Specificaties Losse body, 12,3MP sensor - Bekijk alle specificaties

Nikon D300 Zwart Review

tweemb 16 december 2007, 6.852 views

Nikon D300 Zwart

Pluspunten

• uitstekende beeldkwaliteit op alle gangbare iso's van 100 tot 3200 ,fijne ergonomie,bedieningsgemak.prima flitssysteem ook.

Minpunten

• de nieuwe grip lijkt me nog niet ideaal
  • op de camera zelf heb ik eigenlijk niets op aan te merken

Uitbreidbaarheid Score: 4
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 5
na de d70 en twee d200's nu een d300 aangeschaft ter vervanging van een d200,om bij te blijven met de huidige stand van de techniek en om te zien of de pijnpunten van de d200 verlicht zijn.
Tot en met het uitpakken van de camera niets nieuws;dezelfde gouden doos,met camera,lader,video snoertje,accu,etc.als met de d200.
De gebruiksaanwijzing zet je wel even op je stoel;421 bladzijden!
De d300 oogt hetzelfde als de d200 en ik ben daarom meteen vertrouwd met de camera en de meeste bedieningselementen.

De beeldkwaliteit:
Wat vergelijkende portretten in de studio gemaakt en de d300 geeft een betere weergave van de genomen foto achter op het beeldscherm als de d200.
mijn instellingen van de d200 waren altijd nogal wat extra verscherping,verzadiging,en vaak een plus1/3 belichting.
de d300 geeft direct een beter belichte foto,extra verzadiging is niet nodig,een tandje extra verscherping wel,bij beeldkeuze standaard.
Ook het gebrek aan ruis bij pakweg 1600 iso is een zeer welkome eigenschap omdat dat juist de grens is in donkere zaaltjes om een mooie combinatie van bestaand licht en flits te krijgen.
Ook heel mooi is de toepassing van d-lighting,het verhelderen van schaduwen en beheersen van hoge lichten direct op de foto in plaats van in post proces.
ik schiet altijd in raw,maar nu zijn de jpeg's uit de camera ook direct bruikbaar voor mij.

Nieuw is live-view,net als op een compactje de foto op het scherm beoordelen voordat je de daadwerkelijke foto maakt,de praktijk moet uitwijzen of ik dat ga gebruiken,ik neem net zo makkelijk op de gok een stuk of 4 foto's boven een menigte uit met de camera ver boven mijn hoofd zonder eerst allerlei instellingen te moeten veranderen.het heeft dan ook meer een toepassingsgebied zoals macro, op een statief.
al met al ben ik zeer tevreden met deze d300,ik kon in principe alles als zeer goed beoordelen,
maar om toch wat te zeuren ;

de batterij duur is veel beter als de d200 maar nog geen d70 niveau.

uitbreiding;
de extra grip heeft een betere pasvorm als die van de d200 maar de constructie dat er in de mbd300 maar een extra normale accu gaat of een accu uit de pro camera's ,en de grip verwijderd moet worden om de camera accu te wisselen heeft mij voorlopig doen besluiten om het zonder extra grip te doen.
daar komt bij dat de mbd200 grip een messing tandwiel constructie heeft die erg kwetsbaar is,en ik denk dat dezelfde constructie ook in de nieuwe grip zit.

update;
ik heb op 12-12 toch maar de grip erbij gekocht omdat dat nu eenmaal makkelijker vasthoud met een flitser en flinke zoom op de camera.
de grip zit een stuk steviger aan de camera als die van de d200 en is ook geheel van lichtmetaal ipv plastic.ik sprak ook nog een nikon technicus op de nps-dag en die was er van overtuigd dat het een betere constructie is.
Helaas : mijn really right stuff statiefbevestiging van de d200 past niet op de nieuwe d300.

De prijs;het blijft veel geld en voor een d200 krijg ik nu nog maar de helft van de nieuwprijs en dit lot wacht de d300 ook,toch vind ik het de prijs waard.
Voor wie het teveel vind en toch een nikon van dit niveau wil is de d200 zeer betaalbaar geworden.ongetwijfeld zal de d300 de komende maanden goedkoper worden en zeker als er ooit een full-frame mini d3 komt.

Heb jij ook een Nikon D300 Zwart?

Ik blijf toch maar bij Canon...
Wat ik me afvraag of uiteindelijk die fullframe technologie zoveel meer te bieden heeft voor de gewone ama-prof: zeker met zulke camera's als de 200 en 300 die qua prijs al vrij hoog liggen.

Is de kwaliteit van zo'n full frame zoveel beter? (beetje off-topic)

Ondertussen blijf ik wegkwijlen bij de D300: blijft mooi speelgoed ;)
de full frame techniek van de d3 is zonder meer fantastisch,heel weinig ruis bij heel hoge iso's.ik was bij een workshop met de d3 en beoordeelde enige portretten gemaakt op iso 1600 en zelfs op 3200 en vervolgens afgedrukt op 50x70; echt ongelooflijk mooi,daar kan een d200 op 400 iso niet aan tippen.
kortom het verlegt de grenzen gewoon en maakt het veel makkelijker om in alle situaties met goede beelden thuis te komen.
Ik zou geen full frame willen: mijn Dx-lenzen zijn dan niet meer te gebruiken en de interessante verlengingsfactor op de tele-objectieven is weg.
De D300 is precies goed, zoals hij is.
dit blijft natuurlijk altijd persoonlijk,afhankelijk van wat je onderwerpen zijn.
ik zou heel graag een full frame willen ala d3 maar dan in de verpakking van de d300
de nieuwe lens 14-24 2.8 schijnt echt fantastisch te zijn terwijl ik de 12-24 f4 altijd met zeer gemengde gevoelens gebruik; f4 en te veel wisselende vertekening.
voor tele heb ik genoeg aan mijn 80-200 2.8 die ik toch al niet vaak op 200 gebruik.
Je geeft aan dat je bent overgestapt van een d200 naar een d300 in de hoop dat een aantal "pijnpunten" zich niet meer voordoen. Kan jij hier voorbeelden van geven, en voldoet de d300 hierin?
vanaf 640 iso is de d200 al ruis aan het opbouwen en vanaf 800 moet je al dringend met noise reduction aan de gang,dat betekend dat in de meeste zaaltjes je zelfs met een redelijk lichtsterke lens nog tekort komt en het omgevingslicht te weinig meespeelt.de d300 is wat dat betreft zelfs op 3200 nog bruikbaar wat dus een betere balans en ook minder ruis op levert en vooral minder nabewerken.
ook de standaard lichtmeting in de d300 is veel nauwkeuriger wat beter belichte foto's oplevert en ook de ruis ten goede komt.
de autofocus is erg verbeterd,de d200 had maar een cross sensor wat problemen gaf als het onderwerp minder contrast had en buiten het centrum lag.
verder geeft het beeld achter op de camera van de d300 een waarheidsgetrouwe weergave vergelijkbaar met het histogram.
de d200 toonde een mooi beeld terwijl het histogram dan aangaf dat de foto behoorlijk onderbelicht was.
ook de betere batterijduur is een grote plus voor mij,omdat ik nu per shoot maar een accu nodig heb tegen twee bij de d200.