Specificaties speaker - Bekijk alle specificaties

Philips Fidelio DS3800W Review

Marcus Tullius 29 april 2012, laatste update op 29 april 2012, 3.418 views

Philips Fidelio DS3800W

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Gebruiksgemak
  • Geluidskwaliteit

Minpunten

• Lage tonen schieten soms tekort

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 3
Muziekweergave Score: 4
Waarom de Fidelio?

Tijdens mijn zoektocht naar een vervanger voor een eenvoudig JVC microsetje, kwam ik de Philips DS3800 tegen. Prioriteiten tijdens de zoektocht waren dat het makkelijk te bedienen moest zijn, te gebruiken in combinatie met de al bestaande hardware (iPad, iPhone en iMac) en bovendien een beetje aardig moest klinken tegen een niet al te hoge prijs. Belangrijke reden om voor het AirPlay aspect te gaan was het eenvoudig kunnen beluisteren van radio streams. Het apparaat zal voor het grootste gedeelte gebruikt worden door mijn ouders, die gebruik maken van de radio app op hun iPad. Budget was een kleine 300 euro. In de onderstaande review zal ik proberen aan te geven in hoeverre ik in deze opzet geslaagd ben.

Algemene indruk en bouwkwaliteit

De Philips Fidelio 3800 is een marquant apparaatje, zijn verschijning doet meer aan een hockey-puck denken die op zijn kant gezet is dan aan een luidspreker. Toch is de Fidelio door zijn kleine verschijning eigenlijk overal wel te plaatsen. De grijze kleur maakt dat het apparaat niet bijzonder opvalt en aan het apparaat zitten weinig 'tierelantijntjes'. De voorkant van het apparaat is voorzien van een grijs luidsprekerdoek dat over het hele oppervlak doorloopt. Bovenop het apparaat zit een blauwe status LED waarmee gezien kan worden of het apparaat aanstaat. Boven op het apparaat zitten een viertal knoppen waarmee het respectievelijk aan en uit gezet kan worden, het volume naar boven of beneden aangepast kan worden of de spelende stream in gang gezet of onderbroken kan worden.

De achterzijde van het apparaat is nog eenvoudiger. Achterop zit een kleine setup knop (daarover later meer), een USB aansluiting, een 3,5mm Jack ingang en de input voor de voeding. De onderzijde van het apparaat is plat, waarmee tevens een stabiele basis wordt gelegd voor de Fidelio zodat hij niet wegrolt.

Aan de binnenzijde van de Fidelio is een kleine uitsparing gemaakt voor de subwoofer.

Belangrijke reden van aanschaf was dat het apparaat degelijk moest zijn. Niets is zo ergerlijk als een product dat goedkoop en onafgewerkt aanvoelt. Dat dit niet het geval is, blijkt uit het voorkomen van de Fidelio. De Fidelio is voor het grootste gedeelte afgewerkt met hard plastic, wat nauwelijks ingedrukt kan worden. De rand aan de bovenzijde van het apparaat waar zich de bedieningsknoppen in bevinden is gemaakt van metaal, wat een stevige en solide afwerking heeft. Het platte gedeelte waar de Fidelio op staat is voorzien van rubberen voetjes, waardoor hij niet resoneert op een vlak oppervlak.

Aansluiten maar!

Nouja aansluiten is een groot woord. De Fidelio is standaard (met uitzondering van de voeding) kaal geleverd. Dat lijkt karig, maar de grootste kracht van het apparaat zit verscholen in de techniek. Nadat de Fidelio van stroom voorzien is, begint het LED'je of de setup knop driftig te knipperen, wat na een seconde of 10 stopt. Hierna begint het LED'je oranje te knipperen. Een indicatie dat de Fidelio een tijdelijk draadloos WIFI netwerk heeft gecreŽerd. Instellen is hierna kinderspel, met een laptop (of iPad in mijn geval) kan verbonden worden met het tijdelijke netwerk waarna gesurft moet worden naar het volgende adres (192.168.1.1) Hierna kom je op de setup pagina van de DS3800.

Eenmaal aangekomen op de setup pagina moeten een aantal zaken worden aangegeven:
  • Aan welk WIFI netwerk wordt de Fidelio gehangen?
  • Is dit WIFI netwerk beveiligd, zoja dan moet men het wachtwoord daarvan ingeven
  • Eventueel hernoemen van de apparaat naam
  • Bevestigen van de instellingen
Eenmaal deze stappen doorlopen wordt het tijdelijke draadloze netwerk opgeheven, en 'klampt' de Fidelio zich vast aan je bestaande WIFI netwerk. Eenmaal gekoppeld laat de Fidelio een pieptoon horen, simpel maar het werkt wel.

Gebruik

Eenmaal aangesloten gedraagt de Fidelio zich als een standaard AirPlay apparaat, hij verschijnt op alle IOS devices en ook in iTunes verschijnt het AirPlay icoontje. Geluid naar de Fidelio sturen is daarmee kinderspel, simpelweg in iTunes (of op de iPad) muziek selecteren en op het Airplay icoontje klikken. De muziek begint een seconde of 2 later te spelen.

