Asus P5B Deluxe Review

xs4me 6 december 2007, 1.496 views

Asus P5B Deluxe

Pluspunten

• Features
  • Prestaties

Minpunten

• Onboard audio
  • Problemen met RAID/Seagates
  • Front USB aansluiting bug
  • Onbetrouwbaar gebleken

Layout Score: 4
Featureset
Alles wat je kunt verzinnen zit erop. Wat me wel bijzonder tegenvalt is de onboard audio. Ok, je moet geen high end spul verwachten, maar met optical uit verwacht je wel dat hij op z'n minst ook 6 - 8 kanalen doorstuurt. Niets is minder waar. Aangesloten op receiver en ik krijg er niks anders uit dan stereo en sub. De sub klinkt ook nog eens bagger en iets instellen kun je verder ook niet.Zodra ik DTS aan zet in het opties panel kraakt het geluid als een gek. Ook als ik m'n headset aansluit geeft de software problemen. De mooie wizard geeft aan waar die in moet, maar dan krijg ik geen geluid. Plug ik hem in een andere port wel, maar geeft ie aan dat het niet klopt. Laatste drivers nog gedownload, maar veranderd niks. Beetje raar allemaal dus. Gewoon helemaal niks van verwachten is het beste :)

Layout
Geen problemen ondervonden, prima dus.

Prestaties
Prima, op audio na dan.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
De eerste ging na zo'n 2 maanden stuk. Vervanger gekregen en die was DOA. De 3e doet het nu goed, alleen kreeg ik problemen met m'n front usb aansluiting. Bij het opstarten kreeg ik de melding dat m'n usb device onjuist was afgesloten terwijl ik hem nog nooit gebruikt had. Aansluiting los gekoppeld en draait nu prima.

Ook heb ik al 3x "Array out of bound" errors gehad. Ik weet niet in hoeverre dat met m'n Seagate HD's te maken heeft of met de onboard IC8H controller, maar erg irritant is het wel.

Overklokbaarheid
De kaart schijnt dit heel goed te kunnen. Ik heb zelf licht ge-overclocked om er 's mee te spelen, maar heb me er verder niet aan gewaagd, dat komt later wel een keer. Gaat snel zat zo.

Compatibiliteit
Zoals gezegd, nogal wat RAID problemen met de Seagates. 2 Seagates zijn ook overleden. Ik heb de PC bij 2 verschillende compu winkels helemaal na laten lopen, maar alles was in orde. Loopt nu ook prima, maar staat dan ook niet in RAID. 2e Seagate moet ik nog een keer inbouwen. Ga ik van de week doen en dan laat ik nog wel even weten hoe dat nu gaat.

Gezien de features prima. Betrouwbaar allerminst, maar dat kan ook gewoon pech zijn, het blijft techniek, maargoed, dit is mijn ervaring. Ook niet erg compatible met de Seagates is wel gebleken. Ook het front USB probleem is maf natuurlijk. Ik hou het maar even op voldoende aangezien ik nu al een half jaar geen probs meer heb gehad. Dus als hij gewoon blijft draaien nu is het prima en zal ik wel pech hebben gehad.

Algemene beoordeling
Eigenlijk staat het al bij prijs. Hij doet het nu, dus voldoende.

Heb jij ook een Asus P5B Deluxe?

ik heb dat bord nu zelf een maand of 5-6
onboard geluid is idd brak, er was een manier voor om het bijna aanhoorbaar te krijgen maar daar heb j dus ook geen flikker aan
vdr werkt alles wel, overclocken heb ik amper kunnen doen met die asus software
want cpu overclocken resulteerde in niets anders dan gezeik ( c2d e6600)
kon alleen pci-X kaart er nie in krijgen omdat ie dan tegen een condensator of wat dan ook aankwam
voor de prijs vink het geen asus logo waardig, heb er spijt van dit bord gekocht te hebben, maar was te lui om er wat aan te doen
vdr wel handige review
Moet zeggen heb zelf ook 3 x de P5B Deluxe/Wifi en heb totaal geen problemen hier mee. Veel opties in het BIOS. Alles werkt qua USB en RAID. Misschien heb je toevallig een paar rotte borden?
Dat van dat onboard audio klopt ook, want als ik me niet vergis zit er deze audio chip in:

ADI 1988B 8-channel High Definition Audio CODEC
- Support Jack-Sensing, Enumeration, Multi-streaming and Jack-Retasking
- Coaxial, Optical S/PDIF out on back I/O port

Helaas is het wel zo dat deze puur stereo geluid over s/pdif kan geven, want inhoud dat je 5.1 digital als DTS en dolby digital kan vergeten.
Ik gebruik alleen S/PDIF out en het geluid werkt hier prima. In het geval van een DVD of een divx met 5.1 geluid wordt DTS óf Dolby Digital doorgegeven, afhankelijk van het geleverde signaal. Je moet daartoe in je player wel aanzetten dat ie het doorgeeft via S/PDIF, anders downmixed ie t eerst nog naar stereo.

DTS connect zorgt voor DTS encoding; je kan hiermee dus je stereo signaal omzetten naar een DTS signaal. Gebruik het niet, maar werkt ook prima hier.

Dat kraken los je op door het vinkje weg te halen bij "Subwoofer inschakelen", wanneer je gebruikmaakt van DTS connect / Interactive.
Zo'n gezeik over de onboard audio. Als je van goed geluid houdt dan doe je dat niet via de onboard maar gewoon een fatsoenlijk geluidskaartje. Doe je dit niet voldoet het prima waarvoor het bedoeld is.
Het is ook geen gezeik over onboard, ik verwacht alleen dat het gewoon werkt, niet dat het high end geluid geeft.

Quote:

Quote 2:
Gewoon helemaal niks van verwachten is het beste

Kortom, voor de mensen die dit lezen omdat ze mogelijk op aanschaf over gaan zeker wel een argument om voor een ander board te kiezen die dit WEL kan. Daar zijn ervaringen met name voor. Dat mensen weten wat ze kunnen verwachten.