Specificaties 7.2-kanaals met 160W versterker en 6x HDMI - Bekijk alle specificaties

Onkyo TX-NR609 Zwart Review

wrvk82 30 april 2012, laatste update op 30 april 2012, 2.482 views

Onkyo TX-NR609 Zwart

Pluspunten

• Installatie simpel
  • Kalibreert speakers na eerste opstart!
  • Afstandsbediening snel te begrijpen
  • Switched automatisch naar 'beste' geluidsoutput
  • Geluidskwaliteit
  • Spotify
  • Ethernet aansluiting
  • Mogelijkheid om via APP te bedienen op je iPhone

Minpunten

• Voelt snel erg warm aan
  • Radio instellen (tuner) niet intutief

Geluidskwaliteit Score: 5
Woord vooraf
Ik wou overstappen naar een receiver met HDMI aansluitingen, zodat ik altijd digitaal geluid zou hebben, indien het signaal dit door kan geven. Mijn 'oude' receiver heeft dit niet en is inmiddels een jaar of 8 oud.

De kwaliteit van het geluid zou ook beter moeten worden, nu de digitale weg is neergelegd!

De receiver is per 30-04-2012 in mijn bezit.

Featureset
De receiver wordt geleverd met:
  • Afstandsbediening (incl. batterijen);
  • Microfoon om ideale geluidsniveaus mee in te stellen (straks meer hierover);
  • AM radio ontvanger;
  • Interne FM ontvanger;
  • Stickers om je kabels mee te labelen (center, etc);
  • DVD met instruction manual;
  • Verschillende boekjes met korte uitleg over: Veiligheid, spotify en aansluitingen.
Installatie
Hier moet je duidelijk even voor gaan zitten. Belangrijk is dat je rood en zwart op de juiste manier aansluit. Soms is dit niet erg handig weergegeven op de kabel van je speaker naar de receiver dus check dit!

De aansluitingen van deze kabels spreken verder voor zich. Je kunt netjes de kabels labelen, zodat je weet wat wat is. Dit heb ik dan ook gedaan!

Met deze receiver zijn tulpstekkers niet langer nodig! Er is n HDMI kabel die nu vanuit de receiver naar de TV gaat. Alle andere HDMI kabels gaan van het apparaat naar de receiver. Example Given (EG): PS3 HDMI ging eerst naar TV, nu direct in receiver. HD Decoder ging eerst direct naar TV, nu naar receiver. Nogmaals: Maar n output naar de TV en dat is een HDMI kabel. TOP!

Eenmaal alle kabels op de juiste manier aangesloten, was het tijd om de receiver voor de eerste keer aan te zetten. Dat ging vlekkeloos.

Bij eerste boot ga je je geluid instellen
En van de eerste stappen is het 'kalibreren' van je speakers. Hiervoor is een microfoon meegeleverd met een draad van ongeveer 4-5 meter. Eerst moet je deze in het midden van het geluidscentrum plaatsen op oorhoogte (dus vasthouden). Eenmaal daar gaat iedere speaker een geluid afspelen (eerst linksvoor). Wanneer dat klaar is gaat de centerspeaker tot dat alle speakers geweest zijn (incl. subwoofer).

Dan wordt je gevraagd om het feestje te herhalen voor positie 2 en 3 (dit is op je bank, zeg maar het midden en n positie naar rechts->3).

Het resultaat: De afstand van de speakers wordt gecalculeerd en op basis hiervan worden je speakers goed afgesteld! BRIL-JANT!

Geluidskwaliteit
Vooraf moet gemeld worden dat de kwaliteit van het geluid STERK afhankelijk is van de BRON die je afspeelt!

Maar eerlijk is eerlijk, het geluid is GE-WEL-DIG! Mijn CANTON speakers klinken als nieuw en het geluid is VOLLER. Ik geniet er echt van!

Dolby Digital 5.1
De versterker detecteerd AUTOMATISCH wat de bron van het geluid is. Als je een film opzet met DD5.1 dan is het geluid echt fe-no-mi-naal! Er wordt dan DTS aangezet op de receiver, hoef je niets voor te doen.

Zet je een MP3 aan, dan wordt 6channel output aangezet. Dat geeft een goed geluid! Maar DTS is echt een killer voor in films.

