Specificaties GF GTX 560 (810MHz), 1GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Asus ENGTX560 DC/2DI/1GD5 Review

Septimamus 24 januari 2013, 4.018 views

Asus ENGTX560 DC/2DI/1GD5

Pluspunten

• Prestaties
  • Beeldkwaliteit
  • Geluid (je hoort de kaart amper)
  • Temperatuur

Minpunten

• PCI-E aansluitingen aan de bovenkant waardoor kabels tegen paneel komen
  • Mini HDMI ipv HDMI

Drivers en compatibiliteit Score: 5
ASUS GTX 560

Mijn eerste review op Tweakers.net

Omdat ik vaak gebruik maak van review's op deze site, heb ik besloten dat het voor mij ook is tijd was om er een te schrijven. Ter vervanging van mijn kapotte videokaart een GT230, had ik een GT220 in mijn computer zitten. Deze kaart werkte goed maar was zodanig verouderd dat ik een upgrade nodig had aangezien ik nog wel kan genieten van zwaar grafische spellen. Sinds kort ben ik in het bezit van een GTX 560 van ASUS en deze kaart bevalt me super. Tot mijn verbazing was er over deze versie videokaart nog geen review geschreven dus zag mijn kans.

Verpakking & installatie

De kaart zit verpakt in een stijlvolle doos. In deze doos zit, zoals gebruikelijk, de driver cd, mini HDMI>HDMI adapter, DVI>VGA adapter en natuurlijk de kaart zelf die netjes verpakt zit in een anti-statische zak. Wat mij toch altijd weer verbaast is de grootte van de kaarten tegenwoordig. Vooral omdat dit een enkele fans uitvoering is, had ik hem kleiner verwacht. Toch meet de kaart zich een lengte van 238mm. Dit paste helaas niet in mijn oude kast, dus moest ik daar ook iets vervangends voor aanschaffen. Na lang zoeken ben ik toen toch gegaan voor de Cooler Master 690II Advanced. Omdat dit toch wel een veelgebruikte kast is wil ik even kwijt dat de kaart hier met gemak inpast.

Er is genoeg ruimte tussen de HDD bays en de kaart zelf. Al met al was de installatie een fluitje van een cent. Kwestie van op het moederbord plaatsen en aansluiten. Het enige nadeel wat ik heb gevonden is dat de PCI-E aansluitingen bovenop de kaart moeten en niet zoals veel gezien aan het einde van de kaart. Dit zorgt ervoor dat de zijpaneel tegen de PCI-E aansluitingen aankomt. Hoewel dit nog niet voor schade heeft gezorgd geeft het toch niet zo'n fijn gevoel.

Met zijn mini-HDMI en 2x DVI aansluitingen waarvan 1 vga compatible, is het geen enkel probleem om mijn 2 Apple Cinama monitoren aan te sluiten. Althans dat dacht ik. Toen ik mijn schermen wou aansluiten oogde ik mijn eerste probleem. De DVI aansluitingen zitten te dicht op elkaar. Nou weet ik niet of dat aan de kaart ligt of dat Apple te grootte aansluitingen gebruikt, maar hier moest een oplossing voor komen. Normaal zou je dit opolossen door een DVI naar HDMI adapter te kopen. Maar aangezien deze kaart alleen mini-HDMI ondersteund moet hier nog een extra adapter tussen, een HDMI naar mini HDMI adapter. Dit oogt wat onnozel en alsof het ieder moment los kan schieten maar tot op de dag van vandaag is die blijven zitten.

Dit alles zorgde toch wel voor een wat stroef begin maar dat veranderde toen ik eenmaal aan de slag kon met deze kaart. Allereerst natuurlijk de nieuwste driver installeren, maar toen ik mijn eerste game speelde met alles op het hoogst, waarvan ik eerst met alles op het laagst moest spelen, kreeg ik een een glimlach van oor tot oor.

De Kaart

De volgende aansluitingen zijn te vinden op de kaart:

1 x HDMI ( 1.4a )
2 x DVI-I Uitgang waarvan 1 x met HDCP en1 x Dual Link

Standaard draait de kaart op 910mhz. Met MSI afterburner is dit nog op te krikken naar 1200mhz.
Verder heeft ASUS bij deze versie een zogenaamde Super Alloy Power toegevoegd. Hierbij beweren ze dat de kaart een 15% "Performance Boost" krijgt, gemiddeld 35 graden celcius koeler is en hij 2.5 keer zolang meegaat. Tot nu toe kan ik alleen de eerste twee bevestigen.

Prestaties

Om je even mee te nemen in mijn situatie, een upgrade van een GT220 naar een GTX 560 is een wereld van verschil! Ik kon games zoals battlefield 3 met gemak op de hoogste instellingen spelen. Ook heb ik de kaart met de Heaven benchmark getest. hierbij stonden alle instellingen op het hoogst en had ik een gemiddelde van 23FPS. Nou vind ik dat voor een kaart die nog onder de 150 euro ligt een zeer goede prestatie. (als alle instellingen op Reel staan, behaalde ik een score van makkelijk 45FPS.)

