Alcatel OT-995 Zwart Review

spettersplat 7 december 2012, 18.206 views

Alcatel OT-995 Zwart

Pluspunten

• Prestatie
  • Scherm
  • Gunstig accu verbruik t.o.v. vergelijkbare toestellen

Minpunten

• Kwaliteit van het accu klepje; deze is niet bedoeld voor mensen die veel van SIM of SD kaart wisselen
  • Gevoelsmatig vrij veel bas aanwezig bij het geluid via de headphones (kan ik echter niet onderbouwen via meting)

REVIEW Alcatel OT 995.

Even wat voorkennis voor jullie.
Dit is mijn eerste android toestel; ik kan dus niet een echte vergelijking maken t.o.v. concurrerende android toestellen.
Waarom deze gekocht?
- De prijs
- Op papier goede prestaties
- Vanwege goede eerste indruk reviews op internet
- De mogelijkheid van stereo geluid / muziek via bluetooth

1. Bouwkwaliteit
Had eerst wel wat bedenkingen bij het achterklepje. Maar alles past wel goed, geen kraakjes of speling.
Aan de andere kant is dit klepje niet bedoeld om regelmatig te openen, dus mensen die veel van sim of SD kaart wisselen, bij dit toestel beter niet doen want zo robuust en degelijk is dit klepje niet. Het is vrij dun en enigszins flexibel als het eraf is. Eenmaal op zijn plaats is het prima in orde wegens de goede pasvorm.
Batterij, SD kaart en sim zitten goed en zonder speling op zijn plek.
Ik had gelezen in de reviews dat Alcatel wat had toegegeven op de kwaliteit van de behuizing, maar vooralsnog vind ik het prima in orde. Mooie metalen rand rondom. Knoppen en stekker aansluitingen ook ok.
O ja, let er wel even op dat als je kleine handen hebt dat de kans dat je 'm uit je handen laat glippen een stuk groter is want de ot-995 is wel iets groter dan een doorsnee toestel. Overigens is de achterkant niet superglad, maar voelt heel prettig aan als een soort kunstrubber dus enige stroefheid is er wel...

2. Scherm
Respons van het scherm is goed. Wel even opletten bij het indrukken van de scherm toetsen in de benedenhoeken. Deze zitten vrij dicht bij de rand; als je de toets en de rand raakt heb je geen scherm respons.
Kleuren, resolutie en schermverlichting instelling zijn prima in orde.
Algehele indruk is dat je trefzeker en lekker vloeiend kan werken met het scherm.
Getest met MultiTouch: 1 of 2 vinger gebruik mogelijk.

3. Geluid
Het geluid met de standaard meegeleverde headset heb ik niet geprobeerd, want meestal zijn die toch inferieur. Ik heb getest met mijn sennheiser in-ear direct op de geluiduitgang, maar ook via bluetooth met de Jabra BT3030. Het geluid is in beide gevallen goed. Wat me wel opvalt is dat er vrij veel bas in het geluidsbeeld aanwezig is (als ik dit vergelijk met mijn oude LG cookie), maar al met al zeker niet slecht en niet vermoeiend om aan te horen. Wat ik zelf erg prettig vind, is de volumeknop aan de zijkant, die je tijdens het afspelen kan bedienen zonder dat het scherm actief is.
Geluidskwaliteit tijdens telefoongesprekken is goed; geen gekraak, vervorming of onprettig volume kunnen constateren.

4. Camera
Deze heb ik niet getest, want ik hecht er weinig waarde aan (laat ik dus graag aan andere reviewers over)

5. GPS
Werkt naar behoren met My Tracks; locatie en draai orientatie is goed. De kompasnaald op het scherm draait met een goede respons mee als je van richting verandert.

