Shuttle XPC SN68PTG5 Review

avdongen 29 maart 2010, 3.868 views

Shuttle XPC SN68PTG5

Pluspunten

• HDMI interface, up-to-date chipset, Linux ondersteunde hardware

Minpunten

• Kleine inbouwruimte. De analoge tuner-kaart zit tegen het drive-frame aan, en wordt niet volledig herkend. De digitale tuner werkt OK.

Ik heb deze barebone aangeschaft om dienst te doen als Mythtv frontend/backend. Bij de standaard inhoud van de barebone heb ik hierin het volgende toegevoegd:
  • AMD X2 64 5000+ 65W
  • SATA harddisk 320Gb WDC WD3200KS
  • PATA DVD-ROM drive SONY DD1615
  • Medion MD8800 Quadro TV tuner kaart
  • Logitech Cordless Desktop Wave.
  • X10 RF Remote receiver
  • 2x512Mb DDR2 RAM
De RAM, DVD drive, X10 remote receiver en TV tuner kaart komen uit mijn Medion PC van een jaar oud, die te veel herrie maakt (Pentium-D) om in de woonkamer neer te zetten. Die PC heeft een upgrade naar 2Gb ram gekregen en wordt nu alleen frontend. De X10 receiver heeft een 4-pins USB header, maar die heb ik nog niet aan de praat.

Featureset is goed, vooral de HDMI aansluiting is een grote plus. En een nVidia chipset die ook door Linux ondersteunt wordt. Een eerste test met de HDMI aansluiting op mijn Philips LCD TV geeft crisp clear images. Dat belooft een hoop kijkplezier!

Bij het inbouwen van de PCI TV kaart kwam deze tegen het frame van de drives. Er zit wel een rubber afstandhoudertje op dit frame, maar de TV kaart heeft ook wat componentjes op de achterzijde van de print, dus ik heb hier wat isolatietape gebruikt om de kans op sluiting te verkleinen. De TV kaart heeft twee saa7134 tuners voor ieder analoog of DVB-S/DVB-T, maar de Shuttle detecteert er maar 1!

De prestaties zijn dik in orde.

Update: Inmiddels heb ik de analoge tuner teruggebouwd in de Medion, omdat die niet compatibel blijkt te zijn. Aan welke van de 2 het ligt, weet ik niet. In plaats daarvan zit er nu een Terratec Cinergy C PCI DVB-C tuner in. Die wordt ook door Linux goed ondersteund en geeft haarscherp beeld. De EK ziet er veel beter uit nu!

Ook heb ik de front vervangen door eentje met VFD scherm. Ook die wordt door MythTV ondersteund en laat wisselende info zien van wat het systeem aan het doen is.

Update 29-03-2010: Hier in Gouda kan ik nu ook Ned. 1, 2, en 3 in HD ontvangen, zonder encryptie. Helaas is het systeem net te langzaam om dit vloeiend af te spelen. Misschien dat het met wat tuning en/of andere software dan Mythtv wel lukt, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.

Heb jij ook een Shuttle XPC SN68PTG5?

Als je een review schrijft, is het van belang dat je je inleeft in het publiek dat het gaat lezen. Ruwweg kun je dat publiek in twee categorieŽn indelen (en overigens alles wat er tussen zit): de onbenul en de expert.

Ik behoor wat dit item betreft bij de eerste groep: de onbenul.... :o .

Dus als ik dit lees kan ik me maar moeilijk een beeld van alles vormen. Ik ken de barebone niet. Ik heb ook geen zin (daarvoor ben ik niet genoeg geÔnteresseerd in het onderwerp, als ik dat wel was was ik geen onbenul... :X ) om daar uitgebreid naar te gaan zoeken. Dus mis ik een hoop in deze review.

Nu kun je je afvragen waarom ik hem dan toch lees. Gewoon ter verbreding van mijn kennis, kijken naar andere zaken die ik interessant vind en eventueel ergens anders kan gebruiken, en ten slotte omdat ik misschien een beoordelingsfout gemaakt zou kunnen hebben en door de review mijn interesse toch nog gewekt wordt.

