Tweakers zegt: 8,5

Specificaties 128GB 2.5" (SATA-600) @ 560/430MB/s - Bekijk alle specificaties

OCZ Vertex 4 128GB Review

p.batenburg 22 april 2012, laatste update op 22 april 2012, 3.903 views

OCZ Vertex 4 128GB

Pluspunten

• stabiel
  • still
  • snell
  • makkelijk te installeren

Minpunten

• langzamere schrijfsnelheid

Gisteren deze harde schijf aangeschaf, en ge´nstalleerd in mijn dell laptop.
De installatie schijf die ik eerder gemaakt had van de dell, verliep voorspoedig.
Binnen een half uur het hele systeem ge´nstalleerd en klaar voor gebruik.

Laptop is veel stiller geworden door de nieuwe harde schijf, minder warmte productie.
Was een beetje verrast hier door, ging bijna denken dat mijn processor cooler niet meer goed was.

Verbruikt ook minder energie waardoor de accu langer mee gaat.

Opstarten windwows 7 64 bit home, volledig naar het werkgeheugen binnen 8 seconden, dat is echt snel.
Oude schijf deed hier nog 45 sec over.

Al met al zeer positief, iets minder is de weg schrijf snelheid, deze is iets lager.

Huidige configuratie:

Random Read 4KB (QD=1) : 22.591 MB/s [ 5515.4 IOPS]
Random Write 4KB (QD=1) : 58.487 MB/s [ 14279.1 IOPS]
Random Read 4KB (QD=32) : 149.423 MB/s [ 36480.3 IOPS]
Random Write 4KB (QD=32) : 74.102 MB/s [ 18091.4 IOPS]

Test : 1000 MB [C: 43.2% (45.2/104.5 GB)] (x5)
Date : 2012/04/22 21:12:04
OS : Windows 7 Home Premium Edition SP1 [6.1 Build 7601] (x64)

tweede Benchmark:

CPU Usage : -1.0%

• dell inspirion n5110-2150
  • Kingston HyperX 8 GB DDR3-1866 Kit
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een OCZ Vertex 4 128GB?

Nieuwe FW heeft de schrijf snelheid met 210% omhoog gebracht tot 420MB/s
Deze SSD is daarmee direct 1 van mijn favorieten voor opvolging van de traditionele HDD. Hij is nu een stuk sneller dan de Crucial M4.
in welke benchmark heb je dit getest en was het geen zero fill ?

Het lijkt mij sterk dat de vertex 4 ineens zoveel beter is in schrijven dan een samsung 830 bijvoorbeeld.
Niet dat het voor een SSD heel erg boeit, want de random access tijden zijn toch het belangrijkst bij een SSD en in de praktijk ga je dit schrijfverschil bij normaal gebruik niet merken.

*edit* ah zie al waar je het vandaan hebt. ocz-introduceert-kleine-vertex-4-en-nieuwe-firmware
Kan nu niet zeggen dat het overtuigend is, aangezien de octane in die tests ook hoog scoort terwijl deze in de praktijk echt ondermaatse prestaties levert.

[Reactie gewijzigd door knightofn1 op 9 mei 2012 11:45]

Met alle respect, zeggen dat een banaan geel (geen opmerkingen over onrijpe en rotte bananen graag) is zegt ongeveer net zoveel als deze review. Neus eens rond door andere reviews en doe er je voordeel mee.

Benchmarks, foto's en achtergrondinformatie zouden de review er al een stuk beter uit laten zien bijvoorbeeld.

Nog een vraag, ik zie het verband tussen minder warmteontwikkeling en een slechte cpukoeler niet helemaal, is dat niet een beetje een paradox?
even een paar benchmarkjes toegevoegd,

Zoals je waarschijnlijk wel gelezen hebt zit die in een dell laptopje.
een n5110-2150
De processor en de hardeschijf zitten naast genoeg naast mekaar.
Tempratuur stijging van de harde shijf heeft daarmee gelijk invloed op de systeemtempratuur en tempratuur van de processor.
Bedankt voor de benches, prestaties vallen me ietwat tegen moet ik zeggen, dat is waarschijnlijk te verklaren door de afwezigheid van SATA-600

Ik bedoelde wat betreft de temperatuur meer dat de temperatuur juist zou stijgen wanneer de processorkoeler kapot is, waar jij aangeeft dat het je opviel dat de temperatuur van het systeem juist daalde na de installatie. Ik snap dat de temperaturen van de componenten elkaar be´nvloeden, maar ik zou juist denken andersom...
Is inderdaad een SATA-300, heb ff de specs van het systeem er bij vermeld.

Snap jou redenatie met de tempratuur.
Hij werd echter cooler, waardoor je niet meer heel zacht het blaas geluid van de cooler hoorde.
Hier door dacht, oh die is kapot, vervolgens pas de tempraturen er bij gepakt, toen kwam ik tot de conclussie van de lagere tempratuur van de harde schijf.
Aha, het ging om het geluidsniveau, niet om de temperaturen. Dan begrijp ik het volledig :)
Ben ik bedrogen wanneer ik met een snelle BMW toch maar 100 km/h op de A2 mag rijden? Is dat dan een reden om geen snelle BMW te kopen?

[Reactie gewijzigd door racinfo op 24 november 2012 06:39]

aangezien dit zo'n beetje ÚÚn van de eerdere reviews is van de Vertex4 ... als ze er al zijn ... had ik toch graag wat benchmarks gezien :/
Benchmarks, welke wil je zien, kan wel eens kijken of ik hem kan draaien.

Prestatie index windows 7 64 bit, score 7,7
niet slecht, dacht ik zo.

[Reactie gewijzigd door p.batenburg op 22 april 2012 20:53]

Windows prestatie index zegt minder dan niets.
Begin eens met Crystalmark, hdtune....
paar benchmarken toegevoegd.
idd windows geeft al punten als je veel opslagruimt ehebt hahaha
Het is geen harde schijf ... ;)
Ik vind hem toch nog vrij taai hoor. :+
Maar inderdaad je kan her beter een harde chip noemen. :P
Zoals OCZ zegt
My SSD is faster then ur hdd!
Stil en snel is niet met 2 x een l aan het eind ;)
En de schrijfsnelheid is lager, niet langzamer :)
Altijd top om te zien dat mensen tijd steken in een review om andere mensen van informatie te voorzien THNX!!

Het stroomverbruik, temps en de stilheid van deze schijf zijn zeker een ++

Maar ik weet niet echt of je de snelheid wel als een - kan neerzetten aangezien deze op een SATA-300 is getest en niet op een SATA-600.

Helaas zijn er nog maar weinig reviews en bench tests van deze schijf...
De schrijfsnelheid van de schijf zelf is maximaal 200mbit/s
Dit staat ook in de specificaties, dit is in verhouding voor een sata600 relatief laag
Zijn schijven met een hogere schrijfsnelheid

Hoop binnenkort een sata600 aansluiting in de laptop te krijgen
Dan gaan we de benchmarks nog eens opnieuw uitvoeren