Nog geen film volledig gekeken, maar zal later de ervaring nog wel wat bijpoetsen, indien nodig.

Gebruiksgemak
De afstandsbediening is eenvoudig te bedienen. Hier moet je nu mee aangeven welke output je receiver geeft. Dit is logisch omdat nu je PS3, TV en radio op je receiver draaien. TV kijken is dan ook CAB/SAT output selecteren. Easy.

Het enige dat ik nog niet begrijp (moet manual nog lezen) is hoe je met de TUNER omgaat. Het switchen van kanalen gaat omslachtig (met zoeken enzo). Dit kan vast beter, maar moet ik nog ontdekken. Ik wil bijvoorbeeld op 1 SLAM FM, geen idee nog hoe dit moet (dus niet intutief).

Design
Strak en zwart. Meer kan ik er niet van maken. Ziet er prima en duidelijk uit.

Bouwkwaliteit en afwerking
Er komt aardig wat warmte van de receiver af, meer dan mijn vorige. Maar dat kan hij wel kwijt. Denk dat je deze NIET in een gesloten ruimte (lees: krappe kast) moet zetten...

Ik heb er 409,00 voor betaald bij de Mediamarkt in Zoetermeer (zolang de voorraad strekt geldt dat bedrag). Het is goedkoper dan op Pricewatch en zelfs door Mediamarkt wordt aangegeven. Prima prijs, maar het blijft een 'hoop' geld...

Koppeling met Logitech Harmony One
Nog niet uitgevoerd en dus nog geen feedback.

Spotify!
Briljant, nu een receiver met ingebouwde spotify! Alleen heb ik nu nog geen netwerkkabel (niet over) dus nog niet geprobeerd!

ONKYO app voor op je iPhone!
App is gedownload, besturing gaat via het netwerk. Gezien het feit dat de receiver nog niet is aangesloten op het netwerk kan ik hier nog niets over vertellen.

Tot slot
De eerste indruk is zeer goed. Vooral met films komt het VEEL MEER tot leven door het geluid. Daarbij is het natuurlijk wel van belang dat je films afspeelt die Digital Sound hebben..

Heb jij ook een Onkyo TX-NR609 Zwart?

Paar opmerkingen:

- De app van Onkyo is niet echt geweldig. In de AppStore is een betere te vinden, oRemote.

- Hoe is het instellen van de radio kanalen moeilijk ? RTFM ;-) Automatisch zoeken kent ie niet. Kwestie van handmatig zoeken en kanalen opslaan.

- Of... deze receiver ondersteunt ook streaming. Abonnement zit er bij. Je kunt zelfs via een website bij Onkyo of via een PC op je receiver een webpagina openen en de kanalen instellen.

- Snap je opmerking over DD 5.1 wordt naar DTS omgezet niet helemaal. Deze receiver heeft Audyssey, wat een equalizer is die binnenkomende audio altijd naar de beste kwaliteit naar de beschikbare speakers mixed. Echter DD 5.1 is niet hetzelfde als DTS. Receiver decodeert gewoon DD 5.1 en zet zes kanalen op je beschikbare speakers. Zelfde voor DTS. Echter DTS is 1500 Kbps en DD 5.1 is 640 Kbps... dus zal meer dynamiek hebben.

- Als je DTS goed vindt, raad ik je aan eens DTS-HD MA of TrueHD te proberen ;-)

- Warmte. Volgens mij zit er in deze receiver een fan aan de bovenkant. Ik heb deze receiver nu 9 maanden en in vergelijking met de 606 die ik hiervoor had valt het nogal mee qua hitte. Je moet wel zorgen dat je ruimte aan de bovenkant hebt (15-20 cm).\

- Vergeleken met z'n voorganger(s), vind ik zelf het geluid wat aan de zachte kant. Bv de 606 was wat ruwer.

- Werkt trouwens prima met Harmony One.

- Onkyo heeft alweer de opvolger.. de 616 ;-)
Bedankt voor je informatieve aanvulling! Past prachtig bij de review.
Ben je er ook een beetje blij mee?
Vanavond de film "Drive" gekeken (Dolby Digital). Was echt WAANZINNIG. Wt een geluid!

I'm very happy with it!