Antec Performance One P180B Review

hosttech 8 december 2007, 1.304 views

Antec Performance One P180B

Pluspunten

• stil
  • rustig, strak design
  • geen poespas zoals lichtjes
  • vrijwel geen (goedkoop) plastic op kast
  • stevig materiaal
  • goed afgewerkt, oog voor detail
  • prijs-kwaliteit verhouding is uitstekend
  • goed ingepakt
  • nagedacht over functies
  • 3dubbele laag isolatie
  • staal, geen (minder stevig) alu
  • waterkoeling is mogelijk
  • 2 ruimtes
  • Makkelijke assemblage dmv oa rails etc.
  • deurtje met magneet sluiting en wel slot

Minpunten

• redelijk zwaar voor regelmatig mee te nemen ergens naar toe
  • startknop zit achter deurtje, kan nadeel zijn voor sommigen

Inleiding:
Vorige maand een nieuw systeem gekocht uit noodzaak (laptop kapot) en omdat ik toch ging verhuizen naar aparte 'kantoor'ruimte thuis met zeer veel plek voor groot bureau.
Omdat ik van zeer strakke vormgeving hou, en mijn bureau + schermen zwart zijn etc, wilde ik een kast die er bij past.
Bij nagaan van recensies en het ontdekken van de kwaliteit van Antec op computerbeurzen in het verleden koos ik meteen voor Antec als merk. Mijn andere optie, Lian-Li, viel af omdat het design van de prijsklasse waarin ik zocht niet naar mijn smaak was.

Omdat ik mijn ruimte deel met mijn vader, die het tevens ook als kantoor gebruikt was een eis dat het systeem lekker stil. Ook de kast moet dus goed gebouwt zijn en hier op gemaakt zijn, ik koos voor de P180B van Antec.
Deze stond goed aangeschreven voor het stille en de dikke isolatiematerialen.

Bouwkwaliteit en afwerking:
Niets is minder waar en Antec heeft werkelijkwaar ongelooflijke mooi werk geleverd met de P180B. De kast is gemaakt met een dikke mm laag metaal wat meteen aan het gewicht te werken was, maar goed voor mijn doeleind -ik ga toch niet naar LAN party's e.d.- des te beter.

- De kast zelf ziet er netjes uit, keurig afgewerkt geborsteld zwart gekleurd staal, helemaal zoals ik het hoopte. Boven aan deurtje netjes het Antec logo erin gegrafeerd.
- Tot mijn grote verbazing was het deurtje bovendien niet voorzien van de beruchte (uit de sonata series) plastic slotjes, maar van magneten. Enige minpuntje van de hele kast bijna is dat als je het deurtje volledig open wilt doen, de 'binnenlaag' van het deurtje (zie volgende -plus-punt) te dicht tegen rest vd kast zit. Niet echt storend en je moet er echt op letten.
- ENORM hoge kwaliteit van materiaal en zoals beloofd op de site 3 dikke lagen voor optimale isolatie van oa het geluid. Dit is ook meteen te merken als je de zijkant eraf haalt, en bijvoorbeeld erop 'tikt' met je knokkels, klinkt heel dof.
- Het geheel is enorm stevig natuurlijk, je zou er (mocht nodig zijn) makkelijk op kunnen staan zonder dat het 1 kick geeft.
- Zeer mooi systeem voor mensen die waterkoeling gebruiken, zitten netjes 2 met rubber afgedekte openingen voor aan en afvoer van de waterkoeling.
- Misschien ook belangrijk: bij aankopen zit het netjes enorm goed verpakt, ook de metalen zijkanten en deurtje zit plastic sealing op, daar omheen plastic huls, en dat met piepschuifachtige bescherming in een enorm (duur ogende) robuuste doos van Antec. Doos kan je haast als designobject laten staan onder je bureau ofzo voor opslag.

Inbouwmogelijkheden:
Hier kan ik eigenlijk vrij kort over zijn aangezien ik het systeem bij aankoop heb laten assembleren ivm dat er een extra garantie check werd gedaan en net zo makkelijk natuurlijk.
Wel heb ik recent een DVD brander erbij gezet en een HDD bijgeplaats.
- Zeer slim bracket systeem waarbij je 2 uitneembare delen hebt voor de harde schijven in te plaatsen dmv schuifjes. De harde schijven hangen standaard in de kast door antec voorziene rubbertjes voor optimale stilte (tegen resonatie, of hoe dan ook je het noemt ;-)). Ook de DVD la kon ik vanuit voren netjes erin schuiven met een railssysteem, geen opmerkingen over dus.
- De voeding zit in een apart compartement onderaan (ideaal, hangt die dikke voedingskabel niet voor al je andere kabels die ingeplugt zijn van achteren), maar de draden kunnen dmv diverse openingen zonder te proppen netjes naar het bovenste deel van de kast gebracht worden.
- Draden kunnen allen keurig achter het moederbord door naar de onderdelen, is vanuit pc winkel netjes gedaan, en zonder al te veel proppen. Aangezien mijn Zalman voeding met systeem werkt dat je onnodige stroomdraden eruit kunt pluggen, heb ik geen ervaring met 'overtollige' draden. Dit alles is natuurlijk zeer mooi voor de airflow.