6. Dataverkeer
Ik gebruik zelf geen 3G, maar alleen wifi. Dit was in no time aan de praat inclusief de beveiliging zowel thuis als op mijn werk. Met de app Speedtest heb ik op mijn eigen wifi accesspoint (Sitecom type N router) wat snelheids testen gedaan. De snelheid is dan download ca 14500 kbps, upload 1520 kbp,. Ping 22 ms. Ik heb geen rare dingen als haperingen, verbroken verbinding, snelheidspieken of andere zaken kunnen constateren. Als ik via de Alcatel Android Manager echter een 500 Mbyte film ophaal is het een ander verhaal. De snelheid begint goed maar na 1/3 van de download zakt de snelheid in elkaar, mar ik denk dat dat ligt aan het schrijven naar de SD; misschien zou je dit nog eens moeten proberen met een lege SD kaart.
Verder heb ik nog geprobeert de DNLA streaming te testen via de app ONE TOUCH share in combinatie met mijn Philips TV. Deze wordt op het netwerk correct gedetecteerd, maar als het afspelen moetgaan beginnen volgt er alleen een zwart scherm, maar geen foutmeldingen (ik weet overigens zeker dat streaming correct werkt tussen mijn PS3 en de TV).

7. Batterijverbruik
Uit de doos had ik de accu op 50%. Na wat instellen en uitproberen (30%) heb ik 'm aan de oplader gehangen. Geeft keurig 100% op het scherm na volledig opladen. Na een dag gebruiken geeft hij nog 50% aan, maar dan heb ik geen 3G gebruikt. Zowel wifi en bluetooth heb ik aan en uit gehad, maar verder gedurende de dag heb ik de telefoon niet super veel gebruikt. Let op want dit zijn maar gegevens van 1 dag (mijn eerste dag) gebruik. Wellicht is het dus anders na enige malen accu ont/opladen en over een langere periode.
Als je echt zuinig bent moet je de 2 dagen zonder oplader wel halen en dat is best een goede prestatie in vergelijking met andere android toestellen die vaak met moeite maar 1 dag kunnen overleven.
De oplader zelf geeft niet de meest robuuste indruk en het is enigszins ongewoon dat deze bestaat uit twee delen die gekoppeld zijn dmv een standaard USB stekker; wel handig als je een laptop hebt voor het opladen maar niet met nog een adapter wil zeulen. Wat het nog wat vreemder maakt is dat beide delen een nogal dun stukje snoer hebben (aan de adapter zijde slechts 10 cm); het was beter en robuuster geweest als de USB stekker rechtstreeks in de adapter gestoken kon worden. De totale lengte van het snoer is overigens slechts ca 1 meter lang. Eenmaal aangesloten functioneert het geheel wel goed.

8. Prijs
Ik denk niet dat er voor de huidige prijs van de OT-995 op dit moment veel concurrerende toestellen zijn die in de buurt komen qua prestaties, geheugen, scherm, batterijverbruik, hdmi aansluiting etc.

9. Geheugen
Ruim voldoende voor wat ik tot nu toe op de telefoon heb draaien en ik heb niet het idee dat ik snel tegen de grens aan ga zitten. Nu ben ik zelf geen spelletjes fanaat, dus voor die categorie gebruikers zou je te rade moeten gaan bij andere reviewers.

10. Prijs/Kwaliteit verhouding
Dit is een budgettoestel zonder de budget prestaties of mogelijkheden.

Mijn eindoordeel:
Ik ben een tevreden klant. 8-)
Ik heb geen grote blunders kunnen constateren. Alcatel lijkt alles wel goed voorelkaar te hebben met deze telefoon. Wat natuurlijk wel afwachten is, is hoe de telefoon zich gedraagt over een langere periode qua kwaliteit en betrouwbaarheid. En natuurlijk wanneer komt ICS android 4.0 voor de ot-995?

26-6-2012:
Even een update om nog wat ervaringen te delen.
Ondertussen heb ik de telefoon al weer een aardige tijd in gebruik. De betrouwbaarheid is zondermeer goed te noemen. Tot nu toe slechts 1 keer een crash gehad (geen idee waardoor), waarbij de batterij er uit en weer er in moest; daarna startte de telefoon weer normaal op.
Tot nu toe heb ik nog geen fysieke gebruiksschade of slijtage kunnen constateren, terwijl ik altijd de telefoon los in de broekzak heb zonder beschermhoes (en overigens ook zonder andere zaken zoals sleutels die beschadiging kunnen veroorzaken).
Als je muziek luistert via bluetooth zoals ik, dan moet je er rekening mee houden dat je de WIFI uitzet, want anders krijg je om de ca. 10 seconden een korte dropout in je muziek te horen.
Verder functioneert alles zoals eerder in de review beschreven is.

