TP-Link TL-WN821N Review

dreku88000 25 april 2012, laatste update op 25 april 2012, 936 views

TP-Link TL-WN821N

Pluspunten

• (recent) prijs!
  • stabiele en goede verbinding
  • werkt met alle soorten Windows OS
  • regelmatig driver updates uitgebracht door TP-Link

Minpunten

• geen kunnen vinden

Introductie

Ik heb deze USB ontvanger ongeveer 2 jaar wisselend in gebruik gehad. Inmiddels heb ik iemand anders ermee blij gemaakt omdat die problemen had met zijn ontvanger.

Algemene beoordeling

Het is een USB ontvanger. Niet meer, niet minder. Over het algemeen vind ik bij TP-link wel dat ze nogal veel 'extra' documentatie meeleveren in de doos (reclame etc), maar heeft voor mij geen negatief effect op de stick zelf.

Featureset

Ik heb de stick op meerdere pc's gebruik icm met meerdere besturingssystemen, waarbij ik eigenlijk nooit de bijgeleverde software heb gebruikt. Voor de Windows versies waarmee hij bij mij in aanraking is geweest, volstond het installeren van de juiste driver (v1 of v2, wel even opletten). Daarna deed hij wat hij moest doen (data ontvangen en verzenden).

Prestaties en bereik

Kort gezegd: gewoon goed. Hiervoor had ik een vergelijkbaar model van Linksys (toen nog geen Cisco) wat steeds problemen gaf. Na deze een keer door eenzelfde exemplaar te hebben vervangen bleven de problemen (slechte verbinding, traag, wegvallen), waarna ik deze TP-link heb aangeschaft. Hierna simpel installeren, wireless gegevens instellen en klaar (zoals het volgens mij ook hoort). Goede verbinding, ook op punten waar de voorgaande stick problemen gaf. Ook voldoende snelheid.

Dit laatste heb ik niet gemeten, maar is meer een gevoel. Hierdoor kan ik geen resultaten posten en ik had destijds ook nog geen NAS, en heb dus ook geen grote files liggen verzenden, maar voor usenet gebruik, internetten en wat kleinere bestanden over het netwerk 'gooien' vond ik hem lekker snel. Ook vergelijken met de standaard wireless G verbinding van mijn laptop was dit een hele verbetering qua snelheid.

Compatibiliteit

Windows -> XP, WIN7 (32 en 64) prima, geen problemen mee gehad. Linux niet getest.

Betrouwbaarheid en stabiliteit

Zeer goed! Dikke pluim voor TP-Link! Zie ook kopje Prestaties en bereik. Zeer degelijk signaal, snel en betrouwbaar.

Ondersteuning

Drivers zijn regelmatig geupdate en op de website van TP-link gezet. Steeds als ik hem in een andere omgeving (pc configuratie of besturingssysteem) installeerde, heb ik de drivers van de site geplukt, waardoor ik steeds de laatste versie had. Dit is bij TP-Link wel een aanrader, omdat zij regelmatig updates publiceren. Ook weer een pluspunt vind ik.

Destijds iets van 20 - 25 euro voor betaald (weet niet meer precies, maar iets in die richting). Nu zie ik hem voor 10 - 12 euro in de pricewatch staan. Zeer goede prijs voor die kwaliteit! Echt een topper.

• Acer Travelmate 6465wlmib
  • Windows 7

Heb jij ook een TP-Link TL-WN821N?

op linux ubuntu werkt het als je deze insteekt van in begin van installatie.
Zonder drivers te installen.
Ok, goed om te weten. Thanx voor de tip!