Foxconn Nettop nT-A3500 Review
Mooi, klein en krachtig, maar 1080p onder Linux niet vanzelfsprekend Inleiding Was al enige tijd op zoek naar een klein systeempje voor bij de TV. Bij Informatique in de winkel zag ik dit apparaatje. Een zeer vriendelijke en behulpzame medewerker vertelde me dat je er 1080p op kon afspelen. Samen met het zeer kleine formaat en lage prijs reden om het apparaatje te kopen. Barebone aanvullingen Eveneens aangeschaft: SSD Intel 330 120 GB, 1066Mhz 4 GB ram (20 euro). Je kunt ook linux vanaf een USB stick draaien. Daarmee ben je voor rond de 200 euro klaar. Hardware Installatie Net niet probleemloos. Handleiding geeft aan de je na de schroefjes de deksel nog moet loswrikken. Geheugen inprikken, SSD erin en klaar. SSD...
Pluspunten
Goedkoop Goede prestaties (op 1080p video na) Veel aansluitmogelijkheden Erg klein Redelijk laar geluidsniveau. Zuinig
Minpunten
Beetje slordig dat de antenne niet paste. Vast schroeven van harddisk of SSD is wat lastig (niet strikt noodzakelijk). Installatie OS net even lastiger dan wanneer er een DVD/CD-rom speler in zou zitten.
Eindoordeel
Inleiding
Was al enige tijd op zoek naar een klein systeempje voor bij de TV. Bij Informatique in de winkel zag ik dit apparaatje. Een zeer vriendelijke en behulpzame medewerker vertelde me dat je er 1080p op kon afspelen. Samen met het zeer kleine formaat en lage prijs reden om het apparaatje te kopen.
Barebone aanvullingen
Eveneens aangeschaft: SSD Intel 330 120 GB, 1066Mhz 4 GB ram (20 euro). Je kunt ook linux vanaf een USB stick draaien. Daarmee ben je voor rond de 200 euro klaar.
Hardware Installatie
Net niet probleemloos. Handleiding geeft aan de je na de schroefjes de deksel nog moet loswrikken. Geheugen inprikken, SSD erin en klaar. SSD overigens niet vast gezet. Hij klemt in de bracket en vast schroeven gaat niet gemakkelijk. Enige probleem was dat de antenne voor de wifi geen schroefdraad had. Die was dus niet te plaatsen. Gelukkig nog een slechte Sitecom range extender liggen met twee antennes dus daar maar eentje vanaf gehaald. Middels bijgeleverde DVI naar VGA verloopstuk op TV aangesloten (met eigen VGA kabel).
Software Installatie
Het lukte me niet om XBMCbuntu te installeren. Ben geen linux man en had geen zin om me er in te verdiepen en daarna Ubuntu geprobeerd met het idee dat Ubuntu mogelijk een beter script had. Na wat geklooi met partities (5GB swap aangemaakt en de rest ook in een partitie gestopt) in "/" Ubuntu geïnstalleerd. Volgens een forum niet geheel juist maar wel effectief. Daarna XBMC (applicatie) geinstalleerd in Ubuntu. Onder Ubuntu was toegang tot mijn NAS en Vista PC heel eenvoudig. Via XBMC kreeg ik het niet voor elkaar. Zoals gezegd ik heb geen kennis van Linus en weinig geduld. Ik heb de bijgevoegde installatie CD niet gebruikt. Handleiding was overigen windows georiënteerd.
Proprietary drivers
Proprietary drivers zijn noodzakelijk voor 2D en 3D hardware acceleration. Binnen Ubuntu (system settings) apart te installeren. Ubuntu geeft twee drivers zelf al weer. De eerste versie kreeg ik geinstalleerd. De post release updates niet. Schijnt vaker voor te komen en kon niet direct een oplossing vinden.
Zonder de proprietary drivers werkt alles ook maar is video een beetje schokkerig. Zelfs lage resolutie video op een 1920x1080 scherm was niet om aan te zien. Met de drivers is het al beter maar nog steeds niet echt fantastisch. Ik heb uiteindelijk een wat lagere resolutie ingesteld (768 pixels verticaal) en dat werkt redelijk. Voor 220 euro mag je wellicht ook niet te veel verwachten.
Algehele prestaties
Voor browsen, foto's bekijken, internetten is het apparaat zeer geschikt. Video van youtube en uitzending gemist gaat ook prima. 1080p gaat maar is niet super zuiver. Nu zijn er best een hoop PCs die de bird scene uit Planet Earth ook niet probleemloos kunnen spelen dus dit is zeker niet iets om het apparaat mee te veroordelen. De post is bijzonder kort. Rest van de boot gaat met de SSD ook erg rap. Ik schat rond de 30 seconden. 4GB lijkt voor Ubuntu meer dan voldoende.
Om iets sneller foto's te kijken raad ik aan deze lokaal op het apparaat te zetten.
Voor een uitgebreide unboxing en installatie video zie: http://youtu.be/8SgrjuqFN-E
(ik had overigens geen van de problemen in de video)
Geluidsproductie
Ik ben zeer kritisch op het gebied van geluid. Bij lage belasting hoor je het apparaat nauwelijks. Bij heavy duty gaat de fan aan. Dan is ie in vergelijking met de doorsnee PC nog steeds zeer stil.
Conclusie
Leuk klein goedkoop apparaatje met prima prestaties voor de prijs en het verbruik. Niet echt een super 1080p media speler.
Reacties (6)
[Reactie gewijzigd door Wirehub op 24 juli 2024 17:22]
Ik begrijp niet wat je hiermee wilt zeggen? Deze Foxconn beschikt over een eigen externe antenne en deze kan niet anders dan d.m.v. schroeven op of weer van het kastje worden verwijderd. De antenne beschikt dus wel degelijk over interne schroefdraad. Misschien hebben ze je een verkeerde antenne meegeleverd maar dat zou mogelijk duiden op een niet geheel nieuw apparaat waarbij onderdelen verwisseld zijn?
Via VGA heb ik geen ervaringen met 1080p, via HDMI zijn er echter geen problemen te melden met zwaar Full-HD materiaal, inclusief de zo beruchte vogel scene, deze kunnen probleemloos door het apparaat stottervrij en met bit-stream audio worden weergegeven. Daar is ook menig test over te vinden op internet (Google is your friend) waarbij dat meer dan eens wordt onderschreven.
Ben geen expert maar ik dacht dat wanneer middels DVI /VGA frame rate maar 3-5 frames per seconde is dat HDMI niet plotseling veel beter zou zijn.
Ben benieuwd hoe je de bird scene vloeiend af speelt want dat doet de mijne absoluut niet. Ook niet met de proprietary drivers. Heb verschillende videospelers geinstalleerd. Ik heb wel wat ingewikkelde verhalen gevonden over alternatieve drivers.
Na wat gegoogle blijken veel mensen te rapporteren dat drivers onder Linux niet geweldig zijn.
oa http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1347159
of dat het ook van de source af hangt:
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1358157
Meer discussie:
http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=113423
OpenElec hebben het naar eigen zeggen opgelost:
http://openelec.tv/get-openelec
Dat ga ik dan nog eens proberen.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn