TP-Link TL-SG1008D-8-Port Gigabit Desktop Switch Review

cakemasher 25 april 2012, laatste update op 27 april 2012, 5.343 views

TP-Link TL-SG1008D-8-Port Gigabit Desktop Switch

Pluspunten

• Plug & Play
  • Snelheid
  • Scherpe prijs
  • Jumbo-Frames
  • Eco Modes

Minpunten

• Geen 'layout' voor de montage schroeven

Features Score: 5
Als eerste zou ik graag even willen melden dat dit mijn eerste review is, en zou graag eventuele feedback willen ontvangen.

Voorwoord
Vanwegen het beginnen met streamen van o.a. full HD films, wouden we graag ons netwerk upgraden van 100mbit naar gigabit.

Na onderzoek, hadden we 2 gigabit switches nodig. Hierbij gebruik ik een in mijn eigen kamer, en een bij de router. Aangezien de router 100mbit poorten heeft, besloten we om alle netwerk kabels aan de nieuwe switch te koppelen, en vervolgens een kabel te trekken van de router naar de switch.

De oude situatie was als volgt. In mijn eigen kamer had ik een 19" 24 poorts 100mbit switch. Deze was aan de router gekoppelt d.m.v. een crosslink kabel. De rest van de netwerkapparatuur in ons huishouden was direct verbonden met de router.

Inhoud van de doos
Toen de switches binnen kwamen, zaten de dozen in een plastic folie verpakt. De switches zelf zitten in een soort van kartonnen behuizing in de doos. Het verpakkingsmateriaal is niet bepaald zacht, maar wel massief. Hierdoor zit de switch zo stevig verpakt, dat het onmogelijk is om heen en weer te kunnen schuiven in de doos. Wel is hierbij ook meteen gezegd dat de switch, d.m.v. de stevige verpakking, kwetsbaarder is voor eventuele val partijen. Veder ligt de switch op de adapter + een aantal handleidingen.

Plug & Play
Nadat ik de switches uitgepakt had, heb ik direct alle kabels overgezet en de switch aangezet om te kijken wat er gebeurde. De switch pakte alles automatisch op, en werkte meteen. Ook de crosslink kabel tussen de switch bij de router, en de switch in mijn kamer kon gewoon blijven liggen en werd meteen herkent.

Snelheid
Vergeleken met mijn vorige switch, is deze zeer snel. Het identificeren van het netwerk is binnen no-time gedaan, mijn oude switch deed hier een aantal seconden over. De daadwerkelijke snelheid heb ik nog niet kunnen testen, zodra er een 2e PC in het netwerk hangt met een SSD ga ik kijken wat de snelheid is van SSD -> netwerk -> SSD.

Eco Modes
Wat ook op deze switch aanwezig is, is de eco modes. Volgens de handleiding zet de switch inactieve poorten uit, en kan hiermee het stroom verbruik met 80% verminderen. Wat ook in de handleiding staat, is dat de switch automatisch de afstand berekent tussen de switch en het netwerk apparaat. Hierdoor verstuurt de switch de pulsen met een minder hoge voltage wat ook stroom zou moeten besparen. Volgens de handleiding bespaart de switch:
0 - 10 meter 20%
10 - 50 meter ~10%
50 - 100 meter ~5%

Bouw kwaliteit
Ik vind persoonlijk de bouwkwaliteit van deze switch erg goed. Hij voelt zeer stevig aan en alles zit ook goed vast. De afwerking van deze switch is erg netjes gedaan.
Wat wel vervelend is, is dat de switch erg licht is. Hierdoor word de switch weg getrokken als er een kabel aan hangt.
Om dit tegen te gaan, kan de switch worden opgehangen, deze punten zijn goed bevestigt. Probleem hierbij is alleen dat er geen 'layout' word meegeleverd waarmee berekend zou kunnen worden waar de schroeven zouden moeten komen. Het is dus een beetje gek*t om de 2 schroeven goed op hun plek te krijgen.

Betrouwbarheid
In 1 a 2 maanden tijd, heb ik 1x gehad dat ik geen verbinding kon maken met de router. Dit lag niet aan de router, en ook niet aan m'n PC. Nadat ik de switches uit gezet hebt (stekker uit 't stopcontact) en na het werken er weer terug in gedaan had, werkte ze gewoon weer zoals ze horen.
Veder heb ik nooit problemen gehad met de switch, en ben er ook zeer tevreden mee.

Ik zou deze switch zeker aanbevelen. Vooral vanwege de prijs / kwaliteit verhouding.
Het aantal poorten, gecombineerd met de snelheid, kwaliteit en de prijs, maakt dit voor mij een top switch voor thuis gebruik.
Het streamen van full HD films van PC naar media speler gaat zonder problemen.

Heb jij ook een TP-Link TL-SG1008D-8-Port Gigabit Desktop Switch?

Even een waarschuwing voor mensen die deze switch willen gaan kopen.

Als je kabels wil aansluiten van langer dan 30meter vergeet het maar, dankzij die eco modus komt er geen enkel signaal doorheen.
Leo,

De kabels die aangesloten zijn op deze switch zijn 30meter & langer. Ik ondervind geen problemen, en de eco modes detecteert de afstand automatisch.

Ik heb meerdere van zulk soort problemen gelezen, maar tot nu toe heb ik er geen last van.
Op het moment gebruik ik Cat5
Het laatste antwoord is alweer even geleden, maar misschien dat je deze vraag nog leest: Gebruik CAT5E, of haalt ie probleemloos 1Gbit over (de oudere) gewone CAT5 (geen E) ?
ronh, op het moment gebruik ik alleen CAT5E en heb geen CAT5 hier liggen op het moment. Ik kan het helaas niet voor je testen.

Ik gebruik vaak de CAT5E kabels van de action, deze kosten een euro of 2 - 3 en dan heb je 10 meter (voor 't geval je eventueel de mogelijkheid hebt om je CAT5 te vervangen).

Volgens mij kan CAT5 ook geen gigabit aan, maar maximaal 100mbit. Houd dus in dat je alsnog een 100mbit verbinding hebt van device naar switch als je CAT5 kabel gaat gebruiken. In dat geval raad ik je zeker aan om te upgraden naar CAT5E of hoger.
Bedankt voor je antwoord. Ik weet dat je minimaal CAT5E nodig hebt voor 1Gbps, maar uit jouw laatste post leek het erop dat je gewone, oude CAT5 gebruikte.

Het had toch kunnen zijn dat TP-link misschien een of ander foefje gebruikte om toch 1Gbps over standaard CAT5 te pompen? En dat was voor mij ideaal geweest: Ik moet een koofje slopen waar mijn draden achter liggen, van beneden naar boven... ;(
Ronh,

Sorry voor het misverstand, zou je mij het stukje kunnen aanwijzen wat je op deze gedachten bracht? Dan kan ik het even aanpassen.

CAT5 ondersteund geen gigabit, maar max 100mbit (volgens verschillende bronnen waarvan één daarvan: http://discountcablesusa.com/ethernet-cables100.html). Denk dat je toch even rond moet gaan kruipen om nieuwe kabels aan te leggen :X .
[fout geplaatst...]

[Reactie gewijzigd door cakemasher op 3 oktober 2012 17:54]