Creative Inspire T6100 Review

kazakas 15 november 2008, 3.441 views

Creative Inspire T6100

Pluspunten

• Nooit te weinig bas! (misschien wel teveel voor sommigen)
  • Mooie hoge tonen weergave
  • Heel handig systeem om ze op te hangen aan je muur
  • Prachtig design!
  • Goed verpakt
  • Als de speakers op een net-niet-zeer-doen-aan-je-oren volume staan blijft het geluid prima
  • Geluid kan beter maar voor deze set levert bovengemiddelde kwaliteit voor 60 euro 5.1 sets
  • 5.1 films draaien goed en games ook, er wordt een echte 3D omgeving gevormd
  • Overall geluidskwaliteit prima, ondanks dat de set niet zoveel vermogen heeft

Minpunten

• Het is dat ik wat op moet schrijven:
  • Als je bezig bent met kabels inpluggen vallen de speakers snel om
  • Ietwat korte kabels (Ik heb 20 euro moeten besteden aan 3 verlengsnoeren)
  • Laagste basniveau te laag voor sommige mensen
  • Als je pc uit staat of in dos draait (dus tijdens opstarten) gaan de speakers brommen als ze hard staan

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 5
Ik heb deze speakerset net voor sinterklaas gekregen :S en ben er superblij mee. Er komt erg goed geluid uit. Als je een goedkope 5.1 set zoekt moet je absoluut niet langer zoeken, voor 60-euro is dit (zoniet de beste) een van de beste sets die er zijn. Mijn kamer is ontzettend klein, maar ik vond het de moeite waard om er naar te kijken

Vermogen:
Linksvoor: 8 watt
Rechtsvoor 8 watt
Middenvoor: 18 watt
Linksachter: 8 watt
Rechtsachter: 8 watt
Subwoofer: 26 watt

Net iets meer dan hun grootste concurrent van dezelfde prijsklasse: logitech x-530

Featureset
De featureset is in mijn ogen voldoende, er zit op de front-right speaker een volumeknop en een headphone jack. Iedere speaker is ook voorzien van een simpel ophangsysteem dmv een schroef. Op de subwoofer zit eenknop om de bas van uit naar aardbevingstand te zetten. Misschien missen sommige mensen remote met een audio-ingang, maar dit maakt mij niet uit aangezien de sub 10 cm naast mijn linkervoet staat.

Bouwkwaliteit en Afwerking
De speakers vallen snel om als je bezig bent met installeren. Ook de kabels zijn vrij kort, en daarom kost deze set in werkelijkheid iets meer (kabellengte van 3 voorspeakers en audio-input is 1.7m en de kabels van de achterspeakers 4m). Audio-input kabels net niet genoeg in mijn geval. De subwoofer is daarentegen wel mooi van hout en maakt lekker gekuid. Ook is het fijn dat de linksvoor en linksachter speakers een aparte tweeter hebben.

Vormgeving
Persoonlijk vind ik de sattelieten ontzettend mooi. Een stuk mooier dan vele andere sets die ik gezien heb. En dit is toch wel belangrijk aangezien ze telkens in je gezichtsveld zitten als je achter je PCtje zit. Ook de subwoofer is gewoon mooi compact met basgat en een grote speaker.

Geluidskwaliteit muziek
Superieur voor het geld dat je ervoor betaald! Heel erg helder geluid. Ik heb dan ook wel een X-Fi kaart. Het geluid komt van alle kanten en blijft lekker klinken als je de set hard zet. Ook in games vind ik de set erg goed klinken, mooie EAX effecten en de raketten zoefen om je oren. Ook is het mooi dat (in mijn geval dan) de stemmen uit de center speaker komen (behalve als de pratende persoon zich aan de zijkant bevindt) en de rest van het geluid blijft om je heen. Als je in een shooter een bericht ingesproken krijgt dat er bijv een commandopost is ingenomen lijkt het net alsof dit ook echt uit je pak komt zegmaar. Ook de koptelfoon blijft wel redelijk (ik heb een el cheapo dingetje van 7 euro die klinkt net zo slechts als dat ie normaal doet) als je dit via een speaker aansluit. Je hoort geen ruis ofzo.
Als je pc uit staat moet je de speakers wel even uitzetten anders brommen ze een beetje.

