Razer Carcharias Review

taurus110 25 april 2012, 6.417 views

Razer Carcharias

Pluspunten

• Goed en duidelijk 'orgineel' geluid
  • Zeer comfortabele bouw
  • Lange gevlochte kabel
  • Koele grote oorkleppen

Minpunten

• Duur(der)
  • Tekst markering slijt zeer snel weg
  • Niet geschikt voor mensen met een klein(er) hoofd
  • Oorkleppen minder geluidswerend

Features Score: 3
Opnamekwaliteit Score: 4
Algemeen

Ik heb deze headset nu al een 3-4 tal maanden en hier volgt mijn ervaring en beoordeling.

Reden tot aankoop

Ik had een koptelefoon liggen en moest hem gebruiken i.v.m. overlast die de normale laptop boxen zouden veroorzaken in het huis. Deze produceerde alleen maar ruis en zat zeer oncomfortabel. En na enkele uren kon je hem niet meer dragen. Dus ik had een nieuwe headset nodig om comfortabel te gamen. Rond gekeken op het net en vond 3 kandidaten, Of een Fatality Mk II, een Corsair HS1 of een Razar Charcharias. Na wat reviewtjes te gebben gelezen viel mij op dat de Fatality Mk 2 een flinke 'Bass boost' had erin verwerkt, het liefst wilde ik eigenlijk zo'n 'echt' mogelijk geluid zonder versterking. De Corsair had dit zelfde probleem en een slechtere bouw omdat deze uit toch wel dun plastic was opgebouwt. Dan blijft dus de Charcharias over. Maarja deze was wel een pak duurder dan de rest en ik was nog niet zo echt vertrouwt met Razar
Na nauwkeurig te overwegen hem ik hem toch maar bestelt en had de Charcharias volgende dag binnen.

Openmaken

Het klink misschien stom maar het was toch wel een uitdaging om de headset uit de doos te krijgen. Immers word er veel geld gestopt in het verpakken van Razar producten en is alles van hoogwaardig kwaliteit aan de doos (glimmende teksten, dik karton enz.). Maarja na veel knutselen om hem er toch uit te krijgen ondanks de vele stikkers en 'hakende delen'. Wat zit er dan in? Alleen de headset en een boekje met stickers,... had misschien een hoesje of wat meer verwacht voor die dure prijs maarja, je kunt ook niet alles hebben!

Uitproberen

Je zet hem op en het eerste wat opvalt is, dat de zeer grote ronde kleppen ruim en zacht om de oren vallen. En dat het een van de enigste headsets zijn die je niet voelt qua gewicht of klemming. Dit heeft vooral te maken met de zachtere en flexibele kopstuk dat de kleppen met elkaar verbind. En ingelegd is met een soort van zacht foam-achtig kussen. Lekker comfy dus! Na een dag ge-gamed te hebben vergeet ik zelf dat ik hem op had!

Wat ook gelijk opvalt is dat je 3 meter 'gevlochten' kabel er aan bungeld. Ik dacht op het begin: 'Dit is allemaal overbodig koper en katoen!' maar, het blijkt: ik moet heel wat ik de kamer rondlopen als ik met iemand op teamspeak zit en dan kan ik de hele kamer rond rennen en toch genoeg kabel hebben. Da,s handig!

Ook zie ik aan de kabel op 1/3 de van de lengte met de headset een zwart blokje zitten met een volume draaiknop en een microfoon aan/uit knop met het Razar logo erop dat NIET blauw verlicht! Grrr, ik wil blauwe LED logo,s van Razar! Dan had ik inderdaad de Megalodon moeten halen maarja die was nog duurder.

Wat wel zeer irritant is: op de inline volume regelaar en micro switch, zit bij de microfoon schakelaar het woordje ON en OFF in het wit geschreven. Dan weet je of je microfoon aan of uit is geschakeld. Deze letters waren na 2 maanden al compleet weggesleten!!! Raar, ik kom niet vaak aan die switch en heb hem maar 3 of 4 keer bedient. Maar nu weet ik wel niet meer wat aan of uit is!!!

