Seagate Momentus XT ST750LX003, 750GB Review

Rosto 14 februari 2013, 9.507 views

Seagate Momentus XT ST750LX003, 750GB

Pluspunten

• De schijf is lekker snel.
  • OS X boot in minder dan 20 seconden.

Minpunten

• Iets meer trilling en geluid dan standaard 5400rpm schijf
  • Misschien iets meer energieverbruik en dus sneller batterij leeg alhoewel ik het nog niet echt gemerkt heb.

Niet zo lang geleden heb ik mijzelf een MacBook Pro 13" early 2011 i5 gekocht. Na een upgrade van 4 naar 8GB had ik het idee dat de MacBook een beetje traag liep... Na een aantal testen van de 320GB HDD die meegeleverd wordt bleek het dat deze niet echt hard ging.. 30MB/s read en write max.. Hoge toegangstijd van 19ms.. Dus kreeg ik het in mijn hoofd om deze te opwaarderen naar een andere harddisk.

edit: Ik gebruik mijn MacBook grotendeels icm Traktor Pro 2 en Ableton Live 8. Muziek dus. Daarnaast ook gewoon voor beetje surfen, af en toe spelletje, mail, etc.. Daarnaast voor lering en vermaak VMware Fusion.

En dan sta je voor de keuze. Een SSD of een snelle traditionele HDD... Of... na wat gepluisd, een SSHD, hybride SSD+HDD.

Een SSD is natuurlijk retesnel, alleen ook, voor grote opslag reteduur!! Na wat verder onderzoek kwam ik erachter dat een kleine SSD plus de oude HDD in een optibay een optie zou kunnen zijn.. Alleen moest ik dan de Superdrive missen en kost het me weer extra voor een Optibay enclosure.. En dan zit ik nog steeds met die 320GB trage schijf... en het kost me meer energie waardoor de batterij sneller leeg is... Nee, dat was niet de optie. Ook een grote SSD was geen optie vanwege de hoge kosten.

Dus na het lezen van reviews en filmpjes op Youtube besloot ik te gaan voor een SSHD.. De Seagate Momentus XT 750GB!! Deze harde schijf combineert een 8GB SSD met een 750GB traditionele schijf... De 8GB wordt middels zogenaamde FAST technologie voorzien van veel opgevraagde bestanden zoals het OS, veel gebruikte programma's en eventueel documenten. Hierdoor starten deze alsof ze van een SSD gestart komen... Het booten van OS X duurt nu bijvoorbeeld minder dan 20 seconden (was eerst meer dan een minuut) inclusief het starten van Safari, Itunes, noem maar op... Het valt me op dat ik nog geen enkele programma ben tegengekomen die 'traag' start!! Al met al een succes!!

Ook met het gewone gebruik zoals kopiŽren doet de schijf het netjes. Niet zoals SSDs met 450MB/s maar een 100MB/s haalt deze toch wel.. en tja, als ik wat kopieer gaat het van USB disks dus de snelheid van SSD voor het sequentieel kopiŽren heb ik toch niet echt nodig...

Dus veel opslagruimte, en snelle responsetijden.. Dit schijfje doet wat het moet doen voor mij!!

Nu heb ik een bootcamp installatie met Windows 7 64bit op mijn MacBook staan.. Ook deze boot snel. Ik zou eventueel wat HD-Tune benchmarks kunnen neerzetten maar die zijn niet vergelijkbaar met het gevoel wat de schijf geeft. Onder HD-Tune presteert de schijf als een iets boven het gemiddelde 7200rpm schijf... maar het gevoel is, "als SSD"..

Dus, ik ben zeer tevreden!! :)

Zijn er dan mindere punten aan deze schijf te noemen? Jawel, de schijf maakt iets meer trillingen en geluid als de oude ... maar nog steeds zeer acceptabel! Ik verwachtte dat de batterijduur iets minder zou worden, ik ben er nog niet achter of dat zo is maar het lijkt iets minder.. Logisch want een 7200rpm schijf gebruikt natuurlijk iets meer stroom dan een 5400rpm schijf.. Heb helaas geen vergelijking van het stroomverbruik kunnen vinden op Internet en kan het zelf niet zo 1,2,3 meten...

Edit 2: Filmpje met boot en starten van iTunes: http://www.youtube.com/watch?v=j6OQrxbXbdc

Edit 3: Screenshot HD Tune onder Windows 7 64bit. Het gaat om de tweede run. Doorvoer blijft wel redelijk gelijk.. Alleen toegangstijd is stukken sneller.. Eerste run gaf 16ms aan.

14-2-2013: Ik dacht even een update'tje te plaatsen over mijn bevindingen met de schijf. Nog steeds voldoet 'ie prima. Snel met booten, snel met starten van applicaties. Sinds kort heb ik een Samsung 830 256GB SSD in mijn werklaptop.. En ok, ik moet zeggen dat ik verschil kan merken bij bepaalde taken... maar het weegt voor mijn gebruik in de Macbook niet op tegen de hoeveelheid opslagruimte. Al met al nog steeds tevreden dus.

• MacBookPro8, 13" early 2011 i5, 8GB
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Seagate Momentus XT ST750LX003, 750GB?

inderdaad ik heb een 500 GB model met 4GB SSD en ook deze is in gevoel geweldig snel.
je ziet het in de bench marks niet terug, maar alles wat je veel gebruikt zit in the chace dus voor jou is het dus wel geweldig
Onder Windows kan ik via HD-tune wel de 'cache' meten... Vooral bij toegangstijden... Bij de eerste run gaat het als een normale disk.. De tweede heeft de disk gecached en zie je dat de toegangstijden naar 0.3ms gaat... Zal later nog even de HD-tune resultaten erbij zetten.
Bij mij loopt de 750GB versie onder Comice OS 4 gewoon geweldig. Bergen ruimte en lekker snel. :)
super schijfjes (snel, niet al te luidruchtig en heeft slechts 2 platters),
heb er zelf 1 in gebruik, bevalt zeer goed!
ook ik heb een 500 GB model met 4GB SSD en een intel 320 600GB model
1 voor windows 1 voor OSX en ik moet zeggen dat ze alle bij prima hun best doen.
en ja het 500 GB model geeft een gevoel van snelheid die je niet terug kunt zien in de benchmark ... dus een geweldige investering. ik denk dat ik binnen kort de 750 versie ga halen. 500 GB heb ik toch regelmatig vol namelijk...
Ik heb er ook een en ben er erg blij mee. Maar ik vind het wel heel vreemd dat deze schijf nergens te bekennen is op de Seagate site. Ik was benieuwd of er een firmware update is, maar vind allesbehalve dit model terug op hun site.
Tiguan, nu je het zegt... Kan 'm ook niet meer vinden op de site van Seagate.. Volgens mij zijn er nog geen firmware updates voor geweest wat ik me kan herinneren. Had wel ooit ergens gelezen dat er een voornemen was van Seagate om de SSD cache te gebruiken voor write-acties.. Hier ook nooit wat over gehoord... Maar, ben zelf nog steeds blij de disk. Een volledige SSD lonkt wel moet ik zeggen. Alhoewel.. de prijs per GB vind ik nog steeds teveel. Ik wacht nog wel even.