Na even snel met wat programma's te meten komt de kaart bij zware games niet boven de 60 graden Celsius uit. Nou is mijn kast misschien wel over de top gekoeld en beloofd ASUS dat deze versie 35 graden Celsius koeler moet zijn(wat me nogal sterk leek.) maar is dit toch een prima resultaat.

GameLow (FPS) 1680*1050High (FPS) 1680*1050Very High (FPS) 1680*1050Ultra (FPS) 1680*1050
Grand Theft Auto IV453631

Prestaties lage graphics 3DMark 11, zonder overklokken:

Prestaties hoge graphics 3DMark 11, zonder overklokken:

Prestaties hoge graphics 3DMark 11, Met overklokken:

Kaart is alleen overklocked door MSI Afterburner

Na een lange twijfel heb ik er dan toch goed aan gedaan om een upgrade uit te voeren. En heb ik er helemaal goed aan gedaan om deze kaart als upgrade te gebruiken. Niet alleen kan ik nu de games op de kwaliteit spelen waarop ze bedoeld zijn, ook ben ik voorlopig wel klaar om de aankomende games te kunnen spelen. Wat dan toch de reden is dat ik voor de goedkopere GTX560 ben gegaan is omdat het verschil zich niet goed genoeg weerspiegelde in de hogere prijs naar mijn mening.

Changelog: Spellingsfouten, zinsverbetering, Afmetingen kloppen nu,
11-09-2012 - Fotos toegevoegd
24-09-2012 - Benchmark's toegevoegd

Heb jij ook een Asus ENGTX560 DC/2DI/1GD5?

Heb deze kaart ook, een aanrader! Je ziet 'm ook vaak terug bij driver updates, ik kwam van een HD 4770 af maar deze kaart wordt goed ondersteund :) BF3 speelt hij dan ook zeer goed, en dat is ook waar ik 'm in eerste instantie voor gekocht heb.
Geluidsproductie ben ik ook over te spreken, en door de koeler is hij ook nog een eindje over te klokken als je wil.
De kaart ziet er ook goed uit, mooie koeler, metalen rand, heatsprider op geheugenchips, enzovoort. High-end look voor mid-end prijs.

Nadeel is ongetwijfeld het energieverbruik. Hij is wat sneller dan de HD 7770 (en dat mag ook wel want hij is een stuk duurder) maar verbruikt daarbij vl meer energie en produceert meer hitte. Verder zijn er overigens niet echt concurrenten voor deze videokaart, pluspunt! Maar in tegenstelling tot mijn 2 jaar oude HD 4770 heeft deze kaart in het laatste half jaar toch zo'n 3 keer voor een crash gezorgd, maar ach :P
Ander nadeel aan de mooie koeler is dat de plastic kap zo'n 2 centimeter over de rand uitsteekt. Bij mijn vorige moederbord die de SATA poorten onhandig geplaatst had, kwam deze er net voor. Dat terwijl ik van tevoren de lengte van het PCB had opgezocht om te kijken of het paste 8)7 het is ook een beetje useless, maar vooruit.

Over je review: verduidelijkt toch een behoorlijk stuk over de kaart, maar hij kan natuurlijk veel uitgebreider. Kijk eens naar andere reviews wat er allemaal behandeld word ;)

[Reactie gewijzigd door Richh op 14 juli 2012 20:46]

Geen concurrenten? wat dacht je van de HD6870?
Ongeveer gelijk geprijsd maar presteert echt minder. Zie je ook terug bij bijvoorbeeld de recommend eisen van een game als Sleeping Dogs (vandaag bekend gemaakt). Recommend is of een GTX 560 of een HD 6950.

Toen ik de kaart kochtte (midden oktober, voor 160 euro) was de HD6870 een stuk duurder. Bizar dat de prijs van de GTX 560 ook niet verder gedaald is, al vind ik het niet erg :P
De "Video uit" poorten die je hier in je review noemt (HDMI, DVI-I, VGA) zijn niet dezelfde als deze in de PriceWatch productinformatie (2x DVI-I, Mini-HDMI). De afbeelding komt ook niet overeen met diegene die ik op de ASUS site terugvind.

Je blijkt hier een vergelijkbaar, maar toch verschillend, product getest te hebben?
Ik heb de Asus GTX560 die bij de informatie hoort. Ik had het er over dat 1 van die 2 DVI poorten VGA ondersteund. Wat betreft de afbeelding heb je inderdaad gelijk. Deze zal ik vervangen voor de juiste. Bedankt voor de feedback.
Dan is het 1x DVI-D en 1x DVI-I. Niet 2x DVI-I ;)
Door Olaf van der Spek, donderdag 9 augustus 2012 00:22

wat voor aansluitingen zijn er en hoeveel?
Dat staat toch al in de specs? pricewatch: Asus ENGTX560 DC/2DI/1GD5

De specs hebben het over 2x DVI, dus weet je zeker dat je review bij de juiste kaart staat?
Toch meet de kaart zich een lengte van 111mm.
Dat klopt waarschijnlijk niet en anders is het ultra kort.

