Samsung SE-S204N Review

zaidoT 7 december 2007, laatste update op 26 september 2012, 2.649 views

Samsung SE-S204N

Pluspunten

• Hoge snelheid zowel lezen als schrijven.
  • Snelheid voor cd-roms instelbaar via programmaatje.
  • Lightscribe voor professioneel lijkende schijven.

Minpunten

• Niet stil, zoals interne drive van een desktop.

Media-foutgevoeligheid Score: 5
Media-compatibiliteit Score: 5
Schrijfsnelheid Score: 5
Leessnelheid Score: 5
Reden van aankoop
Aangezien ik nu een laptop heb zit je al gauw met ruimte gebrek, het is dan wel niet schrijnend gebrek maar toch. Wanneer je dus veel games speelt moet er af en toe wat worden gedeďnstalleerd en geďnstalleerd en bij het installeren ligt het probleem want dat gaat tergend traag via de standaard drive in mijn laptop (in mijn geval valt het nog redelijk mee, bij mijn buurman is het nog erger). Dus op zoek naar een externe dvd±brander.

Criteria
Aansluitingen: USB2.0 aangezien dat het enige soort poort op mijn dockingstation is dat er geschikt voor is.
Hoge lees en schrijf-snelheid, minimaal het dubbele van mijn interne drive (8x voor dvd, 24x cd bij het lezen).
Prijs: onder de ¤75,=

extra bonus punten voor mij bij twijfel
Lightscribe, heb namelijk nog een hele berg liggen en voor presentaties of cadeaus staat het wel mooit als het plaatje ook op de cd/dvd staat.
Power via USB, spreekt voor zich.
Firewire, je weet nooit wat de volgende laptop zal worden.
Blauwe led-indicator, de rest van mijn apparatuur heeft ook blauw licht.

Waarom de Samsung SE-S204N?
USB2.0, hoge snelheid (20x voor dvd en 48x voor cd), bij mediamarkt ¤65,= (in November), lightscribe.
De concurentie was allemaal trager.

Uitpakken en installeren
Inhoud doos (zover ik het nog weet):
-drive
-USB-kabel
-Transformator en kabels
-cd met handleiding
-quickstart handleiding

Installeren is gebeurd binnen 5 minuten.

Prestaties en geluid.
Wat betreft snelheid is de drive echt super snel .
Gemiddelde snelheid CD: 31.50x
Eind snelheid CD: 41.88x
80 minuten schijf voor 75 minuten gevuld
Gemiddelde snelheid DVD-DL: 9.25x
Eind snelheid DVD-DL: 11.78x
De Dual Layer DVD was maar 6.44GB en geen 8.5GB.
Wat me wel opviel was toen wanneer er naar de andere layer wordt geschakeld de snelheid voor ongeveer een minuut een beetje terug viel en niet stabiel bleef.
Van het schrijven heb ik op dit moment geen preciese gegevens, eind snelheid was net onder de gespecificeerde maximum snelheid.

De geluidsproducitie is niet echt zacht maar zeker niet te hard in vergelijking tot een laptopdrive, dus dat is zeker een pluspunt voor mij. Daarnaast kan de drive via een programma op de website van de fabrikant de snelheid voor cd's ook instellen (wat je dan vooral niet moet doen is een cd-rom gaan branden).

Lightscribe was mooi mee genomen maar aangezien mijn laptopdrive ook lightscribe heeft gebruik ik deze.

Heb jij ook een Samsung SE-S204N?

Mooi ding en inmiddels onder de 50 euro. Een echt koopje. Heb hem ook besteld, bedankt voor de survey!
Dik minpunt is dat er geen aan/uit knop op zit.. Zat op mijn vorige (plextor pata) wel. Erg jammer, moet je steeds de stekker lostrekken. Ook het type stekker van de stroomkabel naar de brander is duidelijk minder, gammeler en kwetsbaarder. Hij is toch stiller dan verwacht.
Toch nog het volgende wat niet klopt of iig erg vaag is:

extra bonus punten voor mij bij twijfel
het wel mooit als het plaatje ook op de cd/dvd staat.

Dat zit er op

Power via USB, spreekt voor zich.
zou erg leuk zijn maar er zit gewoon een adapter bij (die je nodig hebt)

Firewire, je weet nooit wat de volgende laptop zal worden.
zit er niet op

Blauwe led-indicator, de rest van mijn apparatuur heeft ook blauw licht.
was grappig geweest maar is gewoon groen
er staan drie punten:
1. Criteria - dit moet er op zitten
2. extra bonus punten voor mij bij twijfel - dus wat een plus punt kan zijn.
3. Waarom de Samsung SE-S204N? - punten uit 1 en 2 die er wel op zitten.

Wat jij nu kopieert is uit deel 2.
Okee, maar dat is makkelijk verkeerd op te vatten.
Wat me verder nog is opgevallen: hij leest niet sneller dan 14speed, daarboven begint hij ongelijkmatig terug te vallen (met Nero cdspeed). Wat toch een tegenvaller is: je kunt het kastje niet (goed) openmaken en er een andere drive in zetten.
Mijn drive leek niet helemaal lekker meer te zijn dus ging ik eens kijken of het kastje open kan: dat blijkt te kunnen. Je moet achteraan beginnen met een platte schroevendraaier de grijze strips loswrikkten. De voorste grijze strip moet er ook af. De brander blijkt een sh-s203. Wat blijkt: hij is nét iets korter dan andere drives, dus een andere brander gaat er niet in passen.

[Reactie gewijzigd door Gianni Rombios op 17 oktober 2008 20:00]