Wacom Bamboo Pen v3 Review

Richard! 29 april 2012, laatste update op 29 april 2012, 10.705 views

Wacom Bamboo Pen v3

Pluspunten

• Hoge kwaliteit van het tablet en pen zelf
  • Design
  • Mooi compact en licht
  • Je kan hem zo meenemen in een tas
  • USB kabel niet meters lang
  • Extra penpunten
  • Heel precies werken
  • Werkveld is precies groot, niet te klein dus
  • Installatie is gemakkelijk
  • Snel aan de slag
  • Zeer goed voor fotobewerking

Minpunten

• Gewoon geen.

Ik zat al een tijdje in dubio om een tekentablet aan te gaan schaffen, dat dit er één van Wacom zou worden stond vast. Nadat ik op mijn stage 10 weken lang met een Wacom Intuos gewerkt had kon ik eigenlijk niet meer zonder. Toen ik thuis weer moest gaan bewerken met mijn Apple Magic Mouse had ik er ook goed de pest in. Tijd voor een tablet dus!

Waarvoor?
Waar ik een tekentablet voor gebruik is fotobewerking, ik ben een student fotografie en bewerk dus veel foto's. Dit doe ik in Adobe Lightroom en in Adobe Photoshop (Momenteel CS6 Betá) verder merkte ik dat ik het tablet ook veel gebruik als ik gewoon op het internet surf en de normalere taken op mijn computer uitvoer, doe dus ook hier zal ik de tablet voor gaan gebruiken.

Welke Tablet?

Dit was voor mij nog wel even een afweging, aangezien ik op stage veel werkte met de professionelere Intuos series zou ik ook wel zelf graag een Intuos willen, echter ben ik aan het sparen voor andere dingen dus wou ik niet gelijk ¤200 tot ¤300 gaan uitgeven, dus kwam ik al snel bij de Bamboo serie uit, hier was ik een beetje sceptisch over omdat deze tablets toch een stuk kleiner zijn, zowel in geheel formaat als werkoppervlakte. Het gehele oppervlakte maakt mij niet zoveel uit, het formaat van de Bamboo series vond ik eigenlijk wel een mooi formaat.

Na wat hebben zitten rondsnuffelen op internet naar specs, prijzen en recensies kwam ik al snel uit bij de Wacom Bamboo Pen en de Wacom Bamboo Pen & Touch. Dit omdat ik de prijs onder de 100,- wou houden. De voordelen die de Pen & Touch heeft t.o.v de Pen is dat het tablet een paar knoppen heeft die naar wens kunnen worden aangepast, het actieve gebied zowel met de pen als met de vingers bediend kan worden en dat de tablet draadloos gemaakt kan worden d.m.v een optionele wireless module.

Voor mijn gebruik niet echt de reden om voor de Pen & Touch te gaan, ik ben linkshandig en heb de pen dus ook links in de hand, ik kan dus met rechts altijd, indien nodig is de muis bedienen (Ik doe het nauwelijks) en met de knoppen op de pen kan ik zoomen en rechtsklikken. De knoppen die je een bepaalde functie kan geven waren misschien nog wel handig geweest, maar op de Intuos zaten ze ook en gebruikte ik ze nooit dus ik zal ze ook niet missen. Tot slot de wireless module die misschin leuk is maar niet noodzakelijk is, en met die module zal ik toch al snel boven de ¤100,- uitkomen

Dus heb ik besloten om voor de Bamboo Pen te gaan, dit is volgens mij het instap model van de Bamboo series en schommelt tussen de ¤50/60,-. Ik heb de tablet bij Mycom gekocht voor ¤54,- in Nijmegen, daar heb ik gister mooi even de laatste meegenomen.

Inhoud kwaliteit en design
De verpakking ziet er prima uit, en in de doos vind je een boekje, installatie cd, Micro USB naar USB 2.0, extra penpunten en een tooltje om ze te vervangen, de pen en uiteraard het tablet.