30-6-2012:
Gisteren heb ik de firmware update (die je simpel via het menu 'instellingen', 'over de telefoon', 'systeemupdates', kan starten) gedaan. Het kost wel enkele minuten downloaden, verifieren en reboot, maar daarna werkte alles weer normaal en merkbaar sneller (vloeiender). Blijkbaar was er toch nog het een en ander te optimaliseren. De nieuwe versie is nu 2.3.6-010 01. Dus een aanrader om uit te voeren voor het geval je dit nog niet wist.

7-12-2012:
Firmware update uitgevoerd naar ICS 4.0.4. Deze moet je uitvoeren met het programma "One Touch Upgrade", die je kan downloaden van de Alcatel site waarna je dit dient te installeren op de PC. Eventueel geinstalleerde USB drivers / apparaten (b.v. kaartlezers) op je PC kunnen ervoor zorgen dat de OTU niet goed verloopt. Zorg er in dat geval voor dat je die apparaten tijdelijk afkoppelt en deinstalleer de drivers. In vergelijking met de 2.3.6 loopt 4.0.4 niet significant beter of sneller op de Alcatel hardware. Nog steeds lijkt de bluetooth driver niet optimaal te communiceren met mijn Jabra BT3030 headset. Alleen lijken de sound dropouts nu ergens anders vandaan te komen, want WIFI uitzetten helpt niet meer. Overigens is dit niet een probleem dat zich altijd voordoet, maar de oorzaak heb ik nog niet gevonden. Het pairen van je bluetooth apparaat onder 4.0.4 kan ook lastig zijn (en dat niet alleen bij de Alcatel OT-995). Ik moest voor het pairen van mijn headset de knop op mijn headset 8 seconden ingedrukt houden. Eenmaal gepaird en opgeslagen als bekend apparaat werkte het weer zoals ik onder 2.3.6 gewend was. In mijn geval is wel het batterijverbruik in standby afgenomen; dit zal je zeker merken als je alleen het minimum aan applicaties hebt draaien. Hierbij moet ik wel vermelden dat ik nooit 3G gebruik.

• Jabra stereo bluetooth headset BT3030
  • Philips TV 42PFL7656 (42-inch)
  • Sennheiser MX-500 stereo in-ear headphones
  • Sitecom wireless router 300N X2 WL-351

Heb jij ook een Alcatel OT-995 Zwart?

Dag Spettersplat,

Ik ben zeker tevreden van je review en je hebt me alleen maar enthousiaster geworden om hem te kopen :) .

Alleen ben ik nog aan het wachten tot ICS voor dit toestel wordt geroot via Cyanogenmod of de stock ROM uitkomt want met Gingerbread ben ik op dit moment nog niet echt tevreden wat snelheid en uitzicht betreft.

Ook ben ik nog nieuwsgierig naar de multitouch capaciteiten van dit toestel. Vaak is dit een afknapper voor games of apps die multitouch vereissen. Zou je zo vriendelijk willen zijn om dit aan je review toe te voegen? O-) (hier is de link naar de app voor als je ze zou nodig hebben: https://play.google.com/s...us.MultiTouchTester&hl=en )

Alvast bedankt en keep up the good work!