Een belangrijke reden voor aanschaf was zogezegd het vermogen om radio-streams af te spelen. De JVC microset die de Fidelio moet vervangen is aangesloten via een traditionele F/M antenne en het signaal daarvan laat nogal wat te wensen over van tijd tot tijd. Het afspelen kan op twee manieren:

1. Via iTunes de URL van het radiostation ingeven, het AirPlay icoontje selecteren en luisteren
2. Via een iPad of iPhone app. Het is hiervoor wel eerst noodzakelijk in de standaard 'muziek app' van de iPad zelf de Fidelio te selecteren als afspeel apparaat. De radio apps zelf hebben hier meestal geen ondersteuning voor. Zolang je de Fidelio als afspeel apparaat selecteert zal de muziek naar de Fidelio gestuurd worden.

Beide manieren zijn makkelijk en voldoen aan de eisen van gebruiksgemak die aan het begin gesteld zijn.

Geluidskwaliteit

Verreweg het belangrijkste aspect van het apparaat is natuurlijk hoe hij klinkt. Om tot een goede definitie te komen van klank, is het belangrijk af te bakenen wat ik verwacht van dit apparaat. Een vergelijking maken met een losse componenten set kan leuk zijn, nuttig is een tweede. Ik verwacht van dit apparaat dat het een vervanger is van de JVC microset waar ik het in de inleiding over had. Dit betreft een model van pakweg 4 jaar oud met twee (uit spaanplaat vervaardigde luidsprekers). De Fidelio zal voornamelijk voor radio streams gebruikt gaan worden, met zo nu en dan een achtergrond muziekje.

Allereerst de radiostreams:

Ik merkte in het begin van de review al op dat de Fidelio beschikt over een kleine subwoofer waarvoor een uitsparing gemaakt is in het apparaat. Dit komt de 'compleetheid' van het geluid zeker ten goede. De Fidelio produceert een helder, vol geluid waarin spraak goed verstaanbaar is. De middentonen zijn mooi vertegenwoordigd, het laag laat bij muziek wat te wensen over. Gezien de aanschafprijs van dit apparaat had ik daar wat meer van verwacht, maar gezien het feit dat de prioriteit hier niet op ligt vind ik dit een acceptabele tekortkoming.

Dan de muziek:

Ik heb de Fidelio getest met 3 verschillende nummers met een uiteenlopend genre:

Het eerste nummer waarmee ik de Fidelio getest heb is het nummer Salt Peanuts - Saori Yano Dit Jazz achtige nummer heeft een grote variatie aan hoge en lage tonen en instrumenten. De saxafoon solo's klinken helder, de percussie op de achtergrond komt mooi naar voren en heeft dankzij de subwoofer opvallend veel detail. Geen moment heb ik het gevoel dat het geluid onaangenaam klinkt. Grappig is dat de Fidelio ondanks dat het geluid van een kant komt (en echt stereo geluid dus uitgesloten is) wel de rechter en linker luidspreker van elkaar gescheiden heeft. Zit je dichtbij de luidspreker dan is er een effect dat lijkt op iets van stereo. Doordat de subwoofer aan de bovenkant geplaatst is, is er redelijk wat ruimte voor de lage tonen. De Fidelio heeft mede daardoor een mooie lage toon.

Het tweede nummer waarmee ik de Fidelio getest heb is Phaťton, Op. 39 - Camille Saint-SaŽns Dit klassieke nummer heeft net als het eerder besproken nummer een gevarieerde bezetting. Het bestaat uit strijkers (violen, cello's) aangevuld met pauken en een blazersgroep. Tijdens het luisteren valt op dat het midden en hoog netjes met elkaar in balans zijn, wat echter ook opvalt is dat de lage cello's en de pauken vrijwel helemaal wegvallen in het midden. Ze vallen niet op en hebben geen mooie onderlaag. Het kleine subwoofertje laat het hier duidelijk afweten. Al ben ik niet onaangenaam verast door de prestatie die de Fidelio hier neer weet te zetten.

Als laatste probeer ik een popnummer van Eric Clapton & Derek and The Domino's Layla . Wat opvalt is wederom de niet teleurstellende geluidskwaliteit. Hier en daar klinkt de gitaarpartij wat schel, de percussie mist wat diepte. Omdat me opviel dat de gitaarpartij wat aan de schelle kant was, heb ik het opnieuw getest met een ander pop nummer. Het betreft hier Seven Days in Sunny June - Jamiroquai. Het geluid is hier meer in balans (mogelijk ligt het bij Clapton dus aan de opname versie de ik bezit) maar wederom valt toch op dat het geluid wat schel klinkt. Het laag had dus (ondanks het feit dat er een aparte subwoofer aanwezig is) wat beter vertegenwoordigd mogen worden.

Ondanks het feit dat het laag dus wat tekortkomingen heeft, ben ik van mening dat de algemene muziekkwaliteit voor de prijs die je ervoor betaald zeer goed is. Nergens heb ik het idee dat het geluid wat ten berde gebracht wordt onaangenaam is en gezien de fysieke dimensies van de Fidelio ben ik aangenaam verrast.

Voor een prijs die op het moment van schrijven tussen de 279 en 216 euro ligt, krijg je een degelijk, klein en makkelijk te bedienen apparaat waar bovendien ook nog eens een zeer acceptabel geluid uitkomt. Het aansluiten gaat gemakkelijk en de samenwerking via het Airplay protocol van Apple met andere apparaten zoals een Windows 7 pc (met iTunes) werkt bovendien vlekkeloos. Voor mij is dit een waardige opvolger van de oude JVC set.

• iPhone 4
  • Ipad 2
  • MacBook Air
  • Windows 7
  • Apple Airport Extreme

Heb jij ook een Philips Fidelio DS3800W?