Je spreekt hier zelf ook over 2x DVI. Overigens heb je qua lengte inderdaad gelijk. Dit moet 238mm zijn. Ook dit zal ik meenemen in de volgende update.
beetje meer info is wel beter.

wat voor aansluitingen zijn er en hoeveel? geluidsproductie etc. je bent op de goede weg maar er kan nog veel bij
Bedankt voor je feedback. Ik zal vanmiddag nog wat aanvullende informatie toevoegen + foto's.
wat voor aansluitingen zijn er en hoeveel?
Dat staat toch al in de specs? pricewatch: Asus ENGTX560 DC/2DI/1GD5

Toch meet de kaart zich een lengte van 111mm.
Dat klopt waarschijnlijk niet en anders is het ultra kort.

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 9 augustus 2012 00:28]

Goede review!
Al heb ik een beetje het idee dat jouw processor misschien een beetje een bottleneck is..
Ik heb de kaart zelf ook en heb de resolutie op 1920x1080 waarbij ik met alle bovenstaande spellen nog goed boven de 30 fps uit kom (heb niet het idee dat ik ooit echt onder de 30fps grens kom)
Misschien komt dit doordat ik de kaart een beetje gekieteld heb.
Is die 1200mhz trouwens zonder of met een voltage tweak?
Ik kreeg namelijk al vrij snel artifacts...dat is dan zonder voltage tweak ;)

Wat de beeldschermen betreft, je kan wel 2 dvi aansluitingen kwijt op de kaart, dus ik denk dat het aan apple ligt, dat ze iets groter zijn waardoor ze niet meer passen.

Mijn tip voor mensen die een goede, goedkope videokaart willen die nog een tijdje alle games op max aan kan, dan zou ik toch een stapje hoger proberen, omdat je nu bij een aantal games al aardig dicht op de 30fps grens zit. Er is dan al een kansje dat je bij Far Cry 3 niet meer op max kan spelen..
Is die 1200mhz trouwens zonder of met een voltage tweak?
Waarschijnlijk gaat de slider zover en is het (nog) niet getest.
Was altijd een lekker kaartje , niet te groot, makkelijk te tweaken. Ze blijven nog wel aan de dure kant op dit moment vind ik die 560 serie, maar goede review(ik bak er niks van:) En je kan ze nog lekker terugklokken, ook wel prettig bij filmpje kijken.
gr.rich
Bedankt voor je positieve reactie. Die 500 serie blijft inderdaad prijzig. Overwoog eerst nog om een 570 aan te schaffen maar die was gelijk weer 200+ duuder :|
Al een mooie review, misschien is dit een handige site voor grafieken te maken in Tweakers hun stijl.

Super, dat was precies wat ik zocht!
Ik ga nog even aan de slag :9
Dankjewel voor je feedback en je ervaring. Ik heb gelukkig nog geen crash gehad.
Voor mij was het ook een aanschaf voor battlefield 3 en de nog komende Grand Theft Auto 5.

Ik ben nog bezig met wat benchmarks van een aantal games die ik heb gespeeld, maar helaas is alles verloren gegaan tijden een crash van mijn pc. Dit komt er dus nog wel bij.

Tot slot met ik het helemaal met je eens dat deze kaart er prima uitziet en dat voor een hele mooie prijs!

ps. van de hitte heb ik weinig last aangezien mij pc echt over de top word gekoeld.
Ik zie de review weer hoog in de lijst opduiken. Wat zijn de veranderingen? (changelog please)
Heb in een van mijn pc's een Asus GTX560TI 830MHz, niet overklokken daar ze al OC is, ben met mijn nieuwe pc bezig; Asus P8Z77 V-PRO met de GTX570, 16 GB Corsair V-1600 en een i7 2700 K (SB) nu nog een M4 of Intel 256 SSD en 3 TB HDD WD Bl.Caviar > PSU HX 850, zo dan kan ik verder en later misschien een YB kopen = VGA X3 = Video pc. Daar ik het meeste nog heb liggen (op de plank), denk ik wel een tijdje verder te kunnen. Iemand een idee om de performance te verbeteren ! THX, Antwerp
Qua performance is jou lijstje naar mijn mening prima. Zou misschien nog overwegen om ipv de GTX570 een GTX6** serie te nemen. Voor de rest klinkt dit als een patser van een PC.
als alles goed gaat ga ik binnenkort deze kaart eens in een SLI setupje draaien :)
Leuk!

Ik ben erg benieuwd naar de resultaten!