Koelingsmogelijkheden:
Aansluitend op het vorige (airflow) kan ik zeggen dat deze uitstekend is, met 3 standaard geleverde fans (bovenaan aan bovenkant een grote, in het midden van het voedingsdeel en tegen achterkant, allen regelbaar) kan ik mijn toch redelijk zware quadcore systeem keurig op temperatuur houden! Ook zijns de fans op de laagste rpm's keurig stil en je hoort gewoon niks op amper 30cm afstand. (staat onder mn bureau, de kast).
Uiteraard zijn er diverse mogelijkheden voor extra fans te plaatsen, en zoals eerder vermeld is er rekening gehouden al met waterkoeling-fanaten dmv oa openingen aan de achterkant, zeer netjes.

Overige dingen
De kast is zeer goed gebouwt voor de stilte, en door oa de 3laags behuizing/isolatie van de kast minder geschikt voor er een venster in te bouwen bijvoorbeeld, maar aangezien dit niet van toepassing voor mij is, een goed gegeven.
De Prijs is op moment van schrijven, op zn goedkoopst, rond de 115 euro. Dit is zeker niet goedkoop voor een middle formaat case, maar ik had al bij het moment van uitpakken er geen spijt meer van. Dit is een aankoop die vele jaren meegaat en over 5 jaar nog 'vooruitstrevend' en modern eruit ziet/werkt. Hij voldoet aan al mijn soms aardig strenge eisen en overtrefde mijn verwachtingen en dus daarom heeft hij een 'goed' als prijs.
Er zit geen standaard voeding in, die overigens uit eigen ervaringen bij Antec zeer goed zijn, maar heb toch voor een Zalman voeding gekozen omdat deze erg krachtig was, goede reviews en een leuke prijs. Hierbij dus geen beoordeling in deze review.

Slot
Zoek je een stille, designvolle case van de hoogste kwaliteiten en zonder poes-pas, lichtjes etc, dan zit je aan het goede adres samen met de P180B van Antec. Ik zou het niet anders kunnen omschrijven.
Het betreft mijn eerste review, dus hopelijk zal de storm van opbouwende kritiek niet al te hoog zijn, maar laat gerust weten of het duidelijk genoeg was/genoeg info. :+

Heb jij ook een Antec Performance One P180B?

Heb dezelfde kast en kan me helemaal vinden in je review. Het is echt een top kast. Mooie review ook overigens!
Hier nog een tevreden gebruiker. Een ander pluspuntje is dat er afwerking intern ook goed is, geen scherpe randen. Mag dan wel voor die prijs, maar er zijn ook dure kasten die slordig afgewerkt zijn. Tevens dempt ie m'n HDDs zelfs boven verwachting, ik hoor ze nooit seeken.

Verder inderdaad ook een prima OC kast, al zijn de case-fans eigenlijk uitsluitend op low bruikbaar, anders maken ze al veel herrie, maarja die zijn vervangbaar. En de bovenste fan zit in 2 U-profielen, daardoor past niet elke 12cm fan erin.
Heb de fans als ik achter mijn pc zit altijd gewoon op high staan en me pc staat naast me op mijn bureau. De een kan er wat beter tegen het geluid denk ik dan de ander vind het niet direct storend.
Ik ben geen review expert ofzo, maar ik wil graag even vermelden dat ik het echt een hele goede review vind :) . Er kunnen misschien iets meer plaatjes in, en hij is niet erg lang, maar dat is dan ook alles wat ik er op aan te merken zou (kunnen) hebben, en dat hij niet zo lang is, is misschien juist wel een voordeel.

Ik begon de review te lezen met in gedachte "eens even kijken wat die geschreven heeft" en voor ik het doorhad, had ik hem uit, deze review leest echt heel lekker weg. Dus, zeker voor een eerste review, fantastisch gedaan!
eigenlijk een beetje zonde om zo'n case op de grond te plaatsen vind ik zelf... M'n P182 staat prima op m'n bureau, het lijkt wel een gigant maar staat netjes, straalt mooi rust uit :)

verder mooie review hoor ;)
K heb ook dezelfde tower..heb m ook op de grond staan :(
Bedankt voor de reacties!
Staat hier op de grond ivm ruimtegebrek op het bureau zelf ;-) aangezien ik ook veel schets op A3 , muziekmix @dj console via usb etc... dusja