Arctic Freezer i30 Review

bwkriek 28 april 2012, laatste update op 28 april 2012, 1.493 views

Arctic Freezer i30

Pluspunten

• De koeler is erg stil in vergelijking met de stock intelkoeler van mijn i7 2600K.

Minpunten

• De plastic spacers voor socket 1155 en 1156 borden zijn snel kapot. Ook de stickertjes die je erop moet plakken, plakken dus niet!
  • Wellicht is montage op socket 2011 moederborden iets minder lastig vanwege de metalen spacers voor de mounting clips, maar het aandraaien zal even lastig zijn.
  • Ook moet je voor s.1155/1156 je mobo eruit halen of je moet een dure kast hebben waar je de onderkant eruit kan halen.

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 3
Deze cpu koeler gekocht vanwege de goede prijs/kwaliteitsverhouding.
Ik heb ruime ervaring met het inbouwen c.q. samenstellen van pc's, maar moet erbij vermelden dat dit de eerste keer is dat ik niet gebruik maak van de stock-cooler en dus een andere koeler installeer.

Hoewel ik alle tijd heb genomen om me goed voor te bereiden en de installatiehandleiding verschillende keren goed heb doorgenomen alvorens te beginnen, ben ik toch flink de mist in gegaan en heb sommige onderdelen onherstelbaar beschadigd. :'(

Het bijgeleverde tubetje koelpasta moet over de 4 heatpipes verdeeld worden waar deze met de cpu contact maken. FOUT 1: Ik was nog bezig met het aanbrengen van de pasta op de 2e heatpipe toen de tube al leeg was!! :( Blijkbaar had ik iets te veel aangebracht. Je moet dus echt een flinterdun reepje aanbrengen.
Dit opgelost door wat overtollige pasta eraf te halen en heb toen met een andere tube die ik toevallig nog had de rest gedaan.

Conform de handleiding de schroeven van de plastic spacers (voor socket 1155/1156)
voor 90% vastgedraaid. FOUT 2: Maar hoe weet je nu wanneer je op 90% zit?? Dat kun je dus niet weten. Is echt natte vingerwerk dus. Nadat ik het koelblok eropgezet had, wilde ik de resteerde 10% nog aandraaien, maar wat bleek.. ik kon maar doordraaien en doordraaien! Achteraf was mijn inschatting van 90% misschien 40%

Het hele gebeuren van vastdraaien is heel tricky, want stel dat de tere cpu scheurt, dat wil je natuurlijk niet met je dure i7 cpu FOUT 3: Tot overmaat van ramp brak uiteindelijk de ene schroef van het bracket waarmee je het koelblok vastschroefd op de mountingclips. Het busje waarin de schroef zat was ook los.

Tenslotte alles maar losgehaald en wat bleek: 2 van de 4 plastic spacers waren helemaal vervormd en waren een stukje korter geworden hierdoor. Veel te ver vastgedraaid dus :'(

Omdat de cpu-koeler nu dus niet meer normaal te monteren was heb ik met een boormachine het andere schroefgat en busje er ook maar uitgeboord en heb maar bouten van mezelf gebruikt om het koelblok vast te zetten op de mountingclips, die nu met de vervormde plastic spacers op het moederbord zitten.

Nadat ik de pc aangezet had bleek de cpu temperatuur in de bios toch gewoon goed te zijn. Blijkbaar was het contact tussen heatpipes en cpu voldoende. Dit enkele dagen goed gemonitord en dit draait na ruim 1 maand nog steeds goed.

Nadat ik middels de mail contact heb opgenomen met Arctic (met het verzoek om nieuwe plastic spacers en schroeven), werd ik verzocht om foto's van faktuur en de kapotte plastic spacers, schroef en busje te maken en die per omgaande mail te retourneren.

Aldus gedaan, maar nu bleek dat ik niet meer met arctic kon mailen omdat ze mijn ip adres blijkbaar geblokkeerd hadden, want al mijn mails konden niet meer bezorgd worden. Hier word je niet vrolijk van. Uiteindelijk heb ik dit opgelost door vanaf een andere locatie met een andere pc deze gegevens weer te mailen en ik kreeg toen de boodschap dat ze een nieuw setje gingen sturen van schroeven en clips etc. Na enkele weken nog steeds niets ontvangen daarom weer deze contactpersoon bij Arctic benaderd. Het zou nu echt onderweg zijn werd gemaild.
Echter nu zijn we 6 weken verder en heb inmiddels nog verschillende keren gemeld dat ik niets ontvangen heb. echter zonder resultaat. Bellen met Arctic kan niet en mailen gaat niet vanaf mijn huisadres (emails rejected!)

Kortom, de aftersales van Arctic zijn ronduit slecht!

De koeler is behoorlijk fors en paste maar net in mijn Coolermaster Elite 330 behuizing. Ik moest zelfs de casefan die op de zijkant zat eraf halen.

Het moreel van dit verhaal: een cpu-koeler van derden monteren is dus niet zo heel simpel.
Ik bouw al sinds de negentiger jaren zelf pc's voor mezelf en anderen, maar dit is een lastig klusje!

