Seagate Barracuda 7200.10 ST3320620AS, 320GB Review

xs4me 18 februari 2008, 1.806 views

Seagate Barracuda 7200.10 ST3320620AS, 320GB

Pluspunten

• Stil in idle stand
  • Goede Prestaties

Minpunten

• Onstabiel gebleken

Prestaties
De prestaties zijn prima. De verschillen zijn ook niet zo gek groot, maar qua performance een scherpe prijs t.o.v. de concurrenten toen ik hem kocht (+- 1 jaar geleden)

Featureset
Tja, wat kun je ermee doen he, het is een werkpaard en moet gewoon z'n wentelingetjes maken en lekker data slepen en lezen.

Stabiliteit
Dit is de rede dat ik de review tik eigenlijk. Ik zag de goede rating en ik dacht, ja ho, het is wel de bedoeling dat mensen weten dat dit niet de meest betrouwbare HD is die je kunt kopen. Sterker nog ... ik heb er al 2 (van de 2 - slecht gemiddelde dus) terug gestuurd inmiddels. Wel een nieuwe voor terug gekregen, maar het zijn dingen waar je niet blij van wordt natuurlijk. Ik heb het nu al vaker gelezen dat het uitval percentage van deze serie seagates hoger is dan anders. Daarnaast heb ik herhaaldelijk Array out of Bound errors gehad. Nu kan dat liggen aan de gare HD's of aan de RAID controller natuurlijk (P5B Deluxe) dus daar beoordeel ik dan maar even niet op, maar het is rete-irri!

Compatibiliteit
Goed, voor zover je de problemen met RAID kunt toewijzen aan de HD's.

Geluidsproductie
Idle prima, maar eenmaal aan de slag wordt het wel wat zoemerig.

Warmteproductie
Prima. Zit ook een fan voor, dus dat gaat best.

Prijs / performance -> zeer goed
Prijs / Stabiliteit -> Zeer slecht

Algemene oordeel
Dat ze uitvallen weegt zwaarder voor me dan de performance. Dus gewoon slecht. Zeer slecht is weer TE, want de prestaties zijn verder wel prima.

Heb jij ook een Seagate Barracuda 7200.10 ST3320620AS, 320GB?

Ik heb zelf 4 van deze jongens draaien in 2 x RAID 0 array op een RocketRaid 2310 Controller. Ze staan zo goed als 24/7 te draaien al 1.5 jaar lang en nog geen schrijntje vermoeidheid tegengekomen. Misschien licht het toch aan je controller? Of moet ik nu even aftikken ;)
Ik kan het met Tead eens zijn.
Heb 2 van deze schijven in RAID 0, al een jaar of anderhalf, en ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Ze zijn inderdaad niet het stilste onderdeel in mijn pc, maar dat komt misschien omdat de rest geluidsloos is.
Ja, van ik lich, hij licht, wij hebben gelichen...

besteed je tijd aan andere dingen aub |:(
Heb ook al 1 a 1,5 jaar 3 van deze schijven in raid 5 hangen. Werkt nog altijd perfect. Mis toch beetje pech er mee gehad ?
Misschien heb je een belabberde voeding waardoor de schijven stuk gaan ?
Ja, de RAID problemen zal door de onboard controller komen vermoed ik. Sowieso heb ik al veel problemen gehad met de P5B Deluxe. Deze heb ik ook al een keer terug gestuurd, kreeg een nieuwe terug die DOA was (Cool-Prices.nl).
Beide keren naar de computer zaak gegaan hier op de hoek en hem helemaal door laten lichten. Alles was prima, waarschijnlijk gewoon pech. Vervolgens heb ik m'n geld terug gevraagd en de P5B door de computer zaak laten vervangen, wilde em niet nog een keer terug sturen en het meteen gefixed hebben.

Na een tijdje kreeg ik ook al problemen met m'n front USB aansluitingen. Kreeg ik errors bij het opstarten over dat een data unit onjuist verwijderd was, terwijl ik er nog nooit wat in heb gehad. Uiteindelijk de aansluitingen er gewoon maar uigetrokken en toen was het opgelost.

Verder loopt het nu prima, maar ik vertrouw die onboard controller niet helemaal. Ik heb nu 1 schijf draaien, die andere moet er nog in.

Ik heb er een Zalman ZM460-APS, 460W voeding inzitten. Zou voldoende moeten zijn lijkt me. Verder de 7900GTO, DVD-drive, Freezer Pro 7, 3 fans (1 achterin outtake, 1 zijkant intake en 1 front intake die pal op m'n HD's blaast) in een NZXT Apollo kast. Antec TriCool, CoolerMaster Silent en Papst fans zitten er nu in. Dus koeling en onderdelen zou toch allemaal in orde moeten zijn.

