Specificaties 5" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung G800 Zilver Review

Blarretje 5 december 2007, laatste update op 5 december 2007, 10.363 views

Samsung G800 Zilver

Pluspunten

• robuustheid
  • uitstraling
  • gebruikersvriendelijkheid
  • optische zoom

Minpunten

• moeilijk te openen klepjes voor datakabel en geheugenkaart.
  • Xenon flitser valt erg tegen.

Inleiding:

Aangezien mijn huidige contract bij T-mobile op 25 januari a.s. afloopt ging ik op zoek naar een vervangende telefoong voor mijn Sony Ericsson K800i. Ik heb dit toestel twee jaar lang met heel veel plezier gebruikt en wilde dus eigenlijk bij hetzelfde merk blijven. Aangezien ik de opvolger van dit toestel, de K850I, niet zo mooi vind ging ik shoppen bij een ander merk.

Overweging

Via toeval kwam ik via internet te weten dat Samsung een nieuwe camera-telefoon ging uitbrengen met Xenon flitser en UMTS mogelijkheden. Vooral naar dat laatste was op zoek omdat ik via de mobiele telefoon wil kunnen mailen en browsen op internet. Het internet gebruik ik dan voornamelijk voor het lezen van het laatste nieuws en file-informatie tijdens ritten in de auto. Ik viel eigenlijk meteen als een blok voor het design van de Samsung SGH-G800. Hoewel dit moeilijk te bepalen is aan de hand van foto's op internet, kreeg ik door de vele zoektochten naar informatie over dit toestel, toch een heleboel informatie die er toe hebben geleid dat ik dit toestel wilde hebben.

De aankoop

Via internet kwam ik begin november terecht op www.gsmbestellen.nl. Daar stond een leverdatum aangegeven van 3 tot 5 werkdagen. In combinatie met het door mij uitgezochte abonnement kreeg ik het toestel er gratis bij. Helaas had ik na 14 dagen nog steeds niets ontvangen en heb de order daar dan ook geannuleerd. Uiteindelijk heb ik gewacht tot het toestel in de winkel "live" te aanschouwen was en vorige week heb ik het toestel bij Belcompany afgehaald. Toesel is gratis in combinatie met een twee jarig Orange Music abonnement, inclusief internet (25MB per maand).

Eerste ervaringen

Het toestel wordt geleverd in een chique doos met reislader, bedrade headset, accu, datakabel en software voor Samsung PC studio versie 3. Het toestel is iets aan de zware kant maar heeft daardoor ook meteen een robuuste uitstraling. De achterkant van het toestel is voorzien van een soort geschuurd roestvrij stalen metalen body. Aan de zijkant van het toestel vind je een button voor het maken van foto's en een volume knop terwijl er aan de achterkant twee uitsparingen zijn voor een Micro SD geheugenkaart en de aansluiting voor de datakabel en stroom kabel.

In eerste instantie eigen simkaart in telefoon gezet en dit verliep zonder problemen. De achterkant van de telefoon lijkt in eerste instantie wat lastig open te gaan, maar dit viel uiteindelijk erg mee. Aangezien ik altijd SE toestellen heb gehad, is het menu van Samsung even wennen, maar ook niet meer dan dat. Na een klein half uurtje was ik klaar met het instellen van de telefoon en heb ik de software geinstalleerd op de PC. Direct mijn telefoonlijst bijgewerkt en dit was vanwege de gebruikersvriendelijkheid van de software een koud kunstje.
Op het moment dat de telefoon uit de verpakking wordt gehaald is de batterij al behoorlijk vol. Een puntje van aandacht is wel dat voor mensen met erg korte nagels het een behoorlijk klusje is om het klepje open te krijgen voor de uitsparing tbv de stroomkabel, maar dit is mij uiteindelijk ook gelukt.

Foto's

Hoewel dit voor mij niet het allerbelangrijkste is valt mij de kwaliteit van de 5MP camera toch een beetje tegen. Vooral in schemering lijkt het net alsof de flitser z'n werk niet doet en zijn de foto's veel te donker. Fotograferen bij daglicht buiten en voldoende licht binnen gaat heel goed en levert hele aardige foto's op. Deze halen het echter niet bij de kwaliteit van de foto's die ik met een digitale fotocamera schiet. Hiervoor zal ik dit toestel dus ook niet zoveel gebruiken.

Geheugenuitbreiding:

Op het moment dat ik het toestel had aangeschaft heb ik geen extra geheugen bijgekocht aangezien op de Samsung website vermeld stond dat dit toestel alleen overweg kan met MicroSD Transflash geheugen van maximaal 2GB. Via de website van Vodafone kwam ik erachter dat dit toestel geleverd wordt met 4GB geheugen. Aangezien de transflash geheugens een capaciteit hebben van maximaal 2GB moest het haast wel zo zijn dat dit toestel MicroSDHC geheugen ondersteund. Na een week toch maar even teruggegaan naar Belcompany om even na te vragen hoe dit precies zat. Daar werdt mij verteld dat dit toestel in ieder geval kan omgaan met 4GB Micro SDHC geheugen. Op dat moment was deze informatie ook op de Samsung website geupdate. Ik heb dit kaartje dus maar aangeschaft en via de bijgeleverde adapter 1000 mp3tjes op de telefoon gezet.

Muziek

Van de bijgeleverde headset ben ik niet erg gecharmeerd. Hoewel het geluid best goed is blijft dit ding niet in mijn oren zitten. Ik ben altijd in-ear headsets gewend en die wil ik ook nu graag blijven gebruiken. Ik heb via internet een kabeltje aangeschaft die ervoor zorgt dat elke headset van een ander merk ook op deze telefoon kunnen worden aangesloten. De mp3 speler op deze telefoon bevat geen equalizer maar de standaard instellingen zoals sorteren op arties, titel, genre etc. zijn hier gewoon aanwezig. Ook een shuffel en repeat functie ontbreken niet. Er kan tevens gekozen worden of de speler zijn werk op de achtergrond moet blijven doen.

Conclusie:

Gelukkig kan er ook nog gebeld worden met dit toestel ;) Dit behoeft verder geen uitleg, want dat is natuurlijk prima voor elkaar. Geluidskwaliteit en menufuncties zijn erg goed zodat ook een beginnend Samsung gebruiker dit toestel snel onder de knie heeft. Kortom: dit toestel is een absolute aanrader! Koop er dan wel meteen een goed leren draagtasje bij want ik denk dat het beeldscherm erg gevoelig is voor krassen.

Heb jij ook een Samsung G800 Zilver?

Mooie survey! Hoe zit het met de fotokwaliteit t.o.v. de K800i? En hoe is de geluidskwaliteit t.o.v. de K800i? Je snapt het al ik heb zelf een K800i. ;)
ja als het aan mezelf lag en weten wat ik nu weet , was ik zeker bij de k 800 i gebleven alvast qua foto's
groetjes
"Een puntje van aandacht is wel dat voor mensen met erg korte nagels het een behoorlijk klusje is om het klepje open te krijgen voor de uitsparing tbv de stroomkabel,"

Hiervoor kan je het best even je bankpas of een ander pasje gebruiken, die kan je er precies tussendrukken zodat het klepje open gaat. Binnen een seconden gebeurt ;). (Zelf had ik er namelijk eerst ook last van ;p)
Aan de bezitters van de G800.
Bevalt de telefoon goed? Gaat de accu ook voldoende tijd mee naar jou mening?(zo'n 3/4dagen?) voldoet de telefoon ook echt aan je verwachtingen of zijn er eventueel nog wat minpunten..

alvast bedankt :)
ben tevreden over de telefoon , maar niet over de foto's die je binnen neemt , en de accu geen klagen van hoor
groetjes
Hallo allemaal,

Ik heb de G800 nu 1.5 dag. De fotokwaliteit valt zeker vies tegen :( had meer verwacht.
Als ik foto's maak, staat belichting op Automatisch, en zijn hierdoor alle foto's "grijs" getint.
Stel ik hem op "Bewolkt" of 'TL-verlichting', dan zie je meer kleuren, maar alsnog zijn de kleuren veels te grijs getint. Heeel jammer :s

Hij is wel aan de dikke kant, maar dat went wel snel.

Betreft de headset, waar heb jij zo'n converter gekocht? Ik vond eentje op internet, maar kon hem niet voor de G800 vinden.

Alvast bedankt!
Wat doet zo'n converter dan?
Ik heb het liefst ook gewoon oortjes die je ook met je mp3-speler gebruikt.
Kan dat ook?
ik heb ook de g800 en ik had een vraagje... ik had gistermiddag een foto gemaakt en op een gegeven moment toen ik hem wou verwijderen gaf hij aan dat het niet verwijderd kan worden omdat de foto wordt gebruikt als applicatie... vervolgens heb ik mn telefoon een full reset gegeven en vervolgens simlock vrij gemaakt en nu kan ik geen mappen aanmaken op mn telefoon en niks wordt opgeslagen het zegt system failed en als ik bestanden ontvang via bluetooth ook :( wie kan me hierbij helpen??
@expriceless

Ik heb het zelfde probleem met 1 van mijn fotot's!!!!! Laat t maar zo zitten....

Zelf vind ik de kwaliteit van de foto's niet zozeer goed. En uploaden van 1 mp3 naar het geheugen van de telefoon zelf duurt meer dan een minuut! Gaat dat bij de geheugenkaart sneller? Deze heb ik namelijk nog niet binnen.
goedemiddag
vroeg me af of degene die een samsung g800 aangekocht hebben, als ik binnen foto's neem , komen ze mooi uit ,maar als ie ze opslaat heel donker, ben naar de winkelier geweest, en zou kunnen een software fout zijn, maar moet dan 3 weken telefoon achterlaten, had vroeger een sony ericson 800i die was een stuk goedkoper ,maar de foto's die ik nam waren een heeeel stuk beter dan met de samsung , hebben er meerdere dat probleem ??? of zijn men instellingen slecht , kan het bijna niet geloven dat het zou aan de foon liggen , want om foto's te nemen zeiden ze dat dit de beste foon was
groetjes en bedankt voor de hulp
Blarretje, hoi,.

waar heb jij dat kabeltje voor elke headset precies vandaan? Heb namelijk dezelfde oren... :D
weet trouwens iemand waar die blauwe "G" voor staat in het scherm die naar believen komt en gaat?
De blauwe G staat voor internet toegang. Heb ik mijn D900 uit kunnen zetten in een syteem menu waar je met een code kon komen. Heb de link van die website echter niet meer.