Van gemaakte fouten heb ik weer geleerd, maar voor mij geen Arctic producten meer 8)7
Ik weet nu (achteraf) precies hoe ik dit exacte model cpu koeler moet monteren, maar een ander model zal weer erg oppassen zijn.
Wees dus gewaarschuwd. Voor de ervaren overklok-tweaker is dit wellicht een lachtertje, maar ik wou dit toch even delen met medetweakers.

Heb jij ook een Arctic Freezer i30?

In hoeverre is dit een review? Lijkt meer een verslag ven een mislukte en frustrerende inbouw poging. Ik wil overigens niet je inbouw-vaardigheden te discussie stellen.

Jammer om te horen dat het zoveel moeite heeft gekost. En vervelend om te zeggen dat je de koeler dan ook nog verkeerd om hebt gezet. Nu wordt koude lucht via de achterkant naar binnen gezogen.
Meestal zit de koeler anders om zodat de lucht in de kast door de koeler wordt geblazen, recht naar de perforaties in de kast naar buiten. Soms zit er zelfs nog een fan die daar de lucht naar buiten blaast. Bij foto twee van jouw kast ook.

Klik voor plaatje

Nu is het uitermate inefficient, je hebt een case fan die naar buiten blaast en een CPUfan die op dezelfde plek lucht aanzuigt.

Klik voor plaatje

Als ik op de website van Arctic Cooling kijk staan daar vrij duidelijke afbeeldingen die aangeven welke richting je fans op moeten staan. Je zou het op kunnen lossen door je case fan om te draaien en die lucht je kast in laten blazen.
Nadeel: Je voeding zit hierboven en die braakt warme lucht uit die zich achter je kast ophoopt (dat is bij mij althans het geval) Als je de casefan naar binnen laat zuigen om je CPU te koelen, dan zuig je warme lucht aan.

Andere alternatief: keer de fan op je CPU om. Dan zuig je de lucht in de kast door je koeler en dump je die voor de casefan die het naar buiten blaast.

Houdt me ten goede, als ik naar de vormen van de fans kijk kan trek ik die conclusies, maar ik kan het niet helemaal goed zien.

Ik heb alleen maar goede ervaringen met Arctic Cooling. Eerst met een Arctic Freezer Pro (versie 1 voor E6700, op twee moederborden gebruikt ) en nu met Freezer 13 PRO (op een moederbord in gebruik).
Maar goed, die werkten allebeide met plastic drukclips en niet met schroeven in plastic afstandhouders. Dat is geen slimme constructie omdat je plastic makkelijk kapot kunt draaien. Ik heb de installatie handleiding ook bekeken van je i30 en dat ziet er inderdaad niet gemakkelijk uit.

Tot slot nog een kleine opmerking over de koelpasta. Daarmee loop ik zelf ook altijd te klooien. Er zijn allemaal theorien over: rijstkorrel op de CPU, dan wel of juist niet uitsmeren, of je koeler er met een draaiende beweging opzetten. Ik geef de voorkeur aan vanuit de fabriek voorgeinstalleerde pasta :+ En als het echt neit anders kandruppeltje en uitsmeren met koeler (en als dat niet past zelf met een bankpasje).

De handleiding van de i30 is wel zo duidelijk: dunne rechte lijntjes per heatpipe, dat de smurrie die jij hebt gedaan zichtbaar te veel is.

Tot slot dan: Als je temps goed zijn: niet meer aankomen. Zeker niet na al dit gedoe.

Edits ivm typo's en plaatjes

[Reactie gewijzigd door TheMe op 28 april 2012 12:25]

Koelpasta: het is heel simpel: pasta geleid hitte altijd slechter dan metaal.
Maw: smeer je het oppervlak in als pindakaas en je ziet geen metaal erdoorheen; proficiat, je hebt nu een slechter geleidende "deken" gesmeerd.

1/2 rijstkorrel dat is voor zo'n oppervlak van de cpu altijd genoeg!
Sommige maken een of twee streepjes, ander een drup inhet midden en gaan dan draaien met het koelblok de pasta verspreiden.

Beste is gewoon die korel in het midden en met een afgedankt pasje (desnoods verknip je die zodat die makkelijker hanteerd) de pasta zo dun mogelijk verspreid; geeft niet als je het koper/metaal erdoorheen ziet! Metaal op metaal geleid nml altijd beter.

Waarom is die pasta dan nodig? Ook al lijkt het oppervlak nog zo glad, er zitten altijd kuiltjes in. miniscule kuiltjes, die dus ook geen contact maken met het andere oppervlak, waar ook weer kuiltjes inzitten. Nu, die pasta is alleen maar bedoeld om die kuiltjes te vullen. Gebeurt dat nml. niet, dan zit daar lucht, en lucht is een slechte geleider van hitte. In het perfecte geval heb je dus heel veel metaal contact en de rest zoveel mogelijk pasta ipv lucht.

Zelf spreid ik pasta gewoon met de top van mijn vinger, dat spul gaat er echter niet zo makkelijk af maar met een beetje schuurmiddel lukt het wel. Met je vinger kan je echt de pasta "erin" wrijven :) Als je het zo dun doet, kan je ook de het koelblok vlak licht inwrijven, met de restant pasta op je vingertop. Nu lekker het blok aandrukken op de cpu en je hebt een mooi resultaat.