Ik ga wel upgraden nu naar de Antec P182, 2x 500GB HD Samsung, 8800GT wanneer die een beetje verkrijgbaar is en een Scythe Ninja koeler.
Tja, zelf ook een P5B Deluxe Wifi, Antec P182B kast en 3x 7200.10 320GB in RAID0 draaien op de ICH8R. Draait nu een jaar lang vlekkeloos en ook erg stil (lang leve de P182b !). Zie profiel voor full-specs.

Dat je zoveel troubles hebt is wel erg vervelend en doet toch bijna een serieuzer probleem vermoeden ... De JMicron controller moet je sowieso niet (voor RAID) gebruiken, hoogstens voor oud ATA spul dat je hebt. De ICH8R is sneller, betrouwbaarder en flexiber.

De hamvraag is: welke firmware revisies hebben/hadden je Barracuda's ?
ICH8R gebruik ik ook ja. Eerst dacht ik dat er structureel ergens wat mis zat, 2x HD en dan ook nog 's de P5B. Toen naar winkel gegaan, helemaal nagekeken, niks, behalve mobo stuk. Dus vervangen, maar die was dus DOA. Weer naar computer zaak (dit keer een andere voor de zekerheid), ook helemaal doorgelicht, niks aan de hand, alleen mobo stuk. Kijk, het blijft techniek, dus soms heb je gewoon pech. Maar dat 2x die Seagates stuk gingen vond ik ook wel appart. Nu las ik later ook dat de Seagates niet echt compatible waren met P5B, dus wellicht is dat het.

Ik had ook eerst de P5B Deluxe en nu heb ik de WiFi versie. Lijkt me dat ze verder hetzelfde zijn.

Ik ga er ook maar even vanuit dat de ellende nu voorbij is.

En tja ... welke Barracuda's ik had weet ik niet, die zijn ingeleverd.

P182 is besteld + nieuwe geluidskaart (Audiotrak Prodigy 7.1 HiFi) + 2x Samsung 500 GB + Scythe Ninja en dan gaan we alles even opnieuw inbouwen en 2e seagate er weer in zetten op RAID en de samsungs ook op RAID. Kijken of het blijft lopen en of er verschil is tussen Seagate en Samsung. Wordt vervolgd ... ;)

[Reactie gewijzigd door xs4me op 6 december 2007 03:47]

Ik heb van deze serie 4 300 GB schijven, en 2 500 GB schijven aan het werk, voor bijna een jaar, geen enkel probleem. Op mijn werk hebben we er 15 in een RAID doos zitten, en na een fysieke ontploffing van onze noodstroom voorziening (waarna alle systemen uit stonden) was er 1 schijf afgestoten in de array, maar zelfs die schijf is na controle 100% oke, en ligt nu koud op de plank (reserve)

Ik ben zowel over de stabiliteit als de snelheid goed te spreken. (mis bij seagate alleen een 10K rpm lijn).
ik heb een maxtor 320 gig 16mb buffer, aaltijd betrouwbaar, zeer stil en gewoon goedkoop (55 euro) ong.
Ik heb in het verleden Maxtor's gehad, nooit probs mee gehad, jaren lang meegegaan, maar stil vond ik ze niet ... en die reputatie hebben ze nog niet volgens mij, maar inderdaad ... mijn ervaringen zijn iig ook dat ze betrouwbaar zijn.
Ik ben het er niet zo mee eens over de stabiliteit van deze HDD's. Ik heb nu 2x 200GB & 1x320GB draaien, waarvan er 1 meer dan 3 jaar oud is. De garantie die seagate levert op zijn schijven blijft absoluut de nummer 1 (met wel 5 jaar), de stilte en performance zijn lekker, maar uitval blijft redelijk laag. Oke je kan nu eenmaal een rotte appel in de productie hebben die pas later 'rot' blijkt te zijn, vaak krijg ik ook voldoende Seagate schijven retour die gewoon stukgaan de eerste dag al.

Modellen die wat langer dan de eerste maand overleven zijn dan ook de betere, en uitval gebeurd pas bij een paar jaar.
Ik heb de 250GB versie nu een maand in mijn pc zonder problemen, het voelt als een hele opluchting. :*) Ik wil me er nog ene bijhalen voor RAID0 te draaien. Ik hoop dat mijn onboard RAID-controllertje van de K9N NEO V3 een beetje te vertrouwen is en niet dalijk als ik 500GB heb alles de soep in loopt. :?

En welke geluidsproductie?? De voeding maakt hier het meeste geluid

[Reactie gewijzigd door ill drumma op 7 december 2007 12:17]

Daarnaast heb ik herhaaldelijk Array out of Bound errors gehad.
Dit is een software fout en heeft echt helemaal niets met je harde schijf of andere hardware te maken.

Ik heb er hier twee van draaien en nog geen enkel probleem gehad. Zijn wel een beetje luidruchtig bij schrijf- en lees-acties. Maar de rest van mijn hardware is dan ook fluisterstil :)
M'n 3e is inmiddels ook overleden ... Kheb er ook Samsungs in zitten en die blijven draaien ...