Asus Xonar DX/XD Review

wtilanus 1 oktober 2012, laatste update op 1 oktober 2012, 2.351 views

Asus Xonar DX/XD

Pluspunten

• Low profile
  • PCIe
  • Passief gekoeld
  • Optisch uit

Minpunten

• Header voor de interne aansluiting zit erg aan de rand
  • Optische uitgang is niet betrouwbaar
  • Duur

Aansluitingen Score: 2
Drivers en support Score: 5
CPU-belasting Score: 5
Ik heb deze kaart een half jaar terug aangeschaft voor in mijn HTPC. Vereisten waren:
  • PCIe
  • Low-profile
  • Passief gekoeld
  • Optische uitgang
  • Goede geluidskwaliteit
Op de HTPC draai ik debian (testing) en Mythtv. Voor de audio gebruik ik een optische verbinding naar een Beresford DAC (werkt gelijk als voorversterker), een Quad eindblok en een paar Tannoy speakers (2.0 opstelling). Ik gebruik de analoge uitgangen dus niet.

Deze kaart was de enige geluidskaart (voor zover ik kon vinden) die aan alle eisen voldeed. Hij paste prima in mijn slanke behuizing. Alleen was er geen plaats meer om de kabel voor de front-audio op de kaart op de headers aan te sluiten, omdat die headers helemaal aan de rand van de kaart zitten. Geen probleem voor mij, maar wel een minpuntje.

De driver ondersteuning is prima: onder Linux draait 'ie out of the box. Wel in ALSA moeten vastleggen dat 'ie in een vaste volgorde herkend werd. Ook heb ik ALSA zo ingesteld dat er niet geresampeld wordt, maar de (al dan niet gedecodeerde) bits 1 op 1 doorgestuurd worden. De kaart wordt nauwelijks warm en loopt heel stabiel. Er is geen merkbare processor belasting.

In het begin had ik er regelmatig last van dat de DAC geen signaal meer kreeg. Dit heb kunnen herleiden op de meegeleverde 2.5mm jack naar TOSLINK adapter. Deze bleek het signaal niet goed door te geven. Door een kabel met direct een 2.5mm jack connector te gebruiken werd dit probleem verholpen.

De geluidskwaliteit is perfect, zoals te verwachten bij het optisch en digitaal 1 op 1 doorsturen. Voor zover mijn gehoor al in staat is om het te horen, merk ik niets van jitter of gemiste bits.

Al met al heel tevreden, de kaart doet wat ik van hem verlang. Wel een prijzige oplossing voor een 1 op 1 TOSLINK adaptor..

Update Oktober 2012:
Enige tijd na het vervangen van de TOSLINK adapter voor een kabel met optische 2.5mm jack, begon ook deze kabel verbindingsproblemen te geven. De optische uitgang maakt gewoonweg niet goed genoeg contact. Daardoor werd deze kaart voor mij onbruikbaar, en heb ik hem vervangen voor een kaart met een TOSLINK uitgang. Ik heb de beoordeling verlaagd: als die het doet is 'ie prima, maar hij deed te vaak niet wat 'ie moest doen.

• Lian Li PC-C37B
  • Intel Desktop Board DH61WWB3
  • Intel Core i3 2100
  • Linux x86

Heb jij ook een Asus Xonar DX/XD?

Klinkt eerder als een fout in jouw kaart. Je brengt het nu alsof alle kaarten hier sowieso last van hebben wat absoluut niet zo hoeft te zijn natuurlijk :)