Zo te zien gebruik je ook een niet erg geschikte kruiskop schroevedraaier. Gebruik liefst eentje met zo'n verhard kop, zo eentje waar je schroef aan "vastkleven" , dat werkt zoveel prettiger in een kast, vooral op plekken waar je moeilijk bij kan .

Voor wie nu nog zo'n blok wil installeren: hier een complete inbouw operatie, zoals het hoort: http://www.youtube.com/wa...qls7Fh4_A&feature=related
Helaas in het duits maar de beelden spreken voor zich.

ps: dat van dat 90% vastdraaien is zo te zien geen noodzaak, hij draait ze vast en als alles vast zit, draait die ze nog even "aan" voor de zekerheid dat alles goed vast zit. Zonder overdreven veel kracht te zetten zoals je kan zien in het filmpje; vast = vast, ga niet veel kracht zetten!

[Reactie gewijzigd door Madrox op 3 oktober 2012 03:21]

Dank voor je reactie en opbouwende kritiek. Je hebt de geplaatste foto's goed bestudeerd. Ik had inderdaad in 1e instantie de koeler precies andersom gemonteerd (plaatje in handleiding was ook niet erg duidelijk ;( ) Bij het inbouwen van het mobo in de kast zag ik meteen dat hij verkeerd om zat. De foto's die ik aanvankelijk had geschoten kloppen dus niet, ik had eigenlijk opnieuw wat plaatjes moeten schieten.
Mijn kritiek op Arctic betreft vooral de aftersales, al had de gebruiksvriendelijkheid vwb. montage beter gemoeten vind ik.
Voor 25 euro ben ik verlost van de herrie van de standaard koeler, dat was de voornaamste reden van aanschaf. Overklokken is (nog) niet nodig, dan kan je beter een wat duurdere cpu-cooler nemen.
bij negatieve eigenschappen mag dan toch wel zeer duidelijk service staan!!!

enne niet opgeven he! net zolang doormailen tot je de nieuwe spacers hebt.
volgende keer iets voorzichtiger monteren :P

[Reactie gewijzigd door 195780 op 28 april 2012 17:51]

Ik heb wel even zitten gniffelen bij het lezen van je relaas, waarvoor excuses.

Ik ken deze specifieke koeler niet dus ik weet ook niet hoe lastig het inbouwen is. Wel moet ik bekennen ook met enige regelmaat met het zweet op het voorhoofd (en in de bilnaad) te hebben gestaan bij het inbouwen van koelers. Heeft inderdaad te maken met de montage-instructies. Meestal een lullig A4'tje met onleesbare instructies in zestien talen, dat moet inderdaad beter wat mij betreft (en dat geldt niet alleen voor Arctic Cooling maar ook voor andere producenten). Ook jammer dat men vervolgens geen fatsoenlijke service verleent, dat valt me vies tegen van Arctic. Ik heb door de jaren heen meerdere van hun koelers ingebouwd en er eigenlijk altijd vertrouwen in gehad dus dit is even een tegenvallertje.

Slechte marketing ook als je 't mij vraagt. Ik zou als fabrikant niet lullig doen wanneer een klant een kennelijk toch best lastig te gebruiken product tijdens de montage vernaggelt. Een product behoort 'hufterproof' te zijn als je 't mij vraagt (no pun intended).

Bottom line: foei, Arctic!
Update: zaterdag 2 juni 2012

Vandaag, 2 juni, tot mijn verbazing, een enveloppe per post ontvangen van Arctic. uit Hong Kong.
Ik had er niet meer op gerekend na mijn verzoek van eind maart, vandaar.
De brief bevatte alleen een klein zakje met daarin alle benodigde spacers en schroefjes die normaliter bij de koeler horen. Alleen de koelpasta ontbrak, maar ja je kan niet alles hebben ;)

Nu zag ik aan het poststempel dat deze 12 april op de post was gegaan en er dus ruim 7 weken over gedaan had. De naw-gegevens waren gewoon goed geen fouten, merkwaardig.

Er kan dus geconcludeerd worden dat Arctic na enkele nieuwe verzoeken van mijn kant wel goed reageerd heeft. Toch zal ik bij de volgende koeler ws. een ander merk kiezen, met referte aan mijn eerder genoemde nadelen.
Koelpasta hoor je op de processor aan te brengen. :X
De methode die jij gebruikt staat garant voor een knoeiboel (denk aan koelpasta aan en in de socket).

Dat Arctic je mail blokkeert kan bijvoorbeeld komen doordat je computer ge´nfecteerd is met malware. Als Arctic spam ontvangt van jouw adres...

"Nadat ik het koelblok eropgezet had, wilde ik de resteerde 10% nog aandraaien"
Hoe bedoel je dit? Vast is toch vast...
Beste db87, reageren is prima, maar jouw commentaar maakt duidelijk dat jij ook nog nooit een third parties koeler installeerde ;) . Ik volgde braaf de manual.