Om die onbenul toch mee te nemen in je review moet je hem eerst op het juiste been zetten. M.a.w. vertel wat er in de barbone zit, waarom je juist deze kiest (uit alle andere die je ook zou kunnen kiezen), dus pro's en contra's.
Vertel je uiteindelijke doelstelling en wat je hebt gedaan om die te bereiken en tot slot in hoeverre je doelstelling hebt gehaald.

Als je dat allemaal doet, zou deze onbenul (die het nu nog steeds is) wat minder onbenul zijn geweest.....
Hallo,

Best nette review!

Ik zie in je update dat je nu een andere tv-kaart gebruikt; de Terratec Cinergy C PCI DVB-C.
Bevalt deze een beetje, en is deze compatibel met Windows Vista MCE ?
Is het hiermee mogelijk om ook HD-zenders te bekijken?

b.v.d.!
Hallo Ekko,
De DVB-C kaart bevalt goed. Hier in Gouda kan ik helaas met het standaard kabel-abonnement een beperkt aantal zenders digitaal ontvangen, maar upgraden naar het volledig digitale pakket is wel een optie.
Overigens moet ik dan wel nog een mogelijkheid vinden om de CI module in de kast kwijt te kunnen: de barebone heeft 1 PCI en 1 PCI-Express slot. De CI module past fysiek alleen in een PCI slot, ook al heeft deze daar geen elektrische connectie nodig. Zaag erin?

In ieder geval is het de moeite waard om de PC op te starten en het EK digitaal te kijken. Het verschil is overduidelijk.

Ik heb deze TV kaart niet onder Vista getest. De handleiding zegt dat je XP SP2 of Vista nodig hebt, en een dual-core AMD of Intel CPU, 1 GB RAM (2GB voor Vista) en een graphics card met hardware acceleration om HDTV te ontvangen. Het antwoord op beide vragen is dus ws. "ja".
Ik wil ook een Linux media center samenstellen, waarschijnlijk met MythBuntu. Deze barebone leek mij ook een mooie, helemaal omdat er nu goedkope AMD processoren met een TDP van slechts 45W zijn die hier in kunnen.
Maar wat ik heel graag zou willen weten is of de geluidsproductie van dit systeem laag is. Het liefst hoor ik natuurlijk helemaal niets. Kan je daar iets meer over vertellen?
Ik heb hem nog niet in de woonkamer staan, dus of je hem echt niet hoort bij het TV kijken of CD luisteren, dat kan ik nog niet met zekerheid zeggen. Maar hij staat nu op mijn buro, onder mijn neus, en dan hoor je slechts een zacht ruisen van de ventilator. Ik verwacht daar geen problemen mee.
De DVD speler daarentegen is duidelijker hoorbaar. Misschien is daar nog wel wat aan te doen met het regelen van de drive speed...
Nero speed zit bij nero 7 en 6 kun je het mee aanpassen!
Bedankt voor je antwoord. 'een zacht ruisen' is natuurlijk subjectief, maar ik denk dat ik deze barebone ook maar ga aanschaffen voor MythTV.
Update:
Helaas zijn er nog steeds twee probleempjes die getackled moeten worden voordat dit systeem volledig bruikbaar is:
  • De netwerkkaart + linux driver (forcedeth) heeft moeite met suspend / resume, waardoor het IP adres steeds wijzigt. Er is een kernel patch in de maak (zie http://lkml.org/lkml/2008/1/2/253), maar die moet ik nog uitproberen.
  • De TV tuner kaart heeft meer problemen dan de undetected tweede tuner: het lijkt alsof deze het systeem soms blokkeert in de POST, een power cycle is dan nodig om hieruit te komen. Dit heb ik zonder tunerkaart nog niet gezien. Mogelijk zet ik deze dus maar weer terug in het systeem waar hij uit komt. Of dit ook met andere hardware voorkomt weet ik niet.
To be continued, dus.