Toshiba Externe Harddisk 500GB Review

Hades.NL 5 december 2007, laatste update op 19 december 2007, 1.251 views

Toshiba Externe Harddisk 500GB

Pluspunten

• Stil
  • Snel
  • 'Echte' aan/uit schakelaar

Minpunten

• Warmte productie van de voeding en van de HD.

Mobiliteit Score: 4
In de doos
Naast de degelijk verpakte hardeschijf zit er nog in de doos:
  • Voedingskabel
  • Adapter
  • USB kabel
  • Voetjes voor onder de hardeschijf
Algemene beoordeling
De hardeschijf is nu een paar dagen in gebruik en bevalt me tot nu toe zeer goed. Het ontwerp is redelijk mooi en er zit een duidelijk lampje op wat de status aan geeft. Blauw als hij aan staat en rood wanneer er schrijf of lees activiteit plaatsvind. Ook zit er een echte aan/uit schakelaar op wat ik zelf een groot voordeel vind. Zo hoeft hij niet onnodig aan te staan.
Verder is de verticale plaatsing erg stabiel.
Er lijkt een Western Digital hardeschijf in te zitten maar ik heb hem niet opengemaakt om het na te kijken.

Prestaties
De prestaties zijn goed te noemen.
Volgens HD Tune 2.54 is de schrijfsnelheid heel behoorlijk.
HD Tune: WDC WD5000AAKS-00YGA0 Benchmark

Transfer Rate Minimum : 29.6 MB/sec
Transfer Rate Maximum : 32.2 MB/sec
Transfer Rate Average : 31.4 MB/sec
Access Time : 13.1 ms
Burst Rate : 26.2 MB/sec
CPU Usage : 6.2%

Featureset:
Hij bezit de features die je kunt verwachten voor een hardeschijf in deze prijscatogorie. Dus gewoon usb 2.0, maar geen firewire of eSata.
De meegeleverde kabels zijn wel aan de korte kant. Wat langer was makkelijker geweest.

Mobiliteit
Door het ontbreken van een fan is de behuizing niet erg groot voor een 3.5" HD naar mijn mening.

Geluidsproductie & warmteproductie
Zo als al vermeld zit er geen fan op waardoor hij ook erg stil is maar wel redelijk warm wordt. Ook de voeding wordt vrij warm.

Voor 99,- , de prijs die ik heb betaald, haal je een degelijke en snelle hardeschijf in huis.

• Lenovo Thinkpad T61p
  • Windows Vista

Heb jij ook een Toshiba Externe Harddisk 500GB?

Ik heb 2 van de 320GB versie. Echt heerlijk. Van de PC zo aan de laptop. En data overdracht gaat ook lekker vlot. Het blauwe ledje is wel erg cool maar het werkt wel iet wat hypnotiserend :P Je kan ze makkelijk stapelen met de voetjes maar ze worden dan wel veel sneller warm.

Ik heb voor de lol geprobeerd om een koeler te maken van een ouwe hdd koeler. Ik heb de molex connector vervangen door een usb plug die ik van een oude kabel heb gehaalt. Je verbind zwart met zwart en rood met rood, plugt em in een usb poort (bijv. op een G15 ;)) en je bent klaar :)
Ik heb em bovenop de HDD behuizing gelegt en hij blijft lekker koel ;) Het is trouwens helemaal niet noodzakelijk. Ik wou gewoon ff kijken of het een merkbaar effect had.

Ik heb er nu eentje weer op zn voet gezet zodat de drive op z'n kant zit en na uren aan staan is ie amper opgewarmt. De aluminium behuizing doet goed zijn werk :)

[Reactie gewijzigd door Moe_Szyslak op 6 december 2007 00:19]