Specificaties 24" @ 1920x1200 (WUXGA) (S-PVA, 6ms) - Bekijk alle specificaties

Dell Ultrasharp 2407WFP-HC Zilver, Zwart Review

Pelle 16 februari 2008, 2.989 views

Dell Ultrasharp 2407WFP-HC Zilver, Zwart

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Featureset
  • Bouwkwaliteit / afwerking
  • Design

Minpunten

• Ghosting (maar voor mij niet hinderlijk)

Ik had al sinds 2000 een IIyama Vision Master Pro 452 (1600x1200). Maar na 7 jaar had die z'n beste tijd wel gehad, en het was hoog tijd voor een vervanger. Omdat ik de IIyama in dual monitor setup gebruikte met een NEC 17'' (1024x768), wilde ik zowiezo een vervanger met een resolutie van minimaal 1920x1200. Ik zou er dan wel iets op achteruit gaan qua resolutie, maar dat woog niet op tegen het feit dat het nu in 1 monitor zit, die qua totale omvang ongeveer 4 keer zo weinig woog, en minstens 4 keer zo weinig ruimte inneemt.

En wat voor een! Ik heb op m'n werk een dual monitor setup van 2 Dell 20 TFT's, maar dit model is toch wel een kwaliteitje beter.

Featureset
Genoeg aansluitmogelijkheden (DVI, VGA, Composite, S-Video en Component als source-input), een cardreader en een USB2.0 hub. Verder kan 'ie ook gedraaid worden, handig wellicht als je veel met Word ofzo aan het werk bent en graag complete A4's op je scherm wilt.

Kleurweergave
De kleurweergave is goed. Ik heb 'm gecalibreerd met een ColorVision Spyder2 Express, maar de uiteindelijke kleuren na calibratie verschilden maar erg weinig van de default factory instellingen. Dat zit wel goed dus.

Contrast en helderheid
Monitor kan veel contrastrijker en helderder dan dat ik heb staan, maar de default settings zijn wat mij betreft dus prima.

Ghosting
Ik ben niet echt een onwijze gamer, dus echt last heb ik er niet van, maar vooral met het scrollen van lappen tekst is er wel ghosting waar te nemen.
Ik kan het me in ieder geval slechter voorstellen :P

Inputlag
Niets van gemerkt vooralsnog. Is aangesloten via DVI.

Pixeldefecten
De monitor is gekocht bij Qsix.eu en ik heb begrepen dat zij altijd een pixelcheck doen. Ik had in ieder geval geen enkele dooie (sub)pixel dus.

Bouwkwaliteit / afwerking / design
De monitor ziet er goed uit, is stevig, degelijk afgewerkt, en misstaat niet in de huiskamer. Geen enkel minpuntje over aan te merken.

De 629 euro die ik ervoor betaald heb bij Qsix vind ik zeer acceptabel. Er zijn genoeg 24 inchers die voor meer dan de helft verkocht worden, maar die halen het geen van allen bij deze Dell. Niet qua beeldkwaliteit, niet qua features, niet qua bouwkwaliteit en vormgeving.

Ik zeg, als je een goede 24'' widescreen zoekt, dan moet je voor dit geld niet verder zoeken :)

/update 16 februari 2008
Plaatjes toegevoegd :)

Heb jij ook een Dell Ultrasharp 2407WFP-HC Zilver, Zwart?

Ik heb vooralsnog niks gemerkt van inputlag (aangesloten via DVI).
Maar ik heb het toegevoegd in de review, thanks :)

[Reactie gewijzigd door Pelle op 18 december 2007 13:55]

Ik heb deze monitor sinds een maand, en ben het helemaal met de review eens: ik vind 'm geweldig :) Ik merk ook helemaal niks van inputlag (DVI).
Bij mij is het de vervanging van een 1280x1024 VM450Pro die de geest aan het geven was, dus ben er flink op vooruit gegaan. Wel een 3870 'eronder' gezet want mijn X1600XT vond niet alles even leuk meer...
Enigste 'minpuntje' vind ik de helderheid, omdat ik meestal in het halfduister werk is dat even wennen. Heb nu zowel brightness als contrast op 40 staan (en daarna gecalibreerd met ook een Spider2) en bevalt nu goed.
Kan je toch beter een Samsung 245b kopen, geen last van ghosting en +250 goedkoper...
Tijd voor een review, Bazvv? :)
lekker met je TN paneel ;)
En slechte kijkhoeken... nee dank je ik heb ook de 2407, wil niks anders meer... tenzij het een SED of OLED scherm is ;) (no ghosting anyone? :9 )
Voor afval kun je ook in je kliko kijken, helemaal gratis!
Ik twijfel een beetje tussen dit scherm en het 24" MVA scherm van LG (L245WP-BN). Voordeel van de LG voor mij is de HDMI aansluiting, en het feit dat ik 'm in het echt heb kunnen bewonderen en het beeld gewoonweg prachtig vind. Heb jij deze schermen misschien met elkaar kunnen vergelijken en kun je eventueel redenen noemen waarom ik toch beter voor dit scherm kan kiezen ipv de LG..? Lijkt dit scherm qua kleuren meer op het IIyama scherm of bijvoorbeeld meer op de HP schermen?
Ik ga 'm trouwens voornamelijk gebruiken voor gewoon windows gebruik, grafisch werk (photoshop/webdesign), en multi media gebruik (films). Ik speel wel eens een spelletje maar dat is bijzaak.

In ieder geval bedankt voor je review, het maakt m'n keus er niet makkelijker op ;)

[Reactie gewijzigd door Storm316 op 18 december 2007 20:57]

Ik heb ook een 2407WFP (helemaal in het begin toen ie uitkwam) en ik ben er nog steeds heel tevreden over. Echt een topscherm!
De inputlag kun je uitstekend meten door 1 van je oude CRT schermen aan te sluiten op de secundaire monitoruitgang van je videokaart. Vervolgens moet je het beeld klonen naar de tweede monitor en deze website openen:

En dan de test starten en een foto maken van beide schermen. Het verschil in tijd op beide schermen is je inputlag :)