Foxconn Nettop nT-A3500 Review

delaregulus 30 april 2012, laatste update op 20 mei 2012, 2.829 views

Foxconn Nettop nT-A3500

Pluspunten

• Goedkoop
  • Goede prestaties (op 1080p video na)
  • Veel aansluitmogelijkheden
  • Erg klein
  • Redelijk laar geluidsniveau.
  • Zuinig

Minpunten

• Beetje slordig dat de antenne niet paste.
  • Vast schroeven van harddisk of SSD is wat lastig (niet strikt noodzakelijk).
  • Installatie OS net even lastiger dan wanneer er een DVD/CD-rom speler in zou zitten.

Mooi, klein en krachtig, maar 1080p onder Linux niet vanzelfsprekend

Was al enige tijd op zoek naar een klein systeempje voor bij de TV. Bij Informatique in de winkel zag ik dit apparaatje. Een zeer vriendelijke en behulpzame medewerker vertelde me dat je er 1080p op kon afspelen. Samen met het zeer kleine formaat en lage prijs reden om het apparaatje te kopen.

Barebone aanvullingen
Eveneens aangeschaft: SSD Intel 330 120 GB, 1066Mhz 4 GB ram (20 euro). Je kunt ook linux vanaf een USB stick draaien. Daarmee ben je voor rond de 200 euro klaar.

Hardware Installatie
Net niet probleemloos. Handleiding geeft aan de je na de schroefjes de deksel nog moet loswrikken. Geheugen inprikken, SSD erin en klaar. SSD overigens niet vast gezet. Hij klemt in de bracket en vast schroeven gaat niet gemakkelijk. Enige probleem was dat de antenne voor de wifi geen schroefdraad had. Die was dus niet te plaatsen. Gelukkig nog een slechte Sitecom range extender liggen met twee antennes dus daar maar eentje vanaf gehaald. Middels bijgeleverde DVI naar VGA verloopstuk op TV aangesloten (met eigen VGA kabel).

Software Installatie
Het lukte me niet om XBMCbuntu te installeren. Ben geen linux man en had geen zin om me er in te verdiepen en daarna Ubuntu geprobeerd met het idee dat Ubuntu mogelijk een beter script had. Na wat geklooi met partities (5GB swap aangemaakt en de rest ook in een partitie gestopt) in "/" Ubuntu geÔnstalleerd. Volgens een forum niet geheel juist maar wel effectief. Daarna XBMC (applicatie) geinstalleerd in Ubuntu. Onder Ubuntu was toegang tot mijn NAS en Vista PC heel eenvoudig. Via XBMC kreeg ik het niet voor elkaar. Zoals gezegd ik heb geen kennis van Linus en weinig geduld. Ik heb de bijgevoegde installatie CD niet gebruikt. Handleiding was overigen windows georiŽnteerd.

Proprietary drivers
Proprietary drivers zijn noodzakelijk voor 2D en 3D hardware acceleration. Binnen Ubuntu (system settings) apart te installeren. Ubuntu geeft twee drivers zelf al weer. De eerste versie kreeg ik geinstalleerd. De post release updates niet. Schijnt vaker voor te komen en kon niet direct een oplossing vinden.

Zonder de proprietary drivers werkt alles ook maar is video een beetje schokkerig. Zelfs lage resolutie video op een 1920x1080 scherm was niet om aan te zien. Met de drivers is het al beter maar nog steeds niet echt fantastisch. Ik heb uiteindelijk een wat lagere resolutie ingesteld (768 pixels verticaal) en dat werkt redelijk. Voor 220 euro mag je wellicht ook niet te veel verwachten.

Algehele prestaties
Voor browsen, foto's bekijken, internetten is het apparaat zeer geschikt. Video van youtube en uitzending gemist gaat ook prima. 1080p gaat maar is niet super zuiver. Nu zijn er best een hoop PCs die de bird scene uit Planet Earth ook niet probleemloos kunnen spelen dus dit is zeker niet iets om het apparaat mee te veroordelen. De post is bijzonder kort. Rest van de boot gaat met de SSD ook erg rap. Ik schat rond de 30 seconden. 4GB lijkt voor Ubuntu meer dan voldoende.