Ook heb ik altijd mijn twijfels gehad over die rail die de kleppen met het kopstuk verbind om die verstelbaar te maken voor je hoofd. ze zijn maar 1 a 2 mm dik en zien er niet stevig uit. Maar ik heb er raar genoeg helemaal geen probleem mee gehad. En ze zijn nooit verbogen geraakt of bekrast.
Opmerking: zoals misschien door anderen al gezegt. De headset is op zijn kleinste stand al voor een 'normaal' persoon bedoelt. Ik heb hem al meestal op z,n kleinst staan en ik kan me inbeelden voor mensen met een klein hoofd dat deze headset te groot zal zijn.

Geluid

Hier komt het allemaal op neer: klink hij helder, is hij versterkt in de sub, mid of high range? enz.
Na wat '.wav'tjes' van studio kwaliteit van albums te hebben geluisterd merk je op dan de bass natuurlijk klinkt maar toch af en toe iets te zwak is, EQ aanpassen en je krijgt weer een volle natuurlijke bass. Mid range is prima en de high range is redelijk maar, mag toch wat scherper. -> Naar mijn mening dan he.

Ook wat opvalt is dat de kleppen een gaas hebben, en niet gewoon een plastic kap. Dit werk fijn want dat houd je oren koel ( en dat merk je toch wel! ) en ik kan nog andere geluiden horen. Dat is fijn als de deurbel zou gaan. Maar als ik de headset afzet dan kun je hem gewoon horen als of het een speaker set is natuurlijk omdat het geluid dwars door dat gaas vliegt.

Ook heb je aan de linker klep een microfoon 'boom' zitten die 270 graden kan roteren. Deze kun je fijn meebuigen en geeft scherpe signalen door en heeft een extra 'noise reducing microphone' erbij om achtergrond geluiden weg te filteren vandaar de stereo 3,5mm audio jack alsook stereo 3,5mm microfoon jack. Ook zijn deze jack's verguld met goed maar, daar merk ik zeker het verschil niet mee tegenover onvergulden.

Razar maakt goede kwaliteits producten maar tegen een duurdere prijs.
Is deze headset het waard?
Dat zeker! Het is een van de best zittende headsets die toch een onschijnbare sterk en flexibele bouw heeft. Dit is essentieel als je lang naar muziek luistert of veel aan een stuk gamed.
En ook heeft de Charcharias een goed stevige bouw met goed geluid die niet in de lage frequenties geboost is.

Opmerking: de headset heeft erg grote uitstekende kleppen en samen met de microfoon 'boom' is dit niet bedoelt voor buiten gebruik natuurlijk.

Heb jij ook een Razer Carcharias?

Check je spelling even na ;)

Verder goede review! Ik mis alleen wat foto's :D
Iemand wijzen op spelling en vervolgens een pijnlijke contaminatie aangaan.. check na..
Thanks!, ik zal inderdaad even naar fouten zoeken. Ik maak al snel spel fouten. :)
Volgens mij heb je Carcharias niet één keer goed gespeld;)
Inderdaad. Plus ik zie geen foto's.
Hallo,

Ik heb vandaag mijn razer carcharias gekregen en ben er zeer tevreden mee,
Het geluid is geweldig op de bass na die iets minder is.
Verder heb je best veel kabeltjes nodig om de headset aan te sluiten op een xbox, gelukkig staat dit goed uitgelegd met behulp van een tekening
Comfort is na verloop van tijd prima (met een bril), al was dit in het begin even wennen. Over het geluid niets te klagen voor deze prijs.
Helaas na - naar mijn idee - voorzichtig normaal dagelijks gebruik heb ik na net geen 14 maanden (01-06-2012) kabelbreuk bij de volumeregeling in het snoer. Gevlochten kabel zegt dus niet altijd alles.

[Reactie gewijzigd door C0rnelis op 28 juli 2013 11:50]