Humax IRHD-5300C Review

A4- 25 april 2012, laatste update op 25 april 2012, 12.203 views

Humax IRHD-5300C

Pluspunten

• Externe HDD aan te sluiten voor exrta functies.

Minpunten

• Knoppen v/d afstandsbediening zijn iets stroef.
  • Enigszins traag bij het zappen.

Ik heb zojuist deze decoder (Humax IRHD-5300C) aangesloten en ingesteld. De menu's zitten logisch in elkaar en de afstandsbediening werkt erg intuitief.
Het enige vervelende is dat de rubberen knoppen van de afstandsbediening regelmatig aan de behuizing blijven plakken, niet echt plakken maar het gaat wat stroefjes. Ik ga er vanuit dat dit over een tijdje weg gaat met behulp van wat huidvet.
Wat ergonomie v/d afstandsbediening betreft ben ik tevreden. Enige vervelende is dat de mute-knop wat ver van de vaak gebruikte knoppen zit.

De beeldkwaliteit - voor zover dat op mijn oude TV (JVC LT-32X70SU @ 720p) te beoordelen is - is uitstekend. Een zwart kader om het beeld - zoals bij de 5100c nog al eens gemeld wordt - heb ik niet gezien. Eén zender werd na het zoeken verkeerd gedecodeerd (allemaal blokjes), met behulp van een reboot was het verholpen.

De behuizing had wat mij betreft best kleiner gemogen, en als je door de ventilatie gaten kijkt zou dat wat hardware betreft goed mogelijk moeten zijn. Mischien dat ik de externe HDD er ooit nog eens in ga bouwen.

Voor timeshift en programma's opnemen is het noodzakelijk een externe HDD aan te sluiten via usb (max 850 mA). Programma's opnemen heb ik nog niet gedaan. Met de timeshift functie heb ik wel even gespeeld en die werkt goed. Enige vervelende is dat na het gebruik ervan je van zender moet wisselen om de HDD in rust toestand wilt krijgen. Mede daarom is het wellicht verstandig om een stille HDD te gebruiken. De HDD wordt standaard in ext3 geformateerd, en dan wordt gelijk de partitie-tabel gewist.

Verder kun je - mits aangesloten op internet - oa. buienradar raadplegen. Het werkt goed, echter knipert het plaatje van Nederland bij het overgaan naar het volgende beeld in de loop.

Het opstarten duurt ongeveer een halve minuut, evenals het uit standby halen. Het zou fijn zijn geweest als je hem uit standby kon halen in een seconde of twee.
Het wisselen van zender duurt iets van 3 seconden wat ik redelijk lang vind.

Ma een paar uur ermee gespeeld te hebben ben ik erg tevreden met de Humax IRHD-5300C en zou ik hem je van harte aanraden.

Voor meer info kun je het beste de gebruiksaanwijzing even doornemen.

Heb jij ook een Humax IRHD-5300C?

Heb de decoder ook maar besteld. Ik had nog geen zin m'n HD recorder (een 5050) te vervangen, maar wilde wel interactieve TV. Dus dan is dit een mooi apparaat. In principe ook geschikt voor de toekomstige Cloud plannen van Ziggo.
Dank voor je review a4. Maar nog een vraagje; hij schijnt DLNA functionaliteit te hebben (integratie in thuisnetwerk). Heb je dit ook uitgeprobeerd, en zo ja, hoe werkt het? Dat zou voor mij de doorslag geven om er ook één te halen... (of niet).
Ik heb zelf geen DLNA op mijn lan dus kan ik het helaas niet testen.
Heb je ook al van de interactieve mogelijkheden van deze decoder gebruik gemaakt?
0Anoniem: 288924
18 september 2012 00:11
Ik heb de decoder inmiddels binnen. Hij bevalt erg goed. Voor On Demand diensten maakt hij gebruik van het Ziggo/ Humax TV portal. Dit maakt gebruik van een internet verbinding. De programma's worden zover ik kan nagaan gestreamt via internet ipv de kabel zoals standaard iTV ontvangers. Je moet dus een ethernet aansluiting in de buurt hebben. (Een Wifi adapter is met 39 euro een dure extra). De streams zijn in HD kwaliteit en kwalitatief beter dan de HBO GO streams. Hoewel het een beta betreft kom ik geen problemen tegen. Ik heb een alles in 1 extra pakket met een HBO en TV Extra pakket.

Het hoofddoel van de decoder, die ik naast een Humax 5050c HD PVR gebruik is het kijken naar de HBO On Demand series en films. Dat werkt perfect. Alleen raar dat HBO onder uitzending gemist te vinden is.

Tot m'n grote verwondering speelt hij m'n films van m'n NAS ook feilloos af. Dat is een mooie onverwachte extra. Ik ben nog geen films tegen gekomen die hij niet af speelt. Ik heb overigens nog geen MKV geprobeerd.

De opname functie gebruik ik niet. Maar ik hang er wel een kleine HD aan om live TV te kunnen pauzeren. Omdat er slechts één ontvanger in zit is de opname functie voor mij minder interessant. Bovendien heb ik daar m'n 5050c voor.

Wat betreft de combi met de 5050c... deze luistert naar de zelfde IR commando's als de 5300. Ik heb dat opgelost door de 5300 in een ander kastje te plaatsen en de Logitech Harmony met RF extender zo te programmeren dat beide kastjes hun eigen IR signalen krijgen (één via extender uitgang A en de ander via utigang B). Maar ik denk dat dit probleem redelijk exotisch is.

Al met al een aanrader, De prijs die ik betaald heb is 123 euro + 16 euro voor een smartcard. Zeker met de film stream optie is dit een erg interessant apparaat zelfs als alternatief voor een HPC of een Goolgle / Apple TV.