Toen ik de tablet had uitgepakt was ik aardig verbaast, ik weet dat de Intuos serie kwalitatief zeer super is en de Bamboo serie doet wat mij betreft niet voor hen onder. Het tablet ziet er prachtig uit, en voelt zeer degelijk aan, de naden,hoekjes e.d zijn zeer fijn afgewerkt en het hele tablet oogt gewoon geweldig, zelf vind ik de gifgroene kleur die sommige details hebben er mooi uitzien i.c.m het zwart. Ook de pen is kwalitatief gewoon erg goed.

Installatie
De installatie is heel makkelijk, tablet aansluiten, en je stopt de CD erin, je installeer de software en kunt vervolgens je tablet zelf instellen naar linkshandig/rechtshandig en de knoppen op de pen instellen e.d. De software is duidelijk en leuk vormgegeven

Werken met het tablet
Ik ben direct gaan werken met het tablet, en het eerste wat me opviel is dat het werkoppervlakte reuze meevalt, ik had verwacht dat het te klein zou zijn, helemaal als je de Intuos gewend bent maar dit viel reuze mee en ik vind het eigenlijk ook gewoon prima, ik werk er net zo fijn mee als op een Intuos. Het oppervlakte is iets stroever als je er met de pen overheen gaat dan de Intuos en ook is de Intuos iets nauwkeuriger maar dit verschil is in mijn ogen nihil. Het geheel werkt erg fijn, zowel in Lightroom, Photoshop en in de browser en Finder. Het tablet werkt gewoon zoals je van Wacom kan verwachten, super.

Ik heb de tablet op een relatief kort tijdsbestek getest, ik heb de tablet een goede dag getest en meer dan 100 foto's mee bewerkt, en alhoewel dit kort lijkt kwam ik al snel tot de conclusie dat ik niet echt langer nodig had om een goed oordeel te geven over dit product, ik klink soms misschien als een verkoper (Oké dat ben ik ook :P ) maar buiten dat om ben ik zelden zo positief geweest over een product wat ik gekocht heb.

Het tablet is daarom ook de ¤54,- wat ik er voor betaald heb dubbel en dwars waard, de kwaliteit en afwerking is zoals je van Wacom kan verwachten, uitstekend en de pen ligt goed in de hand, ook na uren gebruik, de 2 knoppen op de pen werken goed, alhoewel ik er nog wel even aan moet wennen omdat ik ze op de Intuos nooit gebruikte maar toen ik een tablet voor het eerst gebruikte vond ik het ook vreselijk en nu kan ik ook niet meer zonder dus dit die knoppen wennen ook zeker wel.

Het enige wat ik me opviel is dat de scrollfunctie op de knop misschien net een tikkie sneller had gekund maar dit kan je eigenlijk niet eens zien als minpunt en daarom kan ik gewoon (tot op nu) geen minpunten vinden, en ik denk als die er zouden zijn ik ze al wel had gemerkt.

Ik raad dit tablet dus iedereen aan die veel bezig is met fotobewerking of gewoon een tablet wilt om wat voor reden dan ook.

Heb jij ook een Wacom Bamboo Pen v3?

Je kan de pols gerust op het werkveld leggen, ze reageren alleen op pen of vingerbeweging.
'of vingerbeweging'? Dat is alleen bij de Pen en Touch neem ik aan?

Thanks voor je vlotte reactie trouwens!

[Reactie gewijzigd door Muldert op 23 juni 2013 17:09]

Yes dat klopt. Dit model heeft alleen Pen idd.
Mooie review van iemand die ook de pro versie kent. Ik was ook al een tijdje op zoek naar iets als dit. Goede aanrader.
Goede, duidelijke review. Dankje!
Een tijdje mijn iPad icm Photoshop Touch gebruikt voor bijschrijven van foto's, maar nadeel daarvan was dat je pols niet op de iPad kon rusten omdat hij dan reageerde op je pols. Ik begrijp dat dit met de Wacom Bamboo Pen niet het geval is? :)