op te zuigen. Dit onderdeel is niet te verkrijgen!
Onder garantie perfect afgehandeld door CoolBlue.

Update 14-11-2013
De batterijen hebben het laten afweten. Na laden kan de Neato nog 6 minuten werken en daarna is de accu alweer leeg. Onder garantie vervangen door een nieuw exemplaar door CoolBlue.

Heb jij ook een Neato Robotics XV-15?

We hebben de Neato XV-15 nu iets meer dan een jaar. Na lang wikken en wegen toch voor de Neato gekozen ipv de Roomba. Goede zuigkracht kan ik bevestigen, hij is inderdaad snel klaar en de intelligente navigatie bevallen uitstekend.

Groot nadeel is wel dat hij niet helemaal tot in de randen en hoeken komt. Op onze donkere tegelvloer moet ik na iedere zuigbeurt met de kruimeldief er achteraan om het stof uit de randjes te zuigen :( De Roomba en anderen hebben daar een ronddraaiend borsteltje voor, beetje knullig maar het wordt er wel beter schoon van.

Oh ja, en de Neato kan de kamer niet eerst opruimen voor hij begint met zuigen. Met twee kleine kinderen in huis weerhoudt dat ons ervan om de scheduler te gebruiken.