Midden en hoge tonenweergave
Ook weer een goed punt (ik ben geen medewerker van creative en reclame aan het maken ofzo, maar ik vind deze set gewoon geweldig)
Hoge tonen klinken helder, maar niet schel. Ze integreren goed bij de ret van het geluid.

Basweergave
Heerlijk imo. Ik ben zoiemand die van dikke bassen houdt. Als er een vliegtuig neerstort of een bom ontploft in een game of film dan trilt de hele vloer (Dit hoeft niet natuurlijk, als je de knop helemaal naar links draait zijn de bassen wat minder aanwezig). Het minimale niveau van de bassen is voor sommige mensen misschien niet laag genoeg. Maar ik heb bij mn X-Fi driver zon lage-tonen draaiknop dus voor mij geen probleem

Die 60 euro is het dik waard! Voor dit geld krijg je niet veel beter geluid.

Dit is mijn allereerste revieuw, houdt daar aub rekening mee.
Foto's komen wat later want de schroefjes moeten nog even in mn muur geboort worden voor de achterspeakers.

Ik hoop hiermee een goede bijdrage te hebben gedaan aan deze topsite

Heb jij ook een Creative Inspire T6100?

je eerste review? Prima dan!
inderdaad goed gedaan, als je speakers wilt kopen kijk altijd naar de belangrijke aspecten zoals, noise ratio, frequentie bereik, rms watt, de opties zoals Thx,Dolby Digital etc en dan naar de design :)
Huh, meen je dat nou echt ?

Spec's die op de doos staan van audio gerelateerd apperatuur zegt HE-LE-MAAL niets over het product.
Zelfs die bekende termen zoals THX zegt absoluut niets over hoe een setje gaat klinken, het geeft enkel aan dat de producent naar THX Ltd is gestapt met een zak geld om een mooi blinkend stickertje te mogen dragen.
En dan heb ik het nog niet eens over die astronomische Wattages die totaal niet kloppen, zie de Z-5500; >1000Watt piek, 505Watt sustained door middel van een.... jaaaah, een 360Watt voeding 8)7 .

Dus aub niet luisteren naar 3DKiller, maar ga gewoon naar een winkel en luister naar het audio apperatuur zelf. Veel objectiever dan dat zal het niet worden.

Ontopic:
Wat plaatjes van je opstelling zouden deze prima review afmaken :)

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 15 november 2008 16:09]

Thx, nou ja, als je een goedkope en een goeie 5.1 set zoekt, stop daar dan direct mee. Koop gewoon deze, Deze set geeft echt waar voor zijn geld.
Mijn vader komt zo thuis en dan help mij me met de achterboxen ophangen, daarna stuur ik wel wat foto's in
Never mind.....

[Reactie gewijzigd door Artje op 8 december 2007 20:08]

Ik heb het setje ook sinds vandaag en er komt echt geweldig geluid uit ; :9~
Wat ik altijd doe als de speakers brommen, ze zo zacht mogelijk zelf zettten en dan de output van de pc op het hardste, dan brommen ze meestal niet :)
Nee, maar dat brommen is alleen als er geen audio-driver is ingeladen, (DOS of gewoon uit). Maar dan moeten ze wel heel hard staan.
Ik zit te overwegen om dit setje te kopen maar ik zit er een beetje mee dat er geen uit knop aan zit, maar dat je hem uit moet draaien. Is dit een probleem?

En hoe gedraagt dit setje zich t.o.v. de x540 van logitech?
Ik ben heel blij om te lezen dat de bass actief is, niet zoals veel anderen hou ik hier wel van

Vandaag besteld en betaald via Komplett, icm een dual tulp verlengkabel 10 meter (eur 9,95) dus ik hoop dat ie snel binnenkomt,

Ook dan kunnen jullie rekenen op een review van mij waarin ik vooral uitvoerig zal bespreken: verschillende soorten muziek!

Ik ben zeer benieuwd!
goede review!

Iik ben van plan om er ook 1 te kopen,
Maar hoe sluit je deze aan op je pc? ik heb zelf een laptop maar daar zit maar 1 line-out op maar voor surround sound heb je meerdere nodig.
weet iemand een manier om dit op te lossen?

[Reactie gewijzigd door guid0o op 2 augustus 2009 16:17]