Om iets sneller foto's te kijken raad ik aan deze lokaal op het apparaat te zetten.

Voor een uitgebreide unboxing en installatie video zie: http://youtu.be/8SgrjuqFN-E
(ik had overigens geen van de problemen in de video)

Geluidsproductie
Ik ben zeer kritisch op het gebied van geluid. Bij lage belasting hoor je het apparaat nauwelijks. Bij heavy duty gaat de fan aan. Dan is ie in vergelijking met de doorsnee PC nog steeds zeer stil.

Leuk klein goedkoop apparaatje met prima prestaties voor de prijs en het verbruik. Niet echt een super 1080p media speler.

Heb jij ook een Foxconn Nettop nT-A3500?

leuke review, als je nou xmbcubuntu probeert, dan is misschien openelec iets voor je. Deze is super klein qua install en heeft geen install dvd nodig (alleen 2 usb sticks)

[Reactie gewijzigd door Wirehub op 30 april 2012 19:44]

Ben eigenlijk benieuwd of Ubuntu met de juiste drivers slechtere prestaties zou neerzetten dan een kleinere install waarbij ik wellicht niet de juiste drivers met een druk op de knop kan installeren. Aan ram heb ik geen gebrek.
is altijd te proberen, ik draai het al heel lang en ben zeer tevreden op mijn Fusion E350 setje en install is 125 mb. Voornamelijk fijn dat de start tijden erg laag zijn (11sec van usb) , afschakelen (3sec)
"Enige probleem was dat de antenne voor de wifi geen schroefdraad had. Die was dus niet te plaatsen."

Ik begrijp niet wat je hiermee wilt zeggen? Deze Foxconn beschikt over een eigen externe antenne en deze kan niet anders dan d.m.v. schroeven op of weer van het kastje worden verwijderd. De antenne beschikt dus wel degelijk over interne schroefdraad. Misschien hebben ze je een verkeerde antenne meegeleverd maar dat zou mogelijk duiden op een niet geheel nieuw apparaat waarbij onderdelen verwisseld zijn?

Via VGA heb ik geen ervaringen met 1080p, via HDMI zijn er echter geen problemen te melden met zwaar Full-HD materiaal, inclusief de zo beruchte vogel scene, deze kunnen probleemloos door het apparaat stottervrij en met bit-stream audio worden weergegeven. Daar is ook menig test over te vinden op internet (Google is your friend) waarbij dat meer dan eens wordt onderschreven.
Inderdaad of verkeerd onderdeel geleverd, of verwisseld, of productiefout van de antenne.

Ben geen expert maar ik dacht dat wanneer middels DVI /VGA frame rate maar 3-5 frames per seconde is dat HDMI niet plotseling veel beter zou zijn.

Ben benieuwd hoe je de bird scene vloeiend af speelt want dat doet de mijne absoluut niet. Ook niet met de proprietary drivers. Heb verschillende videospelers geinstalleerd. Ik heb wel wat ingewikkelde verhalen gevonden over alternatieve drivers.

Na wat gegoogle blijken veel mensen te rapporteren dat drivers onder Linux niet geweldig zijn.
oa http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1347159

of dat het ook van de source af hangt:

Meer discussie:

OpenElec hebben het naar eigen zeggen opgelost:

Dat ga ik dan nog eens proberen.
Info vanaf het avsforum is behoorlijk outdated en niet meer actueel te noemen, er is in al die maanden veel in positieve zin veranderd zoals je waarschijnlijk ook al zelf het gevonden binnen het XBMC topic en via de Openlec website waar specifieke builds te vinden zijn voor de AMD E-350 apparaatjes. Ik verwacht dat je aangenaam verrast zult worden.