Finlay
MultiTouch reageert op 1 of 2 vingers.
Toegevoegd aan de review bij 2. Scherm.
Ah... Een beetje onder mijn verwachtingen maarja...
Ontregelen de 2 bollen onder je vingers bij de pinch beweging of volgen ze gewoon?
De bollen volgen de pinch beweging gewoon.
Voor standaard gebruik zoals bijvoorbeeld vergroten en verkleinen in de internet browser voldoet het gewoon goed.
Ik weet overigens niet waarom je met meer dan twee vingers zou willen werken ( :? misschien spelletjes?), want het scherm is wel wat groter dan gemiddeld maar het is ook weer niet zo groot dat je met 5 vingers wil werken...
Hoi! Ik ben ook onder de indruk van deze telefoon, waarvan ik nooit zou hebben gedacht dat juist Alcatel hem uit zou brengen. Mag ik je vragen waar je deze hebt aangeschaft voor hoeveel? Dit vraag ik omdat T.net zelf geen prijzen lijkt te hebben :)
Ik heb 'm gekocht bij www.belsimpel.nl
Prijs incl. verzenden was 206,95 euro.
Mooie review! Ik ga hem zo ook bestellen, ben erg benieuwd naar mijn bevindingen. Ik zal 'm ook zeker reviewen.
Ik neem aan dat je ook de discussies in het forum gelezen hebt, want ga niet zomaar af op mijn review alleen. Ondertussen heb ik 'm nu bijna een week en ik ben nog steeds tevreden. De accuduur lijkt ook nog wat beter te zijn, gisteren zat ik na 1 dag gebruik nog op 78% _/-\o_ , dus 2 dagen zonder opladen gaat makkelijk. Succes met bestellen en ik ben benieuwd naar je bevindingen...
Ik gebruik hem nu al 2 maanden met mijn werkSIM. Heb privee een Samsung Galaxy Gio maar de Alcatel OneTouch 995 werkt gewoon veel fijner met zijn grote scherm. Blij te zien dat zo'n onbekend merk op dit forum wordt beoordeeld op zijn specs en niet op zijn naam alleen.
Blij dat de telefoon je bevalt. Ik hoop dat je in elk geval in grote lijnen je eigen ervaringen wat herkent met wat ik in de review probeer te vertellen. En onbekend of niet onbekend merk, het gaat er uiteindelijk om dat je een eerlijk verhaal hebt waar een andere consument wat aan heeft. Als dat zo is, dan is mijn missie in elk geval geslaagd.
Alcatel is overigens absoluut geen nieuwkomer, maar maakt al jaren mobiele telefoons en andere telcom producten tot zelfs complete telefooncentrales. Alleen hadden vroeger de mobiele telefoons niet een heel erg goede reputatie, kwalitatief niet erg geweldig maar wel goedkoop. Met deze telefoon hebben ze wat mij betreft wel bewezen een kwalitatief goed product te kunnen aanbieden.
Bij AH XL elandstraat atm te koop voor 180 even uit me hoofd
in elk geval tot zondag afaik :)
Leuke review, ik heb 'm gisteren bij de AH gehaald. De carrousel launcher heb ik meteen vervangen door de standaard launcher. Die voegt namelijk niets toe en vertraagt enkel.

De firmware update zoals je die beschrijft in je review, zat er ook al op.

Ik vind overigens wel dat het opladen vrij lang duurt. Na 3 uur laden, heb ik nu 78%.
Bij ah vandaag 179 euro en met airmiles 159! zonder meer de beste dwal voor een 4.3" Android smartphone!
Geldt deze Airmiles actie nog? Waar kan ik daar meer informatie over vinden?
Dit soort vragen (die niets met de review van doen hebben) kan je volgens mij beter stellen via het forum, want er is een lopend topic over de Alcatel OT-995. Dan heb je ook meer kans dat je antwoord krijgt op je vraag :Y) ...
Nog even een opmerking over de software. Ik ben het eens met xebeche4you dat de carrousel launcher weinig tot geen toegevoegde waarde heeft en dat je op zich heel goed zonder kunt. Daar komt nog bij dat ik bewust de software buiten beschouwing heb gelaten in de review. Immers software applicaties zijn altijd aan te passen of te vervangen (naar de subjectieve smaak van de gebruiker). En op de standaard Android functionaliteit heb je als gebruiker geen tot weinig invloed. Ik vond het dus belangrijker voor de review om te kijken naar toestel specifieke zaken.